Ausnutria Dairy Corporation, welke onder meer Lyempf onder zijn hoede heeft en waar Hyproca Goat Milk onder valt, weet een stevige winststijging neer te zetten. Het bedrijf profiteert van de goed lopende afzet van babyvoeding onder meer op de Chinese markt. Wat nog eens aangejaagd wordt door een verdere stijging van het aantal baby's.
Eigen melkveehouders heeft het bedrijf niet, maar via Hyproca Goat Milk zijn er wel diverse geitenhouders betrokken bij het bedrijf. Vooral de producten op basis van geitenmelk blijken hoge ogen te gooien. Zo wordt er onder het merk Kabrita baby- en kindervoeding aangeboden. De belangrijkste afnemer is nog steeds China, maar ook op andere plaatsen in de wereld, Rusland, het Midden-Oosten en de VS, begint de afzet toe te nemen.
Een bijzondere rol speelt de VS daar nog in, want daar wordt nog gewerkt aan een toelating van de zuigelingenvoeding. Begin 2017 wordt daar alleen nog peutermelk verkocht. Eind 2017 hoopt het bedrijf een volledige toelating te krijgen.
Heerenveen midden 2017 in gebruik
Medio 2017 hoopt Hyproca ook de babyvoedingfabriek in Heerenveen in gebruik te nemen. Die voldoet dan ook aan de strengere eisen welke China vanaf 1 januari 2018 aan babyvoeding gaat stellen. Onder de regels is ook vastgesteld dat er maar maximaal 3 unieke merken uit de fabriek mogen komen. Het blijft een belangrijke markt. Van 2015 op 2016 nam het aantal 'newborn' toe van 16,55 miljoen naar 17,86 miljoen.
In totaal nam de winst met 321,7 procent toe tot 29,1 miljoen euro over 2016. De omzet komt uit op 378,0 miljoen euro. De komende 5 jaar hoopt het bedrijf door te pakken tot een omzet van 1,2 miljard euro.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.