Brussel moet opnieuw gaan ingrijpen op de Europese zuivelmarkt. Dat is de aanbeveling die een Duits onderzoeksinstituut en de European Milk Board (EMB) doen op basis van een evaluatie van de Duitse melkprijs.
Volgens het onderzoek dekt de gemiddelde melkprijs in Duitsland de kosten die melkveehouders maken al jaren niet meer. Dit werkt schaalvergroting in de hand, wat vervolgens de zuivelmarkt onder druk zet. De melkprijs in Duitsland staat in het onderzoek symbool voor de situatie in Europa.
Het onderzoekt vergelijkt de kostprijs met de opbrengsten, in dit geval is dat de melkprijs. Volgens het onderzoek produceren Duitse melkveehouders al jaren onder de kostprijs. Het dieptepunt lag in 2016. Toen dook de melkprijs in de zomermaanden zelfs onder de 25 cent. Duitse melkveehouders zagen over 2016 "slechts" 62 procent van de kosten terugbetaald in de melkprijs. In de rest van Europa deden zich vergelijkbare situaties voor. In Bulgarije noteerde de melkprijs vorig jaar juli slechts 17 cent.
Het herstel op de zuivelmarkt heeft nog niet tot kostendekkende opbrengsten geleid. De gemiddelde melkprijs van 33,76 euro dekte afgelopen januari slechts 77 procent van de kosten. Daarbij is het herstel, min of meer, kunstmatig in de hand gewerkt. Dit vanwege het vrijwillige melkminderingsprogramma in de Europese Unie. Volgens het onderzoek zijn er signalen dat de prijzen op de lange termijn gaan dalen, terwijl verder herstel juist noodzakelijk is.
Structurele maatregelen nodig
Volgens onderzoeker Schaber is het daarom belangrijk dat er een wettelijk kader komt. Dat kader moet melkveehouders gaan ondersteunen bij slechte prijzen. Zonder regulering worden individuele melkveehouders, bij slechte opbrengsten, min of meer gedwongen om de productie op te schroeven. Meer melk is uiteindelijk schadelijk voor de hele markt. 'Zowel melkveehouders als de politiek hebben in de afgelopen jaren de gevolgen van een overstroomde melkmarkt ervaren', aldus Schaber.
De EMB roept Eurocommissaris Phil Hogan, en andere landbouwministers, daarom op om een Market Responsibility Programme (MRP) in te voeren. Alleen met dergelijke regulering, zoals bijvoorbeeld vrijwillige melkmindering, kan de Europese Unie grip krijgen op de grillige zuivelmarkt die vaak in de kritieke zone bungelt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.