Het transitiefonds van Rabobank is deze maand door de grens van €1 miljard gegaan, zo wordt door de financier enigszins trots vermeld in een persbericht. In het potje zit in totaal €3 miljard bedoeld om de Nederlandse landbouwsector te helpen vergroenen. Het gros van het geld naar grondaankopen.
Rabobank startte in juni 2023 met het fonds. Na ruim twee jaar is een derde van het geoormerkte geld aan boeren verstrekt. Ongeveer 80% van het geld wordt besteed aan grondaankopen voor melkveehouders die willen extensiveren. De rest gaat naar innovaties (als zoetwateropslag) en nieuwe activiteiten (als biologische bedrijfsvoering).
Boeren krijgen rente- en aflossingsvoordelen als ze voor het fonds in aanmerking komen. Volgens Rabobank toont het passeren van de miljardgrens aan dat boeren niet afwachten en kijken wat wel kan.
Het geld wordt niet gebruikt om bedrijven te verplaatsen naar locaties die minder stikstofgevoelig zijn. Omdat Rabobank in Nederland marktleider is in de agrarische sector, geven deze cijfers naar eigen zeggen een goede indicatie van de investeringen. Het is geen totaalbeeld want een deel van de agrarisch ondernemers financiert de aanpassingen in hun bedrijf geheel of gedeeltelijk uit eigen middelen. Vooral pluimveehouders en varkenshouders deden de laatste jaren veel investeringen met eigen geld door de goede verdiensten in die sectoren.
Of het fonds bijdraagt aan de steeds hoger wordende grondprijzen in Nederland kon Alex Datema, directeur Food & Agri bij Rabobank, eerder dit jaar niet zeggen. "Misschien heeft het impact, maar we beoordelen de aanvragen die we vanuit het fonds financieren niet anders dan bij reguliere financiering." Wel is bedrijfsontwikkeling een van de redenen waarom de grondprijzen in Nederland oplopen.
Naast het geld uit het transitiefonds financiert Rabobank ook reguliere grondaankopen, waarbij niet of weinig wordt geïntensiveerd, zo geeft een woordvoerder aan.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.