Made in France. In Frankrijk zijn regels ingegaan die de inzet van in Frankrijk geproduceerde producten moeten aanjagen. Dit betekent een premie voor Franse boeren, maar voor een land dat exporteert naar Frankrijk, zoals Nederland, kan het juist problemen opleveren. In eerste instantie lijkt vooral geitenmelk er hinder van te hebben.
Oorspronkelijk was het plan van Frankrijk om in het voorjaar de nieuwe regels door te zetten, maar dat leverde voor producenten te veel problemen op. Er kwam een overgangsperiode, maar nu begint het balletje dan toch te rollen. Om de Franse boeren te helpen, jagen de supermarkten de verkoop van Franse producten aan. Daarin mogen alleen nog grondstoffen die geproduceerd zijn in Frankrijk verwerkt worden.
Tekorten helpen
De geluiden uit de markt wijzen erop dat het voor de afzet van zuivel van koeienmelk nog geen belemmeringen oplevert. Wel vraagt het om creativiteit. Het helpt dat Frankrijk zelf minder melk produceert, waardoor de vraag groot genoeg is om te voorkomen dat Made in France ten koste van de Nederlandse afzet gaat.
Eerder voerden de Britten al een dergelijk label in om de verkoop van onder meer Britse zuivel aan te jagen. Toen had het wel gevolgen, doordat de Britten ontdekten dat enkele grote ketens alsnog zuivel van het vaste land gebruikten. Het verstoorde de spotmarkt.
Problemen in geitenmelk
Dit geeft aan dat zodra de melkproductie in Frankrijk weer herstelt, het opletten wordt in de afzet. Dit ondervinden enkele spelers in geitenmelk al wel. Ondanks dat de Franse veehouders hier niet genoeg van kunnen produceren om alle vraag in te vullen, blijkt het afsluiten van nieuwe contracten niet mee te vallen en dat verstoort de markt.
Onno Boersma, secretaris en penningmeest van de Nederlandse Geiten Zuivel Organisatie (NGZO) en de directeur van de GemZu (zuivelhandel), beaamt dat de tendens van protectionisme een slechte ontwikkeling is. Niet alleen Frankrijk, maar ook Italië en Litouwen kozen ervoor om een proef met oorsprongbescherming te gaan doen. Voor de geitenhouderij is Frankrijk belangrijk, maar als het gaat om koeienmelk dan speelt Italië een belangrijke rol. Boersma zegt dat er al een enkele speler is die te maken kregen met vragen over de herkomst van de kaas.
Boersma vreest dat de eerste proeven met oorsprongbescherming er meer gaan aanwakkeren. 'Het gaat dan ook om een brede tendens.' Nederland zet veel producten over de grens af. Nog altijd zijn andere Europese lidstaten de belangrijkste afnemers. Nu brexit dichterbij komt neemt het belang om andere markten open te houden toe. Voor de zuivel is anti-globalisatie een belangrijk onderwerp, waar de komende tijd verder over gepraat gaat worden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.