In de politiek zijn de partijen nog lang niet uitgepraat over weidegang. Ondertussen ontwikkelt de zuivelsector zich verder en dient een nieuwe trend zich aan. Zo krijgt GMO-vrij steeds meer aandacht in de Nederlandse bedrijfsvoering. Hieronder volgen 3 redenen waarom GMO-vrij groter gaat worden dan weidemelk.
'Ohne Gentechnik.' In de Duitse retail is dit logo geen zeldzaam fenomeen meer. Net zoals dat de discussie rondom omega 3 daar al veel verder is. Ook waren de Duitsers al veel eerder bezig met genetische modificatie. In navolging op deze trend hebben de Duitsers ook een standaard ontwikkeld, de zogenaamde VLOG-standaard. Dit staat voor Verband Lebensmittel Ohne Gentechniek.
1. GMO-vrij krijgt meer steun
Als er gepraat wordt over weidemelk gaat het feitelijk over omega 3-vetzuren. Oftewel wat eet de koe en wat doet dit met de samenstelling van de melk.
In Nederland speelt die discussie amper. Hier wordt weidemelk gezien als een graadmeter voor dierwelzijn. In de zuivelsector wordt het ook nog eens ingezet als een marketingtool. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mooie plaatjes van koeien in de wei. Over de pluspunten van melk op basis van gras wordt nog amper gepraat.
Een veel groter onderwerp is GMO, omdat de consument daar direct een gevoel bij krijgt. In Duitsland resulteerde dit een paar jaar terug in de lancering van producten zonder GMO. Ook in andere EU-lidstaten is dit steeds actueler. Er wordt met deze ontwikkeling gehoor gegeven aan de vraag vanuit consumenten om meer lokale producten, waaronder melk van koeien gevoerd met lokale grondstoffen, aan te bieden. Soja valt daar bijvoorbeeld niet onder. Tegelijkertijd is soja wel een zwakke plek voor de veehouderij.
Met de inzet van GMO-vrij wordt dus gehoor gegeven aan de vraag van de consument. Echter, er kan direct ook een stimulans gegeven worden aan een veehouderij. Die wordt namelijk minder afhankelijk van producten van buiten de EU.
2. Belangrijke afnemer van Nederlandse kaas
De tweede reden komt voort uit het belang van de Duitse markt voor Nederland. Binnen de Europese Unie is Duitsland de belangrijkste afnemer van Nederlandse zuivel. Het belang om aan te sluiten op de Duitse vraag is daarom behoorlijk groot.
De eerste en belangrijkste partij, die aangaf mee te gaan in de VLOG-standaard, was FrieslandCampina. Eind april gaf de grootse verwerker van Nederland aan een proef te beginnen in de omgeving van Born en Workum. De melkveehouders die meedoen kunnen een premie van één euro verdienen, bovenop de garantieprijs.
Na FrieslandCampina volgt ook Cono met een pilot voor GMO-vrije zuivelproducten. In deze pilot ligt de focus op Noord-Hollandse weidemelk. Ook bij Cono kan er één euro per 100 kilo melk verdiend worden. Nu de eerste verwerkers gaan experimenteren met GMO-vrij melk is de kans zeer groot dat andere verwerkers gaan volgen. Dit is iets wat de markt vraagt en daarmee nog meer steun krijgt dan weidemelk.
3. Voerproducenten omarmen GMO-vrij
De derde reden is dat het steeds gemakkelijker wordt om GMO-vrij te blijven. Het gaat niet over mest, het heeft geen ingrijpende gevolgen voor de bedrijfsvoering en steeds meer voerleveranciers bieden het aan. De drempel voor een melkveehouder om GMO-vrij te worden is daarom veel lager, dan voor degenen die een overstap maken naar biologisch of kiezen voor weidegang.
Nadat het nieuws vanuit FrieslandCampina naar buiten kwam, bleek al snel dat ook voerleveranciers het als een kans zien. Zo hebben ForFarmers, Agrifirm en AgruniekRijnvallei bekend gemaakt de voeders aan te gaan bieden. Misschien is dit wel de volgende duw in de rug voor melkveehouders om zelf ook kritischer naar voer te kijken. Noem bijvoorbeeld het rumoer rondom de derogatie, de kansen die de equivalente mestmaatregelen bieden, de inzet van meerdere gewassen in het bouwplan en de vraag naar lokale producten.
Zelf conclusies trekken
Alles bij elkaar is het aan de veehouder zelf om zijn conclusies te trekken, maar waar weidegang gekleurd wordt door emoties is de GMO-vrije melk het gevolg van ratio. Wat overigens niet inhoudt dat weidemelk geen verborgen kansen heeft.
Noem bijvoorbeeld omega 3. Nu GMO overgewaaid is, kan het niet lang meer duren voordat het in Nederland een belangrijke rol gaat spelen. Doordat Nederland zwaar leunt op export en het marktprotectionisme toeneemt, kan de veehouder niet anders dan meegaan in de trends.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10874682/wordt-gmo-vrije-melk-de-opvolger-van-weidemelk][/url]