Momenteel is de VS de grootste zuivelmarkt ter wereld. Dat zou de komende jaren weleens kunnen veranderen. Volgens Euromonitor International gaat China die koppositie in 2022 overnemen.
De voornaamste reden hiervoor is, volgens Euromonitor International, dat de vraag vanuit de consument de komende 5 jaar sterk gaat veranderen.
Consument verandert eetpatroon
Zo drinken de Amerikanen minder melk, terwijl de Chinese consument juist meer zuivel tot zich neemt. De Amerikanen consumeren vooral minder melk met een smaakje, omdat zij het relatief hoge suikergehalte als ongezond ervaren.
Ook in India neemt de consumptie van zuivelproducten toe. Dat land zal naar verwachting in 2021 een vierde plaats in gaan nemen. De stijgende consumptie in India heeft vooral te maken met het feit dat de Indiase bevolking meer aandacht heeft voor hygiëne en dus kopen zij sneller zuivel uit de supermarkt.
Yoghurt wordt populairder
In China wordt de stijging met name veroorzaakt door een toenemende consumptie van yoghurtproducten. Dit omdat die producten gemakkelijk en snel te consumeren zijn. Daarnaast stijgt in China ook de vraag naar yoghurtproducten met toegevoegde vitaminen en proteïnen.
Duitsland minder aanwezig
Tevens blijkt dat Duitsland steeds minder aanwezig is op de zuivelmarkt. Het land komt, naar verwachting, in 2018 op de vijfde plaats. Echter, daarna zal het aandeel van Duitsland steeds minder worden. Onze buren zullen in 2022 op de zevende plaats staan.
De huidige top 10
De Chinese markt zal in 2022 0,3% groter zijn dan de Amerikaanse zuivelmarkt.
Bron: Euromonitor International
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.