Maandag liet de mededeling dat kaasspecialist Zijerveld overgenomen wordt door zuivelreus FrieslandCampina veel stof opwaaien en ook later in de week is dat nog niet gaan liggen. De overname kwam dan ook als een verrassing, omdat anders dan bij de overname van Kraats Kaas door DOC Kaas er geen sprake was van financiële problemen.
De reacties op de overname variëren van zorgelijk tot afwachtend. Waarom de broers Zijerveld uiteindelijk besloten om samen te gaan met FrieslandCampina blijft giswerk. Een van de aannames is dat het ontbreken van een opvolger ervoor zorgde dat de broers toen er een goede prijs geboden werd overgingen tot verkoop. Wat de reden ook was voor de broers verandert er weinig, want het huidige management blijft leidinggeven.
Voor FrieslandCampina ligt dat net even anders. Diverse partijen in de markt geven aan dat de overname waarschijnlijk een reactie is van FrieslandCampina op het snel groeiende A-Ware. Door de overname ontstaan er drie grote blokken op de kaasmarkt: DOC Kaas, A-Ware en FrieslandCampina. A-Ware gaat als alles goed gaat echter pas in 2014 kaas produceren.
Voor de kaashandel is het ondertussen afwachten wat dit gaat betekenen voor de markt. Hoewel de bedrijfsvoering bij Zijerveld niet verandert is er toch een speler van het speelveld verdwenen en een toch al grote speler nog groter geworden.
Het meest positieve effect van de overname kan zijn dat er weer nieuwe nichemarkten ontstaan. "Dingen veranderen nu eenmaal."
Wel wordt al snel duidelijk dat de ogen niet langer gericht zijn op FrieslandCampina, maar dat alle ogen zich richten op DOC Kaas. De voorgestelde fusie tussen het Nederlandse DOC Kaas en het Duitse DMK ligt nog vers in het geheugen en komt ook nu weer bovendrijven. Dat DOC Kaas in december aangegeven heeft als zelfstandige coöperatie door te willen gaan doet daar niets aan af.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.