De melkproductie is door de prijsval in 2016 wereldwijd tot staan gebracht. Vraag en aanbod zijn nu beter in evenwicht, maar die balans is fragiel. Dat blijkt uit het eerste Kwartaalbericht Melkvee 2017 van Rabobank Nederland dat donderdag 6 april verschijnt.
Het aanbod van melk daalde in Europa. Dat is een gevolg van het Europese melkveminderingsplan. Ook in Nederland daalde de productie voor het eerst iets, namelijk met 0,7 procent in februari 2017. Ook in andere landen daalde de melkproductie, maar dat gebeurde al eerder. In de tweede helft van 2016 was de daling van de internationale zuivelproductie scherper. Dat heeft alom geleid tot prijsstijgingen.
Voor het komende kwartaal verwacht de bank dat de prijzen stabiel blijven. Dat komt door de groeiende vraag in Europa, de Verenigde Staten en China. De markt kan, afhankelijk van de wereldwijde stijging van het aanbod, in balans blijven.
Recordprijsverschil tussen vet en mager
Het prijsverschil tussen botervet en eiwit springt het meest in het oog. Het verschil tussen magere en volle melkproducten is in de afgelopen 10 jaar niet zo groot geweest als in het eerste kwartaal van 2017. Dit beinvloedt de uitbetaalprijzen van verwerkers.
Dekkers constateert een relatief groot verschil tussen verwerkers. Hij merkt dat het laatste half jaar steeds meer melkveehouders zich heroriënteren op hun afzet. Deze tendens wordt ook gevoed door de lage melkprijs. De vraag naar melkvet is groot terwijl de vraag naar eiwit nihil is. Dekkers: 'We weten niet wat de drijvers van de vraag naar botervet zijn. We gaan dit nog onderzoeken.'
Impact fosfaat
De impact van het fosfaatreductieplan, op de Nederlandse melkproductie, is behapbaar. Dekkers verwacht dat de melkproductie dit jaar 5 tot 6 procent zal dalen, terwijl de rundveestapel met 10 procent moet dalen. 'In het eerste kwartaal zien we dat er nauwelijks minder is gemolken. Dat zal de komende maanden wel geleidelijk gaan veranderen.'
Lees hier het volledige Kwartaalbericht Zuivel.
Bekijk hier het interview met Marijn Dekkers.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.