Vele klanten met renteswaps hebben vaak niet alle informatie meer in huis, die destijds door de bank bij het afsluiten ervan is verstrekt. Begin deze maand is er een tussenvonnis gewezen tegen ABN Amro over renteswaps. In deze uitspraak werd ‘voorhands’ bewezen geacht dat de bank de klant, voorafgaande aan het sluiten van de renteswap, onvoldoende had geïnformeerd over de mogelijke gevolgen en de specifieke risico’s van dit product.
De rechtbank benadrukte in deze uitspraak dat de combinatie van een geldlening met een swap een complex product is, met andere risico’s dan een gewone kredietovereenkomst. Om deze reden heeft de bank dan ook de verplichting om een klant ‘volledig, juist en begrijpelijk te informeren over de mogelijke gevolgen en de specifieke risico’s van het afsluiten van die overeenkomst’. De klant heeft daarbij als degene die stelt, ook de bewijslast om aan te tonen dat de bank tekort is geschoten in haar zorgplicht.
De rechtbank oordeelde met verwijzing naar de powerpoint presentatie die de klant van ABN Amro had ontvangen, dat hiermee ‘voorhands’ was bewezen dat de klant onvoldoende was geïnformeerd, behoudens door de bank te leveren tegenbewijs. De powerpoint presentatie die de klant had ontvangen, bevatte namelijk minder uitgebreide en duidelijke informatie dan presentaties die in eerdere voor de rechtbank gevoerde procedures was getoond. Dat de klant ervoor had getekend dat hij wel een brochure over swaps had ontvangen, deed hier niet aan af.
Voor klanten met dergelijke powerpoint presentaties van ABN Amro, inclusief klanten die door Deutsche Bank zijn overgenomen, kan deze uitspraak handvatten geven om te bewijzen dat zij onvoldoende zijn geïnformeerd over de risico’s en werking van de renteswap.
Eerder dit jaar hebben zowel de AFM als de politiek harde uitlatingen gedaan over het handelen van de banken bij renteswaps, die in grote aantallen zijn verkocht. Hierbij worden met name Rabobank, ABN Amro en Deutsche Bank, die veel swaps van ABN Amro heeft overgenomen, bekritiseerd. Ondanks dat de banken zijn gemaand om over te gaan tot herstelacties, lijken banken zich hier vooralsnog weinig van aan te willen trekken.
Duidelijk is wel dat de toenemende hoeveelheid aan uitspraken meer inzicht geeft in hetgeen mis is gegaan bij de advisering van deze producten en de druk op banken verder opvoert. De Stichting Meldpunt Klachten Banken zet zich ervoor in dat deze druk ook blijft, omdat de problemen zeker nog niet zijn opgelost.
De klanten waarvan de problemen nog niet zijn opgelost, kunnen naar verwachting vooral baat hebben bij de toezegging van de politiek om het laagdrempelige Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) voor deze gedupeerden open te stellen. In de loop van volgende maand wordt hier naar verwachting meer duidelijk over.
mr. Marianne Adema
Adema advocatuur & advies
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/marianne-adema/item/10857002/Geswapten:-let-op-de-powerpoint-presentaties]Geswapten: let op de powerpoint presentaties[/url]