Trend zet door

Wordt GMO-vrije melk de opvolger van weidemelk?

31 Mei 2017 - Herma van den Pol - 7 reacties

In de politiek zijn de partijen nog lang niet uitgepraat over weidegang. Ondertussen ontwikkelt de zuivelsector zich verder en dient een nieuwe trend zich aan. Zo krijgt GMO-vrij steeds meer aandacht in de Nederlandse bedrijfsvoering. Hieronder volgen 3 redenen waarom GMO-vrij groter gaat worden dan weidemelk. 

'Ohne Gentechnik.' In de Duitse retail is dit logo geen zeldzaam fenomeen meer. Net zoals dat de discussie rondom omega 3 daar al veel verder is. Ook waren de Duitsers al veel eerder bezig met genetische modificatie. In navolging op deze trend hebben de Duitsers ook een standaard ontwikkeld, de zogenaamde VLOG-standaard. Dit staat voor Verband Lebensmittel Ohne Gentechniek. 

Weinig discussie over omega 3

1. GMO-vrij krijgt meer steun
Als er gepraat wordt over weidemelk gaat het feitelijk over omega 3-vetzuren. Oftewel wat eet de koe en wat doet dit met de samenstelling van de melk.

In Nederland speelt die discussie amper. Hier wordt weidemelk gezien als een graadmeter voor dierwelzijn. In de zuivelsector wordt het ook nog eens ingezet als een marketingtool. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mooie plaatjes van koeien in de wei. Over de pluspunten van melk op basis van gras wordt nog amper gepraat.

Een veel groter onderwerp is GMO, omdat de consument daar direct een gevoel bij krijgt. In Duitsland resulteerde dit een paar jaar terug in de lancering van producten zonder GMO. Ook in andere EU-lidstaten is dit steeds actueler. Er wordt met deze ontwikkeling gehoor gegeven aan de vraag vanuit consumenten om meer lokale producten, waaronder melk van koeien gevoerd met lokale grondstoffen, aan te bieden. Soja valt daar bijvoorbeeld niet onder. Tegelijkertijd is soja wel een zwakke plek voor de veehouderij.

Duitsland is de belangrijkste afnemer van zuivel

Met de inzet van GMO-vrij wordt dus gehoor gegeven aan de vraag van de consument. Echter, er kan direct ook een stimulans gegeven worden aan een veehouderij. Die wordt namelijk minder afhankelijk van producten van buiten de EU.     

2. Belangrijke afnemer van Nederlandse kaas
De tweede reden komt voort uit het belang van de Duitse markt voor Nederland. Binnen de Europese Unie is Duitsland de belangrijkste afnemer van Nederlandse zuivel. Het belang om aan te sluiten op de Duitse vraag is daarom behoorlijk groot.

De eerste en belangrijkste partij, die aangaf mee te gaan in de VLOG-standaard, was FrieslandCampina. Eind april gaf de grootse verwerker van Nederland aan een proef te beginnen in de omgeving van Born en Workum. De melkveehouders die meedoen kunnen een premie van één euro verdienen, bovenop de garantieprijs.

Na FrieslandCampina volgt ook Cono met een pilot voor GMO-vrije zuivelproducten. In deze pilot ligt de focus op Noord-Hollandse weidemelk. Ook bij Cono kan er één euro per 100 kilo melk verdiend worden. Nu de eerste verwerkers gaan experimenteren met GMO-vrij melk is de kans zeer groot dat andere verwerkers gaan volgen. Dit is iets wat de markt vraagt en daarmee nog meer steun krijgt dan weidemelk.    

Ook Cono begint met pilot GMO-vrije melk

3. Voerproducenten omarmen GMO-vrij
De derde reden is dat het steeds gemakkelijker wordt om GMO-vrij te blijven. Het gaat niet over mest, het heeft geen ingrijpende gevolgen voor de bedrijfsvoering en steeds meer voerleveranciers bieden het aan. De drempel voor een melkveehouder om GMO-vrij te worden is daarom veel lager, dan voor degenen die een overstap maken naar biologisch of kiezen voor weidegang.

Nadat het nieuws vanuit FrieslandCampina naar buiten kwam, bleek al snel dat ook voerleveranciers het als een kans zien. Zo hebben ForFarmers, Agrifirm en AgruniekRijnvallei bekend gemaakt de voeders aan te gaan bieden. Misschien is dit wel de volgende duw in de rug voor melkveehouders om zelf ook kritischer naar voer te kijken. Noem bijvoorbeeld het rumoer rondom de derogatie, de kansen die de equivalente mestmaatregelen bieden, de inzet van meerdere gewassen in het bouwplan en de vraag naar lokale producten.

Zelf conclusies trekken
Alles bij elkaar is het aan de veehouder zelf om zijn conclusies te trekken, maar waar weidegang gekleurd wordt door emoties is de GMO-vrije melk het gevolg van ratio. Wat overigens niet inhoudt dat weidemelk geen verborgen kansen heeft.

Noem bijvoorbeeld omega 3. Nu GMO overgewaaid is, kan het niet lang meer duren voordat het in Nederland een belangrijke rol gaat spelen. Doordat Nederland zwaar leunt op export en het marktprotectionisme toeneemt, kan de veehouder niet anders dan meegaan in de trends.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Herma van den Pol

Herma van den Pol werkt sinds 2011 bij Boerenbusiness en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot marktexpert Melk & Voer. Daarnaast is zij wekelijks te zien in de marktflits over de zuivelmarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
7 reacties
BoerBos 31 Mei 2017
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10874682/wordt-gmo-vrije-melk-de-opvolger-van-weidemelk][/url]
Hoezo is GMO vrij ratio? Dit is net zo goed emotie! Niet dat het geen marktkans is maar er zit geen wetenschappelijke onderbouwing onder waarmee dit gezonder zou zijn o.i.d.
Marcus 31 Mei 2017
Bij GMO vrije melk ben je verplicht om geen soja meer te voederen omdat de krachtvoederfirma's geen garantie kunnen geven dat de soja GMO vrij is. ARLA betaalt hiervoor 1 cent meer aan de boer, maar het vervangend krachtvoer is ook 1 cent duurder. ARLA krijgt 2 cent meer voor deze melk van de winkelketens. Deze melk wordt in de winkel 8 cent duurder verkocht. Wie maakt hier weeral de winst !!!!!
Kobonde 31 Mei 2017
Er is ook GMO vrije Soja uit de EU en je kan Raap gebruiken.
Het ligt aan je totale rantsoen af het voer duurder word, als je Raap ipv soja gebruikt.
Gerrit 18 Januari 2018
Volgens mij vreten onze koeien de sojahullen van de vegetariers op .
hans 18 Januari 2018
Gerrit,
Direct gebruikt van
sojabonen voor voedingsmiddelen als tofu en vleesvervangers is in die periode gedaald van
14 naar 6% van de totale oogst. Het deel van de wereldwijde soja-oogst dat gecrusht
(vermalen) wordt is door de jaren heen gestegen, tot ongeveer 90% van de wereldwijde sojaoogst
in de laatste tien jaar. Dit crushingproces levert twee hoofdproducten op: sojaolie en
sojameel. Sojaolie wordt voornamelijk in levensmiddelen gebruikt (van margarine tot
koekjes), maar industriële toepassingen, zoals de verwerking tot biodiesel, nemen de laatste
10 jaar toe. Sojameel wordt vooral als eiwitbron in veevoeder voor varkens en gevogelte
gebruikt.
De crushing ratio, die bepaalt hoeveel sojameel en sojaolie het crushen van sojabonen
oplevert, blijft over de tijd constant omdat de fysieke samenstelling van de sojabonen
nauwelijks verandert: 79% sojameel en 19% sojaolie. De rest is sojahullen en verliezen.
Omdat niet alle sojabonen gecrusht worden, wordt de mondiale sojaoogst in 2011/12 naar
gewicht als volgt over de verschillende fracties verdeeld: 73% sojameel, 17% sojaolie, 6%
sojabonen voor voeding en 2% sojahullen.
Op
basis van de prijzen en productievolumes van de afgelopen 10 jaar, berekenen we dat de
totale waarde van de wereldwijde sojamarkt gemiddeld voor 57% door sojameel bepaald
wordt en voor 35% door sojaolie. Direct gebruik van sojabonen in voedingsproducten maakt
6% uit. Het aandeel van sojahullen is met 1% verwaarloosbaar.
Geconcludeerd kan daarom worden dat de sojateelt twee hoofdproducten oplevert, die
beiden onmisbaar zijn om de continuïteit van de sojateelt te garanderen. Noch sojameel,
noch sojaolie kan tot bij- of restproduct bestempeld worden, omdat de verkoop van beide
producten voor de sojatelers en -handelaars onmisbaar is en omdat de verhouding in
productievolumes tussen de twee sojafracties niet veranderd kan worden. Als de vraag naar
sojameel of de vraag naar sojaolie wegvalt, zou sojateelt niet langer concurrerend zijn met
de teelt van andere gewassen die plantaardige olie en/of eiwithoudende
veevoedergrondstoffen opleveren.
schoenmakers1 18 Januari 2018
hans zal wel goed gestudeerd hebben, dus totaal geen verstand meer hebben, ja, daar kan hij ook niks aan doen, is een product van de samenleving, net zoals bepaalde bevolkingsgroepen het waren in 40-45
hans 18 Januari 2018
schoenmakers1, niet zo laten blijken dat je iets wat erg simpel wordt uitgelegd nog steeds niet begrijpt.
schoenmakers1 18 Januari 2018
simpel??????????????
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden