Maar hoe doet de sector het?

Nederlanders hebben geld over voor koe in de wei

15 December 2015 - Herma van den Pol - 11 reacties

Meer betalen voor de melk die van een koe komt die in de wei loopt, dit wil de consument wel. Tenminste zo blijkt uit onderzoek van Milieudefensie. Woensdag wordt bekend hoe de sector het gedaan heeft op het gebied van weidegang.  

Weidegang is hot in Nederland. Net zoals de tulpen bij Nederland horen, hoort de koe in de wei, aldus een Wakker Dier en Milieudefensie. Er ligt zelfs nog een motie klaar waarin staat dat melkveehouders alleen nog mogen uitbreiden als ze weidegang gaan toepassen. Eerder werd een motie om weidegang te verplichten verworpen. 

71

procent

consumenten wil extra betalen voor weidemelk

Woensdag wordt duidelijk hoe de sector het gedaan heeft op het gebied van weidegang. Dan worden de jaarcijfers van het convenant weidegang bekend gemaakt. Dat het menens is blijkt sowieso al uit stappen die verwerkers zetten. Zo hebben diverse bedrijven een premie voor duurzaamheid, waaronder weidegang, maar wordt vanaf 2016 door bijvoorbeeld Nemelco en Bel Leerdammer de premie losgekoppeld van duurzaamheid. 

Het streven van voorheen staatssecretaris Sharon Dijksma, nu Martijn van Dam, is om in 2020 het percentage koeien wat in de wei komt weer te verhogen naar 80 procent. Het is een streven waar nog geen consequenties aan verbonden zijn, maar waarvan je mag aannemen dat het niet voor niets genoemd wordt. 

Het is ook iets waar de consument voor wil betalen, zo blijkt uit onderzoek door TNS-NIPO uitgevoerd in opdracht van het Milieudefensie. Hoeveel mensen meededen aan het onderzoek wordt niet genoemd, maar van de respondenten wil 71 procent best meer betalen voor weidemelk. Hiervan is 35 procent bereid om 1 tot 5 cent meer te betalen en wil de rest zelfs meer dan 5 cent betalen. 

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat ruim 40 procent van de Nederlanders alleen nog weidemelk in het schap wil. 'Als supermarkten serieus willen dat koeien in de wei blijven, moeten ze alleen nog weidegangzuivel verkopen. Uit dit onderzoek blijkt dat klanten meer willen betalen. Met de smoes dat klanten dat niet willen kunnen supermarkten niet meer schermen', aldus Jacomijn Pluimers van Milieudefensie. 

Of zuivelverwerkers zich ook kunnen vinden in de woorden van Milieudefensie is maar de vraag. Daarnaast zijn er de nieuwe regels rondom mest en moet er nog afgewacht worden hoe melkveehouders gaan reageren op fosfaatrechten. 

      

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
11 reacties
anner 15 December 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10867309/Nederlanders-hebben-geld-over-voor-koe-in-de-wei]Nederlanders hebben geld over voor koe in de wei[/url]
Tsjonge jonge maar liefst 1 tot 5 cent meer voor de boer. " klein applaus ".
schoenmakers1 15 December 2015
hoe komt het dan dat de weidepremie die uitgekeerd wordt aan degene die weidegang bieden, niet uit de markt komt maar door de opstallers betaald moet worden, wat een gekleurd onderzoek
albertos 15 December 2015
5 cent lijkt me een goed idee als je ziet hoeveel je meer werk hebt koeien uitlaten koeien ophalen afrastering maken etc
Stadler 16 December 2015
Ik heb mijn twijfels bij dit onderzoek. 71 % wil meer betalen, maar doen ze dat ook in de winkel. De omvang van het onderzoek is niet bekend en waar bestond de groep respondenten uit? De belangrijkste vraag is: wil de koe eigenlijk wel in de wei?
schoenmakers1 16 December 2015
Dat vinden de meeste mensen niet belangrijk wat de koe wil, alleen hun eigen wil is belangrijk, en die moet iedereen opgelegd worden
Willy 16 December 2015
We hebben dat echt verdient met de meer arbeid die je hebt, Maar of we krijgen is de vraag. Ik hoop dat de nieuwe staatsecretaris daar voor inzet. LTO doet er te weinig voor grondgebondenheid. Die laat de oren hangen naar de grote uitbreider's die de koeien binnen houden en een overschot aan fosvaat hebben , en de problemen veroorzaken in de melkveehouderij.
Sander 16 December 2015
https://milieudefensie.nl/publicaties/bestanden/factsheet-onderzoek-tns-nipo-weidemelk
pietje 16 December 2015
Ook in dit artikel heeft met het weer over duurzaamheid.
Het basisprincipe van duurzaamheid is een kostprijs dekkende melkprijs.
Zolang de melkfabrieken hier niet aan voldoen zijn alle regeltjes die men opsteld een wassen neus.
geert 26 Januari 2017
De consument moet er voor betalen en niet de opstallers,wat een idiote manier van doen !
geert 26 Januari 2017
Consumenten zijn verwende kinderen,wel de lusten maar niet de lasten van de weidepremies. Laat de zuivelcooperaties de retailers hier op aanspreken,dan zijn ze niet thuis.Maar wel de melkveehouders hier voor laten opdraaien,slappe hap.
Kelly 28 Januari 2017
albertos schreef:
5 cent lijkt me een goed idee als je ziet hoeveel je meer werk hebt koeien uitlaten koeien ophalen afrastering maken etc
Kelly 28 Januari 2017
albertos schreef:
5 cent lijkt me een goed idee als je ziet hoeveel je meer werk hebt koeien uitlaten koeien ophalen afrastering maken etc


Hoezo meer werk? Als je eenmaal een afrastering maakt dat ze zelf vanaf de stal naar de wei kunnen lopen, heb je toch niet meer werk? Koe wil toch gemolken worden en komt vanzelf naar de melkmachine.
Die afrastering als looppad naar de wei kun je eenmalig maken en jaren laten staan.Van hout zoals in de paardenfokkerij.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden