Streekwinkel

Interview Familie Terra

'Bij ons vind je alleen Beemster kaas in het schap'

18 Juni 2020

Cono kaasmakers heeft haar tiende Beemster boerderijwinkel geopend op het erf van de familie Terra in Uitgeest. De familie is enthousiast over deze stap, maar haalt zich wel extra werk op de hals. Naast de melkveehouderij en de nieuwe boerderijwinkel zijn Harm en Maaike ook nog druk met hun zorgboerderij.

Het extra werk zien ze overigens niet als een probleem, in tegendeel. Streekwinkel het Kooghuis, zoals de winkel heet, was aan het begin van de coronacrisis een spontaan idee dat opborrelde. Uit enthousiasme en ondernemersgeest is de realisatie van de winkel snel tot stand gekomen. De familie ziet juist kansen in het hebben van de verschillende bedrijven. Zo worden de zorgboerderij en de melkveehouderij al deels gecombineerd, die mogelijkheid zien ze ook voor de winkel met beide andere takken. Boerenbusiness sprak met Maaike Terra om te kijken welke rol de boerderijwinkel gaat spelen op het bedrijf.

Jullie hebben al een melkveehouderij en een zorgboerderij, waarom hebben jullie gekozen om er ook nog een boerderijwinkel bij te doen?
"De melkveehouderij zit al generaties in de familie van Harm, anderhalf jaar geleden besloten we om een zorgboerderij op ons erf te realiseren. Zelf heb ik een achtergrond in de zorg, dus dat paste goed in het plaatje. De cliënten die wij op de dagbesteding opnemen hebben ons grotendeels gekozen om de boerderij en het buitenwerken. Die combinatie werkt goed en ik zie eenzelfde kans voor de boerderijwinkel. Aan het begin van de coronatijd begon het idee op te borrelen. De cliënten van onze zorgboerderij kwamen niet, het was bijzonder rustig. Hierdoor hadden we de tijd om het plan uit te denken, maar eigenlijk ging het heel snel. We leveren onze melk aan Cono en hebben met hen gebeld om te vragen of zij mogelijkheden zagen, zij zijn toen langs geweest en eigenlijk was iedereen direct enthousiast. Daarna hebben we alles in gang gezet, de kantine is opgesplitst in 2 ruimtes en binnen 3 maanden is de ene helft omgetoverd tot winkel en konden we van start."

Hebben jullie grote aanpassingen moeten doen binnen het bedrijf om de boerderijwinkel te kunnen realiseren?
"Nee, dat valt eigenlijk wel mee. Qua verbouwen hebben we dus enkel ruimte moeten maken in de kantine. Verder is de werkverdeling niet veranderd. Harm doet het melkveebedrijf, gezamenlijk pakken we de zorgboerderij op en de boerderijwinkel is helemaal mijn ding. Ik zie de winkel wel als een kans om de zorg te kunnen combineren. Bijvoorbeeld met cliënten die weer terug willen in de maatschappij, dan kunnen ze hier terecht. Toch blijft het schipperen en aanpassen, er is natuurlijk altijd wel iets gaande. Als het niet in de melkveehouderij is, dan is het wel met de cliënten. Maar aanpassen en omschakelen zijn we gewend, dus dat zien we niet als een probleem."

Een boerderij winkel 'moet bij je passen' wordt wel eens gezegd, vinden jullie dit ook en zo ja, waar zit dat hem dan in?
"Het belangrijkste is denk ik dat ik in dit concept geloof. We zitten op een goede locatie: goed zichtbaar en makkelijk te bereiken. Daarnaast is Beemster een bekende naam en een populaire kaas. Alle bezoekers vinden het leuk en zijn enthousiast. Veel bezoekers komen ook echt voor de sfeer. Daarnaast waren de risico's voor mij eigenlijk nihil, mede doordat we zelf nog de zorgboerderij hebben. Het was enkel de vastigheid van mijn andere baan die ik op moest geven, maar dat was in de zorg en daar blijft vaak wel werk in te vinden, mocht het verkeerd lopen. Het is wel zo dat ik het op mijn eigen manier wil aanpakken. Alles wat in de schappen ligt vind ik zelf leuke producten, ik sta achter deze producten en daarom verkoop ik ze. Een wand vol met veel verschillende producten ga je hier dan ook niet vinden. Momenteel verkopen we onder andere onze eigen melk, meel van de nabijgelegen molen en de Beemsterkazen. Veel lokale producten dus."

Wat moet de boerderijwinkel op gaan leveren, naast een hoop bezoekers?
"Dat is nu nog lastig te zeggen, maar mijn eerste doel is toch wel het kunnen compenseren van de opbrengsten die ik had met mijn andere baan. Alles daarnaast is extra en mooi meegenomen. De boerderijwinkel staat ondanks de verkoop van onze eigen melk los van het melkveebedrijf en tevens los van de zorgboerderij. Het is echt mijn ding, het is voor mij een passie en een uitdaging. Voor nu zijn we slechts 3 dagen open en we zien wel hoe het loopt. Ik vind het leuk als we uiteindelijk kunnen groeien en ik denk ook zeker dat groei mogelijk is. We krijgen nu al dagelijks mensen op de stoep die niet weten dat we niet meer dan 3 dagen op zijn, die graag iets hadden willen kopen."

Zijn jullie op deze wijze ook een soort ambassadeurs van Beemster-kaas?
"Ja, zo kan je het wel stellen denk ik. De winkel is in samenwerking met Cono opgestart om de Beemsterkaas te verkopen en daarbij verkopen we ook geen kaas van andere merken. Daarbij klopt ons verhaal ook met deze samenwerking: Wij leveren onze melk aan Cono, zij maken er kaas van en wij verkopen dat vervolgens weer in onze winkel. Dat we geen kaas van andere merken verkopen wil trouwens niet zeggen dat we een beperkt assortiment hebben. We mochten zelf in principe kiezen welke kazen we wilden verkopen, maar ik vind het dan ook gek om maar 2 soorten in de winkel te hebben. Momenteel hebben we dan ook 15 verschillende soorten kaas, allemaal vers van het mes. Dat is overigens ook de reden dat we geen kaasautomaat willen. Mensen komen bij ons voor het verse product en de beleving daarbij. Het vers afsnijden en de mogelijkheid tot het proeven van de kaas, het heeft iets speciaals. Daarbij zou ik dat persoonlijke stukje service niet willen missen."

boerenbusiness.nl

Jorine Cosse

Redacteur bij Boerenbusiness die zich verdiept in de markten van zuivel, varkens(vlees) en voer. Jorine analyseert onder meer wekelijks de ruwvoermarkt en periodiek de markt van mengvoer.
De (grondstof)prijzen zijn flink in beweging, de ontwikkelingen in de wereld volgen zich in rap tempo op. Duiding in crisistijd is essentieel om goed te kunnen anticiperen. Juist nu is het belangrijk om over gedegen, actuele informatie en data te beschikken. Met een abonnement van Boerenbusiness kan je als ondernemer gefundeerde bedrijfsbeslissingen nemen. Bekijk het aanbod
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Melk

Cono Kaasmakers verhoogt melkprijs voor april

Nieuws melk

Cono zet hogere melkprijs neer over 2021

Nieuws Melk

Cono schakelt naar hogere versnelling met melkprijs

Nieuws Melk

Cono verhoogt voorschot december met krap 1 euro

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief