De Franse zuivelgigant Danone heeft ingestemd met de verkoop van Stonyfield, het biologische yoghurtmerk van Danone. De verkoop was noodzakelijk om goedkeuring te krijgen, van de Amerikaanse mededingingsautoriteiten, voor de overname van WhiteWave Foods.
Danone en de Amerikaanse mededingingsautoriteiten hebben, op vrijdag 31 maart, een overeenkomst kunnen sluiten wat betreft de overname van WhiteWave Foods. Volgens Danone moet die overeenkomst ervoor zorgen dat de overname binnenkort kan worden afgerond.
Echter, het bedrijf geeft wel aan te wachten met de verkoop van Stonyfield tot de overname van WhiteWave Foods is afgerond. 'Wij willen een geschikte partner vinden voor Stonyfield. Een bedrijf dat Stonyfield gaat helpen groeien in de toekomst. Daar kan wat meer tijd overheen gaan', aldus Emmanuel Faber, CEO van Danone.
Niet de ideale oplossing
'Dit is natuurlijk niet de ideale oplossing, maar het zal ook niet voor grote verliezen gaan zorgen bij Danone', zegt Pierre Tegner, analist bij Natixis. Hij deed onderzoek naar gevolgen van de overname.
Volgens Tegner zal de verkoop, van Stonyfield, de Franse zuivelgigant jaarlijks circa 0,4 procent per aandeel kosten. Daarbij verwacht hij dat de verkoopwaarde van Stonyfield rond de 871 miljoen euro zal liggen.
Wat levert het op?
De overname zal het marktaandeel van Danone in Amerika gaan verdubbelen. In 2015 boekte WhiteWave daar een omzet van 3,6 miljard euro. Ook is de verwachting dat er jaarlijks 0,5 tot 1 procent meer omzet wordt behaald met de overname van WhiteWave.
Het is daarnaast de grootste overname die Danone, sinds 2007, heeft gedaan. Toen nam het Franse bedrijf, het Nederlandse Numico over. Voor Emmanuel Faber is het de eerste grote deal, sinds hij werd aangesteld in 2014.
Faber geeft aan dat de verkoop van Stonyfield de verwachte voordelen van de overname van WhiteWave niet zal veranderen. 'Deze overeenkomst zorgt er juist voor dat we de mogelijkheid hebben om de overname van WhiteWave in vogelvlucht af te ronden.'
Stonyfield en Danone
Voedingsmiddelenconcern Stonyfield werd in 1983 opgericht. De oprichting was gebaseerd op de stijgende vraag naar biologische zuivelproducten in Amerika. In 2001 toonde het Franse Danone belang in het concern en sinds 2004 heeft Danone de controle binnen het bedrijf. Stonyfield wist vorig jaar een omzet te behalen van ongeveer 331 miljoen euro.
Danone maakt op donderdag 7 juli 2016 al bekend het voedingsmiddelenconcern WhiteWave Foods over te nemen. De zuivelgigant legt ongeveer 11 miljard euro neer voor de overname. Met die overname hoopt Danone een kickstart te geven aan de dalende zuivelconsumptie.
Altijd op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelinge in deze sector? Neem dan een 'Melk & Voer Pro-abonnement'.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.