Toetjesreus Danone heeft geprofiteerd van een lagere melkprijs. Hoewel de prijs nog steeds boven de 30 euro staat kreeg het bedrijf toch donderdag bezoek van protesterende melkveehouders. Het staat echter in schril contrast met de problemen in China. Boerenbusiness stelde uit de jaarcijfers vijf opvallende zaken samen.
Hoe heeft de melkprijs van Danone zich over de eerste vijf maanden van 2015 ontwikkeld?
'Gedurende de eerste vijf maanden van 2014 konden melkveehouders een plus van 18,77 procent optekenen in vergelijking met 2013. Het betekende dat de melkprijs steeg van 33,34 euro per 100 kg melk, bij 4,2 procent vet en 3,4 procent eiwit, naar 39,60 euro. Gedurende de eerste maanden van 2015 werd deze stijging vrijwel weggestreept. Nu komt de gemiddelde melkprijs niet verder dan 32,39 euro per 100 kg melk.'
Melkveehouders zijn niet blij met deze lage melkprijs, maar waarom heeft het wel een positief effect op het functioneren van Danone?
'De laatste jaren heeft een gestage stijging van de melkprijs geresulteerd in fikse verlaging van de winst. In totaal daalde die met een vijfde. Deze winstderving komt niet alleen door een hogere melkprijs, en dus hogere kosten voor de grondstoffen, maar ook doordat de hogere prijzen niet doorvertaald konden worden aan consumenten. Dat was weer een direct gevolg van de mindere conjunctuur in Europa. Het maakt duidelijk dat een lagere prijs voor grondstof, melk, niet goed is voor de melkveehouders, maar het gezonder is voor het bedrijf in zijn geheel. Het blijkt ook uit de halfjaarcijfers. Die maken duidelijk dat de verkopen van verse zuivel stegen tot 5.664 miljoen euro, het operationeel resultaat is gestegen naar 519 miljoen euro en de marge nam toe van 7,8 naar 9,2 procent. Ook de afzet in Europa laat weer een plus zien, hoewel Europa niet meer het belangrijkste afzetgebied is maar deze positie heeft afgestaan aan ALMA, Azië, Latijns Amerika, Midden-Oosten en Afrika.'
Dit klinkt allemaal heel positief, maar hoe gaat in de babyvoeding? Dit was voorheen het paradepaardje maar juist dit onderdeel kreeg de laatste jaren veel over zich heen.
'Hierin zijn twee ontwikkelingen gaande. Danone vermarkt de merken Nutrilon en Dumex. Juist Nutrilon is het merk wat in bijvoorbeeld Nederland doelwit is van hamsterpartijen. Daarom geldt op veel plaatsen dat er maar een verpakking per klant verkocht mag worden en is het product op veel plaatsen achter de toonbank veilig gesteld.
Ondertussen zet medische voeding, waar babyvoeding onder valt, een plus neer en komen de netoverkopen uit op 780 miljoen euro. Een plus van 14,4 procent. De marge bleef stabiel, waardoor de meeropbrengst in zijn geheel kan worden toegeschreven aan het gestegen aantal verkopen.
Die hogere verkopen dankt Danone aan de successen van Europese babyvoeding. In toenemende mate maken Chinese consumenten namelijk gebruik van het internet om babyvoeding aan te kopen. Het was die vraag waardoor Danone een groei in dubbele cijfers kon opschrijven.'
De Europese merken babyvoeding doen het goed, maar hoe zit het in China? Hoe gaat het met Dumex, wat toch lang gezien werd als de kip met de gouden eieren?
Tot zover het goede nieuws, want Dumex doet het aanzienlijk minder goed. Analisten van Morgan Stanley maakten 15 juli bekend dat de babyhype in China het hoogste punt gezien heeft. Het moment dat er makkelijk winst gemaakt kon worden is voorbij. De mini babyboom die tussen 2008 en 2014 is tot zijn einde gekomen, nu vrouwen minder kinderen krijgen of minder bereid zijn om kinderen te krijgen.
Het was voor Danone reden om plannen te maken voor de samenvoeging van Dumex met Yashili, onderdeel van Mengniu. Deze verkoop geeft Danone de kans om meer aandelen in het succesvolle Mengniu te bemachtigen. Mengniu wordt daarmee een van de grootste verkopers van melkpoeder voor babyvoeding in China en Danone ontsnapt uit een markt met veel concurrentie.'
Wat zijn de verwachtingen van Danone met betrekking tot de rest van 2015?
'De economische omstandigheden blijven in het algemeen instabiel. Toch wordt er ingezet op een autonome omzetgroei van 4 tot 5 procent. Hierin zijn de ontwikkelingen van de melkprijs meegenomen, maar concrete uitspraken worden niet gedaan. Echter wanneer naar de cijfers van de eerste helft van 2015 gekeken wordt lijkt een hogere melkprijs niet direct aan de orde.'
Manifestation des agriculteurs à Bailleul door lavoixdunord
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.