Tjeerd de Groot licht toe

Op de voedselmarkt gaat het alleen om de laagste prijs

1 Februari 2017 - 3 reacties

De verkiezingen komen in zicht en daarmee begint de strijd om de stemmen. Ook voor agrarische ondernemers is nog wat te kiezen, zo staat bijvoorbeeld Tjeerd de Groot, vanaf 2010 directeur bij de NZO, op plaats 19 bij D66. Toen het bekend werd dat hij zich verkiesbaar stelde volgden er nogal wat kritische geluiden. Terecht? De Groot over waarom hij de politiek in wil.  

Het laagste punt van de markt, het putje

Op Linkedin doet De Groot uit de doeken waarom hij de politiek in wil. Redenen die ook aan bod kwamen tijdens de voedseltop in de laatste week van januari en waar hij vierkant achter staat. 'De helft van de Nederlanders is te dik en de helft van de boeren verdient te weinig. Daarom hebben we een dubbele crisis.'

'Het voedselsysteem met vooral de productie van veel en goedkoop voedsel is vastgelopen. We geven in dit land bijna 90 miljard uit aan zorg, waarvan een groot deel aan ziektes die door te veel en te slecht eten zijn ontstaan. En op de voedselmarkt gaat het alleen om de laagste prijs. Het huidige systeem leidt ons naar het laagste punt van de markt, het putje.'

'Er is geen politieke partij die er serieus wat aan doet.' De Groot geeft aan dat er te veel over de korte termijn gesproken wordt wanneer partijen wel het boerenbelang noemen. 'Andere partijen  schrijven de landbouw alleen maar af en bieden geen alternatief. Het is tijd voor een lange-termijn-visie en maatregelen om deze visie te realiseren.'

Voor De Groot was dit de reden om zich voor D66 verkiesbaar te stellen. 'Beter boeren, beter eten' is zijn streven. Waarin hij er niet voor terugdeinst het voedselsysteem op zijn kop te gooien. 

'Nederland moet gaan investeren in een voedselproductie die de aarde niet schaadt en leidt tot een fatsoenlijk inkomen voor boeren. Nederland moet ook gaan investeren in voedingsgewoonten die de mensen gezond houden. En wat levert dit op? Gezondere mensen en boeren die weten waarvoor ze het doen. Die zich bovendien kunnen gaan onderscheiden op de markt met producten die bijdragen aan een gezond en duurzaam voedingspatroon. Nederland kan en moet wereldkampioen worden op het gebied van duurzaam boeren en dierenwelzijn. Dat zijn we aan onze stand verplicht.' 

Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
jan veltkamp 1 Februari 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10873226/Op-de-voedselmarkt-gaat-het-alleen-om-de-laagste-prijs]Op de voedselmarkt gaat het alleen om de laagste prijs[/url]
Dan moet hij beginnen met de potjes olvarit , nutricia enz uit de schapen halen. Door deze smaak anonieme maaltijden wordt de baby al bij voorbaat geschikt gemaakt voor eten ala mc donalds, diepvries pizza etc, dus smakeloos, veel, vet en zout. Misschien was het oude systeem waarbij de vrouwen thuis bleven en zelf eten bereiden voor de familie (incl voor de babies) nog niet zo verkeerd. In zweden hebben de ouders ook een jaar huisarrest om voor de pasgeborene te zorgen.
Abonnee
jan 1 Februari 2017
De consument koopt bij de super, niet bij de boer! Er is meer dan genoeg goedkoop en gezond voedsel te koop. Er is nog nooit een tijd geweest waarin er zo veel voedsel van onberispelijke kwaliteit beschikbaar was. Ergo productie en consumptie zijn aparte werelden. Lees ongezond eten en goed voedsel aanbieden (heeft nauwelijks met elkaar te maken). Die krijg je via politiek never nooit niet meer bij elkaar.
boer harms 1 Februari 2017
Ik ben benieuwd wat onze Tjeerd bedoelt met voedselproductie "die de aarde niet schaadt"
Willen we de nadruk leggen op:
- voldoende biodiversiteit
- terugdringen CO2-emissie (dan zullen we verder moeten gaan met verder
intensiveren van de landbouw; de intensieve veehouderij zoals wij die kennen geeft de laagste CO2-emissie volgens Louise Fresco en Aalt Dijkhuizen)
- dierwelzijn (vrijwel alle besmettelijke dierziektes starten op extensieve bedrijfsvormen waar contact is tussen staldieren en ganzen/eenden of wilde zwijnen)
- opwaarderen van reststromen minimaliseert bv het soya-gebruik (maar wie je hoor hierover in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen)
- exportwaarde (we produceren als BV Nederland niet voor een kleine doelgroep met een grote portemonnee aan onze grachtengordel, maar voor de consument die de vleeskeuze aan de kassa van Dirk of Appie laat afhangen van de prijs. Bij export is prijs (nog steeds) bepalend
- sociale aspecten (moeten wij bij opkomende economieën in Afrika en Zuid Oost Azie ons belerende vingertje opheffen en hen erop wijzen dat ze minder vlees moeten eten?? Zij hebben nu meer geld ter beschikking en WILLEN vlees eten en op ons commentaar zullen zij ook de vinger opsteken (de middelvinger).
Kortom beste Tjeerd je kunt je beter druk maken om de productieomstandigheden in één Europa. Zorg met je (gelukkig) Europa-gezinde partij dat deze overla hetzelfde zijn!! Daarmee creëer je pas gezonde boeren.....
jan 1 Februari 2017
nederland is al lang wereld kampioen in dieren welzijn en in beste voedsel te beleveren. maar helaas is nederland ook kampioen in het zeuren en slechte belonen van de agro sector het komt op het verkeerde plek terecht zoals bij de retailers zelf en mensen die denken dat dingen op de schop moeten wat niet hoeft het is met 1 ding op te lossen eerlijke prijs betalen tijd dat er in den haag is iemand mee boeren gevoel gaat zitten voor de sector en zijn nek uit steekt
U kunt niet meer reageren.
Boerenbusiness Award

Win jij dit jaar de Agribusiness Award?

Maak kans op een mediapakket en een vervolgtraject van ABN AMRO

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Politiek Peiling

D66 verliest fors, Omtzigt snoept zetels af van BBB

Politiek Peilingen

Omtzigt trekt veel zetels bij BoerBurgerBeweging weg

Nieuws politiek

Peiling: BBB loopt nog maar een zetel achter op VVD

Politiek Stikstofcrisis

Peiling: 'BBB kan grootste partij in Nederland worden'

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief