Voerfabrikant Agrifirm start per 1 juni met de verkoop van GMO-vrij voer. Agrifirm beschikt, naar eigen zeggen, over de kennis en ervaring om Nederlandse melkveehouders GMO-vrij voer te leveren met het zogeheten VLOG-certificaat.
Daarmee probeert de mengvoerfabrikant in te spelen op de toenemende vraag naar GMO-vrij voer in Europa. In Duitsland levert Agrifirm al voer afkomstig van GMO-vrije grondstoffen.
VLOG-certificaat
VLOG staat voor Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik en is een Duitse vereniging, opgericht door voedselverwerkers, -producenten en retailers. Volgens Agrifirm is het gebruik van GMO-vrij voer voor melkveehouders interessant. Dit omdat melk, geproduceerd met het VLOG-certificaat, een hogere melkprijs oplevert.
FrieslandCampina doet ook onderzoek
Toevallig is dat FrieslandCampina een onderzoek is gestart om te onderzoeken welke kansen GMO-vrije kaas biedt op de Duitse markt. Hiervoor zoekt de zuivelaar melkveehouders uit de buurt van het Limburgse Born en het Friese Workum. De melk levert een bonus op van 1 euro per 100 kilo melk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.