Azië ook hier groeimarkt

Fastfood grote steun voor wereldwijde kaasmarkt

28 Februari 2014 - Redactie Boerenbusiness

De wereldwijde kaasmarkt bezit nog veel groeipotentie. Hoewel Europa en Noord-Amerika nu nog de smaakmakers zijn is die rol in de toekomst weggelegd voor Azië. Fastfood helpt hierbij, evenals een consumentensmaak die zich meer op kaas gaat richten, aldus het rapport: "Cheese Market Global Industry Analysis, Size, Share, Growth, Trends ands Forecast, 2013- 2019", van Transparency Market Research.

De wereldwijde kaasmarkt bereikt tegen 2019 een waarde van 86,1 miljard euro. Market Transparency zegt dat de vraag naar kaas van 2013 tot 2019 toe gaat nemen, wat een waardestijging van 7,3 procent per jaar vertegenwoordigt.

In 2012 wordt de waarde van de markt geschat op 72,45 miljard dollar. Met name de snel groeiende fastfoodindustrie zorgt voor steeds meer vraag. In aanvulling daarop zorgt de hoge voedingswaarde voor verdere groei. De belangrijkste barrières voor de groei zijn de beperkte houdbaarheidsdatum van kaas en overheidsregelgeving. 

In 2012 werd de wereldwijde kaasmarkt gedomineerd door Italiaanse kaas, welke een aandeel vertegenwoordigde van 40,5 procent. De waarde van de markt voor zachte kaas groeit naar verwachting van 2013 tot 2019 met 7,2 procent per jaar. De jaarlijkse groei bij verse kaas wordt tot 2019 vastgeprikt op 7 procent.

Europa domineerde over 2012 de wereldwijde kaasmarkt en vertegenwoordigde bij de vraag een aandeel van 38,8 procent, gevolgd door Noord-Amerika met een aandeel van 32,7 procent. In de toekomst is de verwachting dat Azië toonzetter op de markt wordt met een geschatte jaarlijkse groei van 7,9 procent per jaar tot 2019. Economieën zoals Japan, India en China zijn hier belangrijk. Onder meer een andere smaak van consumenten is daar verantwoordelijk voor. Die willen steeds meer kaasachtige gerechten. Ook zorgt meer inkomen en een bevolkingstoename voor meer vraag.

Op regionaal niveau zijn de Verenigde Staten (VS) de grootste markt, gevolgd door Frankrijk. Daar gaat de consument steeds meer snacken en neemt de populariteit toe van een kaasrijke keuken, zoals Italiaans en Mexicaans. Ondertussen bieden markten zoals Italië, Brazilië en Argentinië grote kansen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden