Het lukt de melkmarkt maar niet om de negatieve trend van de laatste paar maanden te doorbreken. In Nederland moeten melkveehouders ook nog eens omgaan met de onzekerheid rondom fosfaatrechten, een melkveewet en een AMvB die nog lang niet zijn uitontwikkeld. Maar het zijn niet de Nederlandse melkveehouders die de aandacht weten te trekken, maar de Fransen. Deze Franse praktijken kleuren de melk in juli, zo schetst het nieuwe DCA Trendrapport Melk & Voer over juli 2015.
De zomervakantie heeft in juli een veel grotere impact op de zuivelmarkt dan kon worden voorzien. De Franse ondernemers, varkenshouders en melkveehouders, hebben nuttig gebruik van gemaakt van de dreigende komkommertijd door aandacht te vragen voor de problemen in hun sector. Blokkades, het gebruik van mest, varkens in de supermarkt en het plunderen van niet-Franse vrachtwagens zijn een kleine greep uit de methodes die zijn gehanteerd.
De methodes hebben succes en sinds de acties wordt het nieuws gekleurd door problemen bij de 'melkboeren'. Toch houdt de Nederlandse melkveehouder zich op de vlakte. Maar nu het balletje ook in Brussel is gaan rollen, bestaat er een grote kans dat er maatregelen komen waar ook Nederlanders van kunnen profiteren.
Op de melkmarkt leidt de zomervakantie echter tot een gebrek aan kooplust. Geen goed nieuws, nu de melk in Europa blijft komen en de Global Dairy Trade steeds lagere prijzen afkondigt. Normaal betekent zomervakantie stabiele prijzen, maar niet dit seizoen. Het is zoeken naar de nooduitgang om uit de negatieve spiraal op de zuivelmarkt te ontsnappen.
Klik hier om een abonnement te nemen en om het trendrapport van juli 2015 te downloaden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.