Nadat kaasprijzen over 2011 een record aantikte in het winkelschap werd over 2012 weer een daling ingezet, zo blijkt uit cijfers van het Productschap Zuivel (PZ). Ook boter werd goedkoper, maar daar stond een lichte verhoging van de prijs van vla en halfvolle melk tegenover.
Gemiddelde betaalde de consument over 2012 voor 1 kg kaas 8,63 euro. Waarmee de kaasprijs na een record van 9,30 euro over 2011 wegzakt tot een niveau onder die van 2010. Procentueel komt het neer op een daling van ruim 7 procent.
Naast de kaas werd ook boter goedkoper en zakte de prijs met 3,4 procent tot 1,12 euro per 250 gram. Boter belandt hiermee op het laagste punt sinds 2008. In 2008 tikte de boter een record aan van 1,22 euro. Wat voor effect de prijsontwikkelingen hebben gehad op de verkopen wordt pas later duidelijk, want voor nu zijn er alleen nog gegevens van 2011 beschikbaar. De kaasconsumptie is over de laatste twee jaar stabiel gebleven, bij een stijgende boterconsumptie.
Van halfvolle melk en vanillevla zijn al wel gegevens beschikbaar. Beide producten werden over 2012 duurder. Zo steeg halfvolle melk 0,04 euro in waarde tot 0,71 euro per liter. Een prijs gelijk aan die van 2009. Vanillievla steeg 0,02 euro in waarde tot 0,84 euro per liter. Waarmee de prijs weer gelijk is aan die van 2000.
Ondanks de prijsverlagingen daalde de verkoop van consumptiemelk en van consumptiemelkproducten in vergelijking met 2011 met 4,8 procent tot 19.659 liter per 100 huishoudingen. Hier binnen kent consumptiemelk een aandeel van 43 procent. De grootste verkoopdaling werd evenwel zichtbaar bij karnemelk waarvan 10,8 procent minder verkocht werd. Alleen de verkoop van room kende een stijging, hoewel dit product maar een aandeel van 1,6 procent vertegenwoordigt.
Bijna alle verkopen vonden plaats in een supermarkt. Slechts 0,9 procent werd verkocht via vers speciaalzaken en 0,9 procent vond zijn weg via overige afzetkanalen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.