Shutterstock

Nieuws Stikstofcrisis

'Oude trekker inruilen voor stikstofwinst'

6 September 2020 - Niels van der Boom - 7 reacties

De Flevolandse tak van belangenbehartiger Agractie heeft een enquête gepubliceerd om de interesse te peilen voor een opkoopregeling van oude trekkers. Het idee is dat de NOx die deze voertuigen uitstoten als 'ruilmiddel' kan worden ingezet om stikstofruimte te creëren. Agractie Nederland en Farmers Defence Force ondersteunen het initiatief.

Nu de aangekondigde voermaatregel is afgeketst, blijft het stil rond het stikstofdossier. De onderhandelingen verlopen volgens Agractie moeizaam. Leden uit Flevoland komen daarom zelf met een plan om nieuwe kansen te scheppen. Hierbij verlegt het de insteek van NH3 (ammoniak) naar NOx (stikstofoxide). Die laatste stof wordt uitgestoten door verbrandingsmotoren, zoals in trekkers of zelfrijdende machines.

Emissie-eisen
Sinds 1999 kent de Europese Unie emissiestandaarden voor zogenoemde 'non-road mobile machinery'. Hieronder vallen ook landbouwtractoren, zelfrijdende (oogst)machines en vele andere voertuigen. Fabrikanten moeten aan steeds strengere voorwaarden voldoen om aan de laatste eisen te voldoen. Het gebruik van een SCR-katalysator (Adblue), Exhaust Gas Recirculation (EGR) en Diesel Partikel Filter (DPF) zijn bekende technieken die ook bij auto's en vrachtwagens worden toegepast. Trekkers van voor 2000 hebben deze techniek niet aan boord.

Door deze internationale voertuigeisen is de uitstoot van NOx sinds 1999 gedaald met 8,8 gram per kWh. Voor trekkers lichter dan 75 pk gelden andere eisen. Agractie Flevoland oppert, met deze cijfers in het achterhoofd, dat een enorme winst in de NOx-uitstoot haalbaar is door oudere machines te vervangen voor nieuwe(re). De overheid rekent dat voor de bouw van 1 huis 3 kg NOx-ruimte vereist is. Dit komt overeen met het verbranden van 30 liter diesel in een trekker van voor 1999. Een 20 jaar nieuwere trekker stoot bij diezelfde hoeveelheid brandstof 128 gram NOx uit.

50 huizen voor 1 trekker
"Het omwisselen van 1 oudere trekker op een klein melkveebedrijf levert al snel ruimte voor 50 huizen op", schrijft Agractie Flevoland. Om de gewenste 70.000 huizen te kunnen bouwen in Nederland, zijn volgens de initiatiefnemers zo'n 1.400 oude trekkers nodig. Voordeel voor de boer is daarbij dat het dierwelzijn niet wordt beïnvloed en het bedrijf automatisch moderniseert.

Om erachter te komen hoe agrarisch ondernemers in Nederland tegen deze plannen aankijken en hoeveel oudere trekkers zij in bezit hebben, is een enquête gestart. Hoeveel oude trekkers Nederland nu telt, is onbekend. De voertuigen zijn immers (nog) niet geregistreerd middels een kenteken.

Financiële motivatie
Veel oudere trekkers en oldtimers zijn in handen van hobbyisten of boeren die de trekkers uit sentimentele waarde behouden. Of waarde hechten aan een ongecompliceerd model zonder elektronica. Agractie benadrukt dat het plan valt of staat met de regeling die tegenover de inruilactie staat. Die moet voldoende financiële motivatie bieden.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
7 reacties
Abonnee
Leo 6 September 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10889071/oude-trekker-inruilen-voor-stikstofwinst]'Oude trekker inruilen voor stikstofwinst'[/url]
Goed idee, 50 huizen per trekker. Stikstof compensatie per woning 50.000€, lever ik er ook n paar in.
Abonnee
Brrr 6 September 2020
Leuk zo'n sinterklaaskado, maar wat een flauwekul. Iemand belonen die vergeten is te investeren.
Abonnee
krulstaart 6 September 2020
kan ik mij trekker ook aan Schouten verkopen als ik geen koeien heb?
tijdbom 6 September 2020
Er zijn ook veel slapende rechten,die nu gewoon nog op het bedrijf benut kunnen worden,mits er een bestaande milieu en wnb aanwezig is. Als ze dat zouden doen,heb je een win-win situatie,het door ze te leasen of te kopen cq verleasen/verkopen.
Abonnee
gijs 6 September 2020
haha wat een flop weer
Claas 8 September 2020
Niet zo slim deze actie.
Op deze manier worden "oude" trekkers opgeroepen voor keuringen etc.
Per saldo alleen maar meer kosten ipv ruimte.
Abonnee
joep meloen 9 September 2020
Alleen jammer dat die ouwe trekkers veel betrouwbaarder zijn dan die nieuwe rommel
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Achtergrond Stikstofstemming

Omtzigts ministersplannen lonken na landbouwdebat

Achtergrond Stikstofstemming

Lang schaduwregeren geeft irritatie en chagrijn

Achtergrond Stikstofstemming

De missiegerichtheid van gehavend Rutte IV

Interview Marijn Dekkers

Hoge grondprijs grootste uitdaging extensivering

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden