Het geduld van melkveehouders en handelaren wordt dit jaar fiks op de proef gesteld bij de overdracht van fosfaatrechten. Althans, dat beweren de handelaren, die vinden dat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) in gebreke blijft. Volgens RVO.nl is dat onzin.
"Dan ligt de site eruit en de keer erop blijft de telefoon onbeantwoord", aldus Jacob Vrieling van Poortman Makelaars, die bemiddelt in de handel. Het overhevelen van fosfaatrechten neemt volgens de makelaar veel tijd in beslag en dat komt de handel niet ten goede. "Bij een kleine afwijking van de norm ligt het hele systeem plat." Bij RVO.nl is er dan vaak niemand thuis om het op te lossen. "Zowel koper als verkoper willen doorpakken en zijn gebaat bij duidelijkheid", vindt Vrieling.
Stroperige processen
Vooral de stroperigheid van de processen roept ergernissen op. RVO.nl belooft op haar site de overdracht van fosfaatrechten binnen 8 weken af te handelen, maar volgens Vrieling maakt RVO.nl die beloftes niet waar. "Het kan zomaar tussen de 3 en 5 maanden duren; soms zelf nog langer." Vrieling kent 1 geval waarbij de fosfaatrechten in de maand januari zijn verhandeld, maar pas in juli werden overgeheveld.
Ook andere agrarisch makelaars en melkveehouders spreken in de wandelgangen regelmatig hun ergernissen uit over de gang van zaken bij RVO.nl. Een makelaar, die niet bij naam genoemd wenst te worden, zegt zijn klanten hier al op voor te bereiden.
RVO.nl: "Alles op orde"
Michel van der Maas, persvoorlichter bij RVO.nl, herkent zich niet in de kritiek van Vrieling. Volgens Van der Maas heeft RVO.nl het reilen en zeilen binnen het dossier goed op orde en is de personele bezetting op sterkte. "We hebben aan het begin wat bezettingsproblemen gehad, maar die zijn nu verleden tijd", aldus Van der Maas. "In de regel verloopt alles prima."
Wel heeft Van der Maas vernomen dat er vertraging kan optreden wanneer de formulieren niet goed zijn ingevuld. "In dat geval ligt de oorzaak niet bij ons." Van der Maas tipt ondernemers om bij problemen telefonisch contact op te nemen. Het invullen van een klachtenformulier op de website is ook een optie. De voorlichter heeft niet de indruk dat de klachten binnenstromen. "Anders had ik daar intern wel signalen van opgevangen en die heb ik niet."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10879485/het-is-een-puinhoop-bij-rvonl][/url]