Met de aankoop van de melksystemen van Fullwood verdubbelt JOZ in omzet en medewerkers. De overname kan daarom worden gezien als een grote stap. Volgens JOZ-CEO Arend Kuperus is groei noodzakelijk, 'want het is in onze business eten of gegeten worden'. We gaan met hem dieper op de overname in.
Na mest- en voerrobots gaan jullie nu ook melksystemen verkopen, is dit een sprong in het diepe?
"Nee, ik kom uit de melkwinningswereld dus dit is vertrouwd terrein voor mij. Dit neemt niet weg dat we met de overname een heel grote stap zetten. De laatste drie jaar zijn we bij JOZ qua omzet verdubbeld, maar op een geven moment is de organische groeipiek bereikt. Toen Fullwood te koop kwam, hebben we hierop doorgepakt. De gesprekken zijn in januari opgestart en gistermiddag om iets na drieën was de inkt opgedroogd."
Hoe moeten we deze overname inschalen, hoeveel groter worden jullie?
"Wij verdubbelen hiermee in medewerkers en omzet. Het aantal medewerkers groeit tot dik over de tweehonderd en de omzet gaat naar ruim €80 miljoen."
Je vertelt het alsof groei een doel op zich is...
"Dat is het ook. Onze concurrentie groeit ook en in onze business is het eten of gegeten worden. Bovendien heb je schaal en slagkracht nodig voor innovatie. En innovatie is key in onze markt."
Hoe groot is Fullwood eigenlijk in Nederland?
"Het marktaandeel van de melkrobots zit op circa 20%. Die systemen gaan wij versneld doorontwikkelen, dus daar zit nog zeker rek in. Maar vergeet de conventionele melksystemen niet, die staan hoog aangeschreven. Ondanks de robotisering zijn er ook genoeg melkveehouders die melken met bijvoorbeeld een swing over of carrouselsystem. Daarbij is Fullwood behoorlijk groot in de geitenhouderij. Fullwood is ook een vertrouwde naam in landen als Duitsland, Frankrijk en Italië, maar ook in de Verenigde Staten en Canada. Dit zijn markten met een automatiseringsschuld, zoals wij dat noemen. In principe kopiëren zij wat er in Nederland ontwikkeld wordt."
Arend Kuperus, CEO JOZ
Wat voor bedrijf ontstaat er straks na de overname?
'We worden een one shop store voor de moderne melkveehouder die nog veel dichter tegen onze dealers en klanten aan gaat zitten. Met de melksystemen van Fullwood kunnen we een totaalpakket aanbieden. Dat is belangrijk voor veehouders, want dan kunnen ze af met een dealer. De naam Fullwood zal worden omgedoopt in Fullwood JOZ. Verder gaan we de melksystemen in Nederland vermarkten vanuit een nieuwe locatie aan de Agriport A7 in Noord-Holland. Daar komen we te zitten naast de John Deere-dealer. De bestaande locaties van Fullwood in Nederland en het Verenigd Koninkrijk blijven intact."
Tot slot, het zijn onzekere tijden in de melkveehouderij met de Haagse stikstofplannen. Dit heeft jullie niet weerhouden om te investeren?
"Het zijn zware tijden in Nederland, maar wij als JOZ hebben vertrouwen in de Nederlandse landbouwsector. Anders hadden we de overname niet gedaan. Wij kunnen de Nederlandse veehouder nog efficiënter maken wat de emissies ten goede komt. Bovendien bieden wij met onze Stikstofkraker een technologische oplossing voor het probleem. Een Nederlandse boer wil graag innoveren, maar dan moet er wel perspectief zijn. Daar ontbreekt het nu aan. Het diep saneren van de veestapel is sociaal en economisch gezien niet haalbaar. Wil de politiek snel resultaat, dan moeten we inzetten op innovatie. Simpelweg koeien opruimen is veel te kort door de bocht."