Tenminste wel in Israël

Melkveehouderij klaar voor nieuwe generatie

21 Juli 2016 - Redactie Boerenbusiness

De volgende generatie melkveehouder. Het runnen van een melkveehouderij is niet de meest voor de hand liggende keus voor een carrière. Reden voor Ofier Langer, uitvoerend directeur aan de Israëlische school voor zuivel om hierbij stil te staan.   

'Het runnen van een melkveehouderij is een lastige carrièrekeus, en het hebben van een bedrijf kan riskant zijn', schrijft Langer in zijn column. Waarom dit zo is wijkt niet af van de situatie in Nederland. Veel uren maken, intensieve arbeid en kleine marges. 'Het zijn de factoren die de nieuwe generatie wegjaagt naar andere beroepen in de hoop om betere opties te ontdekken.'

De droom om met dieren te werken niet meer dan dat, een droom

'Het bezitten van een bedrijf, bewerken van de grond en verzorgen van dieren was iets om trots op te zijn, maar wanneer daarmee de rekeningen niet meer betaald kunnen worden of wanneer het geen kansen meer biedt om een gezin te onderhouden wordt de droom om met dieren te werken niet meer dan dat, een droom.' 

Als gevolg daarvan verandert de agrarische gemeenschap. Een logisch gevolg daarvan is dat bedrijven groter worden in een poging de kleinere marges te compenseren. 'Coöperaties en grote melkveebedrijven.' 

'In Israël ontwikkelt de sector zich binnen de twee belangrijkste manieren van ondernemen: de Kibboets (een groot collectief bedrijf) en de Mosjav (kleine bedrijven binnen een grote coöperatie). De sector promoot nieuwe technologieën voor voeren en melken, moderne koelinstallaties en een gezamenlijke inspanning om het werk te verdelen. Elke businesspartner wordt gesteund om het best mogelijke melkveebedrijf te promoten. De sector verandert, maar sterft absoluut niet uit.'

Langer benadrukt dat er altijd vraag blijft naar boeren. Hij ziet het dan ook als een positief signaal dat de zuivelsector in Israël er in slaagt om exponentieel te groeien. 

Jonge ondernemer kan trots zijn op zijn werk 

'Een jonge ondernemer kan er niet omheen dat het melkveebedrijf er totaal anders uitziet dan in de tijd van zijn vader. Het vooruitzicht om zelf een bedrijf te bezitten of onderdeel te zijn van een grote coöperatie, het hebben van een stabiel leven en trots te zijn op hetgeen waarvoor ze kozen om te leren kan alleen maar promotie zijn voor de volgende generatie ondernemer.' De hoofdboodschap van Langer is dat in Israël een jonge ondernemer trots kan zijn op zijn werk in de melkveehouderij en daar ook nog een goed inkomen uit kan halen om zijn familie te ondersteunen. 

Iets wat in Nederland wellicht ook wat meer onder de aandacht gebracht mag worden. Steeds vaker betekent het bedrijf overnemen werken voor een bank, terwijl het eigenlijk draait om zorg en aandacht voor een dier en het produceren van een eerste levensbehoefte, namelijk voedsel.  

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden