Blog: Niels van der Boom

Wanneer start de digitale revolutie bij loonwerkers?

27 Januari 2017

Een beetje loonbedrijf heeft tegenwoordig een machinepark waar menigeen jaloers van wordt. Ondanks alle technologie worden veel zaken nog altijd op een kladblokje bijgehouden. Bij wie is er bemest of hoeveel ton stro is geladen. De digitale datarevolutie komt traag op gang. Als het aan (trekker)fabrikanten ligt verandert dat snel.

Full liners bieden niet alleen graag trekkers, maaidorsers, hakselaars en GPS-systemen aan van één en hetzelfde merk. Steeds vaker komt daar een pakket aan elektronica bij. Begin december presenteerde John Deere – de moeder aller full liners -  met veel tamtam hun nieuwe 'loonwerkerstrekker': De 6230R en 6250R. Daarbij hoort ook een pakket aan elektronica (iOS apps) die loonwerkers moet helpen hun nieuwe speeltje van twee ton efficiënt in te zetten.

Een Nederlandse loonwerker wil wat anders zien dan een Russische kolchoz

Daar waar management software voor je machinevloot, in bijvoorbeeld de VS en Rusland vooral, wordt ingezet om erachter te komen waar alles zich bevindt – en of het niet gejat wordt – steekt die vork in Europa anders in de steel. Zo wil een Nederlandse loonwerker de meest efficiëntie route zien langs zijn klanten, hoeveel waar is gehakseld en wat het brandstofverbruik is. Dat kan direct met de klant worden gecommuniceerd om transparant te werken.

John Deere betrok bij de ontwikkeling van haar loonwerkerstrekker zeer veel loonbedrijven uit heel Europa. Ook heel wat uit Nederland. Naast een multifunctioneel hendel en goede gewichtsratio kwam ook software uitgebreid aan bod. Niet helemaal nieuw, aangezien Deere op de Agritechnica van 2015 al het een en ander publiekelijk maakte. Echter, aan apps als MyJobsConnect wordt nog altijd geschaafd.

Loonwerkers staan voor een dubbel dilemma bij het inwisselen van de balpen voor een iPad. Voor welk systeem moet je kiezen en wie gaat het in hemelsnaam allemaal betalen? Met de opkomst van GPS hebben ze daar wel van geleerd. Iedere klant eist bijna dat een trekker met RTK-GPS arriveert om zaai- of pootwerk uit te voeren. 5 euro meer rekenen om het systeem van 20.000 euro terug te verdienen wordt niet geaccepteerd. Of dat terecht is, daar valt over te twisten. Feit is dat met een dergelijke investering weer die hamvraag boven komt drijven. Daarnaast: Koop je een nieuwe 6R, maar telt je machinepark ook vier Fendt’s, drie New Holland’s en een Claas hakselaar, werkt het dan wel? Fabrikanten richten zich het liefst op hun eigen merk. Systemen die sectorbreed werken komen ogenschijnlijk maar moeilijk aan de man. Vooral partijen die zelf geen elektronica in huis hebben werken er aan mee.

Jaren terug bezocht ik een loonwerker die al sinds halverwege jaren 90 over opbrengstmeting op de combine beschikte. Ongeveer vijftien jaar voor het 'hip' werd. Het systeem werd nooit gebruikt. Waarom? De loonwerker rekende enkele euro’s extra voor het leveren van opbrengstkaarten. Dat heeft de klant er niet voor over. ‘Ik weet zelf wel wat de goede en slechte plekken zijn’, krijg je dan te horen. Ongetwijfeld gaat het met een prijzig telematrie-systeem net zo. De klant vindt het prima, zolang er geen kosten aan zijn verbonden.

Is het wel fair om de klant ermee op te zadelen? Als melkveehouder melk je geen liter extra door exact te weten hoeveel ton maïs is gehakeld. Het helpt je hooguit om beter te kunnen bepalen of je genoeg voer hebt, maar iemand met doorgewinterde boerenkennis weet dat ook. Toch zijn er loonwerkers die investeren. Zodra de hakselaar het land uit draait kunnen ze de klant een uitdraai geven hoe lang het hakselen duurde, wat het gemiddeld drogestof-percentage is en hoeveel ton eraf kwam. Desgewenst ook nog op welke plek.

Is het fair de klant met extra kosten op te zadelen?

Klaagt de klant dat de rekening wel erg hoog is? Dan schuif je hem cijfers onder de neus dat die hakselaar 1.000 liter diesel heeft verstookt. Het helpt begrip te creëren en transparantie te bieden. Ook daarom wordt de knoop nu al doorgehakt. En dan hebben we het nog niet over John Deere's eigen 'TomTom' die je efficiënt van A naar B helpt en fouten voorkomt, of dat software je als bedrijfsleider naadloos aantoont dat machine A zuiniger werkt dan machine B.

Aan loonwerkers de taak om het opschrijfblok aan de kant te leggen en een tablet in de cabine te hangen. Aan fabrikanten de taak om met software te komen die óók met collega-merken overweg kan. Zo heeft iedereen profijt van de digitale revolutie. Is dat teveel gevraagd? De tijd zal het leren.

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.

Analyse Jaarcijfers

Machinebouwers stapelen record op record

Nieuws Beurs

Koers John Deere lift mee op granenrally

Nieuws Oorlog

McCain zet streep door nieuwe fabriek in Rusland

Nieuws Techniek

Nothing runs like a Deere zonder chauffeur

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief