British Sugar verwacht dat de suikerbietenoogst deze herfst flink lager zal uitpakken dan vorig jaar. Tevens zal de oogst later op gang komen. Datzelfde geldt voor de oogst en opbrengsten België. In Nederland zijn de eerste bieten inmiddels ontvangen door Suiker Unie.
De circa 3.500 bietentelers in het Verenigd Koninkrijk (VK) verwachten dat de oogst ver beneden het niveau van vorig jaar komt te liggen. Toen kwam de oogst uit op bijna 9 miljoen ton. Het suikerbietenareaal in het VK blijft wel ongeveer gelijk (105.000 hectare), maar de droogte zorgt dus wel voor lagere opbrengsten.
De bietencampagne in het Verenigd Koninkrijk zal binnenkort van start gaan. Vorig jaar ging die 1 week eerder van start, vanwege de grote oogst. Dit jaar is de start juist iets vertraagd, om de gewassen zodoende meer tijd te geven om op gewicht te komen.
België toont hetzelfde
Ook in België liggen de opbrengsten behoorlijk lager, aldus proefrooiingen van het Koninklijk Belgisch Instituut tot Verbetering van de Biet (KBIVB). Aan het begin van de maand september zat er bijna 75 ton per hectare onder de planten, terwijl dat in dezelfde periode in 2017 nog ruim 90 ton was.
Niet alleen de kilo’s liggen flink lager, maar ook het suikergehalte komt lager uit. In 2018 komt het suikergehalte uit op 15,81%, waar dat in 2017 nog 16,17% was. Wel zijn de verschillen tussen de regio's groot.
Campagne in Nederland gestart
In Nederland is de bietencampagne inmiddels gestart. De eerste bieten voor 2018 zijn dan ook ontvangen door Suiker Unie. De verwerker verwacht dit seizoen 7,3 miljoen ton bieten te verwerken.
Boerenbusiness organiseert vrijdag 14 september een seminar op de AgroTechniek Holland, als afsluiting van de Gewastour. In het seminar wordt een analyse gegeven van het groeiseizoen, de prijsontwikkeling en wordt een prognose van de opbrengst gepresenteerd. Meld u hier aan voor dit gratis seminar en ontvang uw toegangsbewijs.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.