Om het toenemende aantal melkstromen beter inzichtelijk en vergelijkbaar te maken, gaan LTO Melkveehouderij en ZuivelNL eenmaal per jaar de meeropbrengsten en de specifieke eisen nauwkeurig in beeld brengen.
Uit een nieuwe inventarisatie blijkt dat melk van het huismerk van Jumbo in de supermarkt momenteel €0,81 per liter kost, terwijl biologische melk van FrieslandCampina €1,30 per liter is. Het is een verschil van bijna €0,60 per liter. Daartussen ontwikkelt zich een toenemend aantal melkstromen. Het meest recente voorbeeld is zuivel met het keurmerk 'Beter Leven'. In 2018 lanceerde FrieslandCampina met succes de Top-Zuivellijn, waarvan 'On the way tot PlanetProof' een onderdeel is. Ook VLOG-melk ontwikkelt zich snel.
Veel verschillen
Niet elke afnemer biedt dezelfde melkstromen aan en de meeste nieuwe melkstromen hebben een grote hoeveelheid en vaak verschillende eisen. Overstappen brengt kosten en investeringen met zich mee. Wat gaat mij dit opleveren en wat past het beste bij mijn bedrijf? Het zijn afwegingen waarin de melkveehouder een keus moet maken.
De vakgroep is een voorstander van het toenemend aantal melkstromen waarmee melkveehouders de marge per liter kunnen vergroten. Het zorgt voor meer beleving bij de consument, waardoor deze een bewuste keuze maakt en begrijpt dat hier dan een meerprijs bij hoort. Het veelgehoorde bezwaar dat het toenemende aantal melkstromen de logistieke kostprijs verhoogt, waardoor segmentering eerder geld kost dan het oplevert, is volgens LTO Nederland ongegrond.
Terugverdientijd
Echter, de vakgroep ziet uiteraard ook risico's. Er bestaat bijvoorbeeld het risico dat eisen die aan deze specifieke melkstromen worden gesteld, ook sectorbreed worden uitgerold. Tot op heden is daarentegen niet gebleken dat het de politiek aangrijpt om de basiseisen sectorbreed versneld te verhogen. "Integendeel zelfs", aldus vakgroepvoorzitter Wil Meulenbroeks en portefeuillehouder Jos Verstraten. "De ontwikkeling van het logo voor weidemelk heeft er juist voor gezorgd dat het percentage weidegang is toegenomen, zonder maatregelen van de overheid."
De vakgroep wil zo helder mogelijk hebben wat de terugverdientijd is van de investeringen. Ook vraag de LTO Melkvee zich af wat er gebeurt als een nieuwe melkstroom geen rendement oplevert. Zijn de risico's dan voor de melkveehouder en welke mogelijkheden om de melk af te zetten resteren er als een melkstroom ophoudt te bestaan? Welke contractvoorwaarden en -garanties worden er gesteld en geboden? Het zijn vragen waarop het een antwoord wil.
Geen keuze opdringen
Tegelijkertijd geeft de vakgroep aan dat niets doen hoogstwaarschijnlijk een ondergemiddelde melkprijs tot gevolg heeft. Echter, de kostprijs blijft dan ook lager, omdat er geen investeringen hoeven te worden gedaan. De vakgroep wil leden-melkveehouders geen keuze opdringen, maar meer inzicht geven om de eigen afweging bewust te maken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.