In deze verkiezingstijd horen wij de standpunten van de verschillende partijen aan en dan vraag je je af, wat daar uiteindelijk van terecht gaat komen. Denk bijvoorbeeld aan de 1000 euro van Rutte, of linkse partijen die zeggen dat de boer een eerlijke boterham moet kunnen verdienen en vervolgens roepen dat de toeslagen uit Brussel er zo snel mogelijk vanaf moeten en de koeien verplicht in de wei.
Laten we Staatsecretaris Van Dam eens bij de horens pakken. Martijn is een geval apart. Bij hem heb ik het gevoel dat ik naar een aflevering van ‘Wie is de Mol’ aan het kijken ben. Ik heb al die tijd het gevoel gehad dat hij een spelletje aan het spelen was. Het is vanaf het begin al duidelijk dat alles wat de sector geld gaat kosten, direct ingevoerd wordt. En alles wat de sector kan helpen, dat vergeet hij of het wil maar niet lukken. Recent heeft hij tijdens de verkiezingscampagne te kennen gegeven dat het aantal dieren in Nederland flink gereduceerd moet worden. Toen kwam de ware Van Dam naar buiten. Mijn gevoel klopte; hij is de mol!
Maar het leed is al geschied. Mede door zijn opzichtige geklungel worden nu een flink aantal koeien naar de slacht gebracht. Als je in de MKZ driehoek woont, dan voelt dat toch als een deja vue: destijds was meneer Brinkhorst de mol. Veel leed en beide roepen om het hardst dat de sector het over zichzelf afroept. De boer is uitgeschakeld en de mol krijgt de pot. In het geval van Van Dam en Brinkhorst een mooi baantje.
Dan is het niet vreemd dat je vertrouwen in politici op de proef wordt gesteld. Het is zo langzamerhand de vraag welke politicus een mol is, en welke politicus nu echt vecht voor de zaak. Wie maakt zijn beloftes waar? Ik kan het u niet precies vertellen.
Tot ik hoorde van de campagne ‘kies voor je regio’. De Overijsselse CDA politici Hilde Palland, Pieter Omtzigt, Eugene van Mierlo en de bekende melkveehouder Maurits von Martels zijn hiermee begonnen. Inmiddels hebben ook andere Overijsselse politici deze campagne omarmt. De gedachte is dat politici uit de regio de mensen uit de regio kennen, weten wat er speelt en iedere week terugkomen in hun regio. De binding blijft. Kort gezegd: een goede buur is beter dan een verre vriend.
Een andere insteek is om iemand te kiezen die de sector van binnenuit kent. Kijk bijvoorbeeld naar het initiatief van de NVV ‘kiespartijvoordeboeren’, daar worden de landbouwkandidaten speciaal naar voren gebracht. Als je op iemand stemt uit je eigen regio en uit je eigen sector dan heb je ‘Ons kent ons’. En dat voelt natuurlijk wel vertrouwd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10873721/Wie-is-de-Mol-in-politiek-Den-Haag?]Wie is de Mol in politiek Den Haag?[/url]