Vragen aan Jan Anker

'We zijn een nieuwe speler op de markt'

4 Januari 2018 - Esther de Snoo

Kaas zit Jan Anker, CEO bij zuivelbedrijf Royal A-ware, in de genen. Al generaties lang verhandelt het familiebedrijf kaas en andere zuivelproducten. Sinds 2015 maakt het bedrijf ook zelf kaas. "We zijn een relatief nieuwe speler op de markt."

Royal A-ware is in 2010 ontstaan uit een fusie tussen Anker Cheese en Bouter Cheese en is gevestigd in Almere (Flevoland). Sinds 2015 verhandelt, rijpt en transporteert A-ware niet alleen, maar produceert het ook zelf. "Ons bedrijf is ontstaan vanuit de kaashandel. We zijn daarom anders dan andere zuivelaars."

Waarom heeft u een eigen kaasmakerij opgericht in Heerenveen?
"De keuze voor een eigen kaasmakerij was een grote stap. We zagen toentertijd dat de markt veranderde en daarmee veranderde het speelveld ook. We hebben ervoor gekozen om zelf kaas te maken, zodat we meer grip hebben op de kwaliteit, om een korte, efficiënte keten te maken en om snel in te spelen op de wensen van de klant. Daarnaast sterkt het ons verhaal om met een eigen product te komen."

Wat typeert uw kaasmakerij?
"We hebben de kaasmakerij zo ingericht dat we flexibel zijn en ambachtelijk kunnen produceren. We hebben tegelijkertijd veel innovatieve technieken aangeschaft, waardoor we meerdere lijnen hebben staan. Deze productielijnen kunnen onafhankelijk van elkaar draaien. We kunnen de verschillende type melkstromen (biologisch, weidemelk en gangbare melk) zo afzonderlijk verwerken tot kaas."

Kaas is onze core business

Houdt A-ware de focus op de kaasmarkt?
"Ja, kaas is onze 'core business'. We vermarkten jaarlijks meer dan 200.000 ton kaas. De helft daarvan maken we zelf en de andere helft kopen we bij. De mix van productie, klanten en volume voelt voor ons op dit moment prima. Innovatie is belangrijk voor ons. Dat geldt zowel voor innovatie van onze producten als voor innovaties in het verwerkingsproces."

Hoe speelt A-ware in op de volatiele markt van kaas?
"Na het afschaffen van het melkquotum is de zuivelmarkt volatieler geworden. In onze bedrijfsstrategie hadden we hier al rekening mee gehouden. We doen zoveel mogelijk aan spreiding van onze producten en markten. Daarnaast hebben we een vaste kern melkveehouders, die rechtstreeks leveren aan onze kaasmakerij in Heerenveen en aan de melkfabriek in Coevorden. Ons bedrijf is zo georganiseerd dat we, om die vaste kern heen, een flexibele schil hebben."

Hoeveel melkveehouders leveren direct aan jullie?
"Enkele honderden melkveehouders uit de 5 meest noordelijk gelegen provincies. Een melkveehouder uit het zuiden van het land kan zich niet bij ons aansluiten, omdat we daar geen melk ophalen. Het afgelopen jaar zijn we gegroeid. Hoeveel precies, wil ik niet kwijt. Wel wil ik vertellen dat er richting 2019 nog ruimte is voor nieuwe melkveehouders."

U werkt vraaggericht. Stuurt u uw melkveehouders aan om te voldoen aan de vraag?
"Nee, onze melkveehouders zijn vrij. We verplichten ze bijvoorbeeld niet om de koeien te weiden. Boeren moeten al zoveel van de overheid. De keuze om wel of niet aan bepaalde programma’s mee te doen, laten we volledig bij de melkveehouder. Het zijn zelfstandige ondernemers en zo gaan we ook met ze om."

Overweegt u, net zoals FrieslandCampina, een korting op teveel geproduceerde melk?
"Nee, beslist niet. Wij kunnen alle aangeleverde melk verwerken. We zijn ook niet bang voor productiepieken of –dalen. We merken wel dat er door de mogelijke standstill van FrieslandCampina veel reuring is. We worden dagelijks gebeld door leden-melkveehouders die overwegen om over te stappen."

Wat is uw verwachting voor 2018?
"De roomprijs is erg hoog geweest en deze zal als tegenreactie gaan dalen. Dit geldt ook voor de melkprijs. In Europa, de Verenigde Staten en Oceanië neemt de productie toe. Daarbij hangt er nog 400.000 ton magere melkpoeder boven de markt. Wij blijven positief over de ontwikkelingen, maar het betekent wel dat we moeten blijven opletten."

Dit interview is een ingekorte versie van het onlangs verschenen interview met Jan Anker in 'Zuivelmarkt De Analyse 2017'. Klik hier om het magazine alsnog te ontvangen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws melk

A-Ware komt ook in België met premie CO2-reductie

Nieuws Melk

A-ware verhoogt premie 'Beter voor' naar 6 euro

Nieuws melk

A-ware verbetert resultaat en investeert door

Nieuws Melk

A-ware doet overname en groeit verder in België

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden