De Fryske

Nieuws Financieel

Start-up De Fryske kaas haalt snel geld binnen

8 Oktober 2020

Kaasmaker De Fryske heeft met een crowdfundingcampagne binnen 2 weken meer dan €150.000 opgehaald. De start-up wil geld investeren in het aanleggen van een eigen kaasvoorraad, zodat de afzet verder kan worden vergroot. Eigenaar Catharinus Wierda hoopt uiteindelijk over €250.000 te kunnen beschikken.

De Fryske heeft minimaal €300.000 nodig om een kaasvoorraad aan te leggen op basis van de huidige afzet. Het oorspronkelijke plan was de helft van dit bedrag via crowdfunding op te halen en de andere helft te financieren door de bank en investeerders. Door het succes van de crowdfundingcampagne streeft De Fryske er nu naar om €250.000 via het publiek binnen te halen.

Wierda laat weten blij verrast te zijn door het resultaat. "In 2 weken tijd het eerste streefbedrag binnenhalen, hadden we niet verwacht." Het maakt het voor zijn bedrijf makkelijker om extern kapitaal door banken of investeerders aan te trekken. Via crowdfunding biedt De Fryske een lening aan voor een periode van 6 jaar, die wordt terugbetaald in het vijfde en zesde jaar. Deelnemers kunnen een bedrag van €500 tot €15.000 inleggen. Daarvoor ontvangen ze een jaarlijkse rente van 2%. De Fryske keert echter nog eens 2% uit in de vorm van kaas. Via een kaasvoucher kunnen deelnemers kaas kopen van De Fryske in bijvoorbeeld hun webshop.  

Voldoen aan voorwaarden
De Fryske kaas bestaat 3 jaar en heeft inmiddels 4 kaassoorten in het assortiment, van jong naar oud. De kaas wordt gemaakt bij CZ Rouveen. Oprichter Wierda werkt samen met 5 Friese melkveebedrijven, die samen met FrieslandCampina zijn geselecteerd, die moeten voldoen aan de voorwaarden waar zijn bedrijf voor staat. Dat is kort samengevat natuurinclusief boeren, met ruimte voor weidevogels en biodiversiteit. Zo moeten de veehouders onder meer 20% van hun grond op extensieve wijze houden voor een lang broedseizoen. 

Met een duurzame melkveehouderij geeft Wierda aan zo een bijdrage te willen leveren aan het behoud van de Friese natuur. Boerenbusiness bezocht begin dit jaar het melkveebedrijf van de familie Ypma, dat melk levert aan De Fryske.

boerenbusiness.nl

Eric de Lijster

Eric is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Als telg uit een akkerbouwfamilie stroomt het boerenbloed bij Eric door de aderen. Hij beschouwt zich als een generalist, maar wel met een voorliefde voor economie, trends, markten en marketing.
De (grondstof)prijzen zijn flink in beweging, de ontwikkelingen in de wereld volgen zich in rap tempo op. Duiding in crisistijd is essentieel om goed te kunnen anticiperen. Juist nu is het belangrijk om over gedegen, actuele informatie en data te beschikken. Met een abonnement van Boerenbusiness kan je als ondernemer gefundeerde bedrijfsbeslissingen nemen. Bekijk het aanbod
Regenradar
Powered by Agroweer

Opinie Pascal Philipsen

Weg met de labels als gangbaar en biologisch

Interview Politiek

Andere wind waait over het Brabantse platteland

Nieuws Melkveehouderij

'Natuurinclusief boeren nu niet levensvatbaar'

Nieuws Retail

Supermarkt PLUS komt met een vogelvriendelijke kaas

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief