Agrifoto

Opinie Niels van der Boom

Kan trekkerkenteken beloftes waarmaken?

13 Maart 2020 - Niels van der Boom - 17 reacties

Eind januari is een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het dossier trekkerkenteken. Een boekwerk waar de Nederlandse overheid, samen met belangenbehartigers en wegbeheerders, al 15 jaar aan werkt. Het is verre van de laatste episode.

Vooropgesteld, de komst van het trekkerkenteken is onvermijdelijk. Kiest Nederland hier niet voor, dan brengt de Europese Commissie €2,9 miljoen boete in rekening, plus een dwangsom van €210.000 per dag. Op de VS na hebben zo’n beetje alle landen een kentekenplicht. Waarom dan een uitzondering voor Nederland?

Symboolpolitiek
Het kenteken is symboolpolitiek. Het laatste vrije bolwerk van de boer is zijn niet-geregistreerde trekker (tenzij je in de grensstreek woont), waarmee je ongestoord over de snelweg naar Den Haag kan crossen. Dit laatste feitje werd recent aangestipt. Het kenteken zou een complot zijn om boeren uit de politieke hoofdstad te weren. Dat is onzin, maar er zijn genoeg andere argumenten te bedenken waarom de kentekenplicht rammelt.

Eén van de grote (terechte) knelpunten is de komst van een APK-plicht. Die is het goedkoopste te introduceren door al het rollend materiaal te kentekenen. Dat zadelt de sector op met een potentieel kostenpost. Dit als tegenovergestelde van het 3 tientjes kostende kenteken en registratie. Tegelijk is dit hét middel om daadwerkelijk de veiligheid op de weg te verbeteren. Gebrekkige verlichting, ontbrekende markeringen en niet-werkende remmen behoren tot het verleden.

Twee (schijn)voordelen
De boer is 2 grote voordelen voorgehouden: Een verhoging van de maximaal toegestane snelheid en een verhoogde verkeersveiligheid. Gemiddeld vallen 11 verkeersdoden per jaar met landbouwvoertuigen (bron). Dat zijn er 11 teveel, maar het effect van een trekker mét gele plaat is minimaal. Verzekeraars beamen dat. Helemaal wanneer je bedenkt dat de APK-plicht op dit moment geen realiteit is.

Zo belanden we in het wonderlijke dossier met al zijn uitzonderingen en aanvullingen. Een trekker die voor eigen landbouwwerkzaamheden wordt ingezet is vrij van de APK-plicht. Daar heeft de lobby van LTO voor gezorgd. Maar, wie is boer en wie niet? Daar komt geen controle op. Er zijn tal van loonwerkers met een akkerbouw- of veehouderijtak. Of, akkerbouwers en veehouders die loonwerk verrichten.

Het wordt nog lastiger: Rij je als boer aardappelen voor de buurman, dan ben je wettelijk APK-plichtig. Hoe dat in de praktijk gehandhaafd gaat worden is de vraag. Sowieso blijven controles op landbouwverkeer gering, met prikacties die gedreven dienders uitvoeren.

Dan het tweede voordeel: de snelheidsverhoging naar 40 km/u. In de praktijk rijdt bijna iedere trekker 40 of sneller. Daar zijn ze al 30 jaar op gebouwd. Het mocht alleen niet. De politie gedoogt het. Het wordt straks legaal, maar in de praktijk verandert niets. Sterker nog, ook hier doemen vragen op. Het idee is dat wegbeheerders rondwegen open gaan stellen voor landbouwverkeer, wat de veiligheid ten goede moet komen. Dit is geen verplichting. De wegbeheerder mag dit zelf beslissen, ook hier vraagtekens dus.

Wat is de officiële snelheid?
De constructiesnelheid van moderne trekkers, zeker in de 100 pk+-klasse, bedraagt 50 km/u. Dat staat netjes in de gegevens van de fabrikant. Registreer je straks deze gegevens netjes bij het nog te lanceren RDW-portaal, dan ben je APK-plichtig. Vervolgens mag je nog geen 50 rijden, want 40 is het wettelijk maximum. Snapt u het nog? Je krijgt er wel een tachograaf-verplichting bij. De verstandige keuze is dus om 40 in te vullen. Dat kan bij een bestaand voertuig, omdat je hier handmatig summiere cijfers voor aanlevert. Bij nieuwe trekkers pakt het RDW automatisch fabrikantdata.

Stel je vult 40 in. Laat je de trekker dan begrenzen? De dealer kan dit vrij met zijn laptop. Echter, aan de opgegeven constructiesnelheid verandert niets, die blijft 50. Hoe gaat de handhaver daar mee om? Het is mij een raadsel. Niet-agrarische bedrijven, of bedrijven die loonwerk uitvoeren, krijgen sowieso de APK-plicht. Toch is ook daar begrenzen gewenst om aan de tachograaf-plicht te ontkomen voor een snelheid die je niet mag rijden. Klopt de snelheid niet, dan geldt dit als een economisch delict zo wordt mij verteld. De bekeuringen liegen er niet om.

Nog geen definitief ja
Is nu alles in kannen en kruiken? Nee, de Eerste Kamer moet deze zomer stemmen over het kenteken. Dat wordt een ja of nee. Gezien de meerderheid in de Tweede Kamer worden hier geen problemen voorzien. Dit betekent dat halverwege tot eind 2020 kan worden begonnen met registratie en het monteren van een kenteken. Heb je hier geen zin in, dan heb je tot 2025 de tijd. Let op: Je mag in die 5 jaar niet gebruik maken van de legale 40 km/u snelheid en je moet het voertuig achteraf bij de RDW laten schouwen.

Naast trekkers is het zaak alle zelfrijders (oogstmachines, verreikers, grondverzetmateriaal e.d.) te kentekenen. GV-kentekens (grensverkeer) blijven behouden en worden omgezet. Aanhangers die sneller dan 25 km/u mogen rijden dienen een eigen kentekenplaat te krijgen. Niet alleen kippers maar ook getrokken werktuigen. Tot en met 25 km/u is een witte volgplaat vereist. Vergeet dus geen machine in de schuur! Een keuring achteraf kan duur uitpakken. Ook de WA-verzekering gaat straks een kenteken eisen, zelfs als een voertuig nooit het erf verlaat.

Kortom: Leuker kunnen ze het niet maken en gemakkelijker? Ook niet, zo lijkt het. Het zal vragen blijven regenen, er van uitgaande dat de politieke weg vrij ligt voor landbouwverkeer. Het kenteken is onvermijdelijk, maar laten we ons geen illusies maken over schijnvoordelen. Kies bij uw volgende machine-aankoop voor goede verlichting en markering, en let op met machines breder dan 3,5 meter. Daar kun je het verschil bij maken. Die kentekenplaat? Dat is noodzakelijk kwaad.

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior marktspecialist akkerbouwgewassen bij DCA Market Intelligence. Hij maakt vooral analyses en marktupdates over de aardappelmarkt. In columns deelt hij zijn scherpe blik op de akkerbouwsector en technologie.
Reacties
17 reacties
Eerkens 13 Maart 2020
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/column/10886144/kan-trekkerkenteken-beloftes-waarmaken]Kan trekkerkenteken beloftes waarmaken?[/url]
Wat is er mis met een APK plicht, het gaat toch om veilige voertuigen op de weg? In Duitsland worden tractoren al jaren TÚV gekeurd.
Abonnee
Niels van der Boom 13 Maart 2020
Eerkens schreef:
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/column/10886144/kan-trekkerkenteken-beloftes-waarmaken]Kan trekkerkenteken beloftes waarmaken?[/url]
Wat is er mis met een APK plicht, het gaat toch om veilige voertuigen op de weg? In Duitsland worden tractoren al jaren TÚV gekeurd.
Er is niets mis met een APK-plicht voor trekkers. Zoals ik in mijn opinie stel is het zelfs (in mijn ogen) de beste regel om de verkeersveiligheid te doen toenemen. Trekker- en machine-eigenaren vinden de komst van een kenteken vaak nu al bezwaarlijk, en de kosten die zich met dit meebrengt. Een APK-plicht verhoogt deze kostenpost ongetwijfeld met een factor...
Dirk 14 Maart 2020
De vraag is of een kosten verhogende apk, toevoegd aan de veiligheid ,er zijn geen rapporten die aantonen dat ongelukken veroorzaakt zijn door een gebrek ,van de trekker ,dus dat argument is niet van toepassing , en de kosten van de apk kan de boer niet doorberekenen , maar het schept wel werkgelegenheid , en daar is het mijnsinziens de meeste voorstanders van een apk om te doen .
Abonnee
Vrij grof 14 Maart 2020
Zo is het Dirk en zo zit de hele b.v. Nederland in elkaar, werk verzinnen en niets produceren.
Er lopen er meer dan een miljoen van rond.
Eerkens 16 Maart 2020
Wat kosten betreft, volgens mij zijn landbouwtractoren de enigste gebruikers van de wegen die vrijgesteld zijn van houderschapbelasting( wegenbelasting) behalve fietsers .
Dit geldt volgens mij alleen maar als je eigen producten vervoert.
Dus niet zo moeilijk doen over deze kleine bedragen van de APK
drent 16 Maart 2020
kleine bedragen noemt hij dat, neem van mij aan dat het echt wel in de papieren gaat lopen. Daarbij gaat je opmerking over Duitsland mank want veel Duitse telers mogen itt wij hun produkten zelf naar de fabriek brengen dus die gaan dan logischerwijs ook meer over de weg
Abonnee
Niels van der Boom 17 Maart 2020
Dirk schreef:
De vraag is of een kosten verhogende apk, toevoegd aan de veiligheid ,er zijn geen rapporten die aantonen dat ongelukken veroorzaakt zijn door een gebrek ,van de trekker ,dus dat argument is niet van toepassing , en de kosten van de apk kan de boer niet doorberekenen , maar het schept wel werkgelegenheid , en daar is het mijnsinziens de meeste voorstanders van een apk om te doen .
Ik weet niet of die rapporten er zijn, maar ik neem van je aan dat die er niet zijn. Durf wel te stellen dat remmen, verlichting, spiegels, e.d. op orde meer doen aan verkeersveiligheid dan een gele plaat.
Abonnee
Niels van der Boom 17 Maart 2020
drent schreef:
kleine bedragen noemt hij dat, neem van mij aan dat het echt wel in de papieren gaat lopen. Daarbij gaat je opmerking over Duitsland mank want veel Duitse telers mogen itt wij hun produkten zelf naar de fabriek brengen dus die gaan dan logischerwijs ook meer over de weg
Ik praat misschien vanuit mijn eigen situatie maar ik vind €30 een klein bedrag (zeker wanneer je bedenkt dat een beetje trekker tegenwoordig €100K+ kost). Misschien overstappen van Avebe naar Emsland, dan kunt u zelf de piepers weer naar de fabriek rijden ;-).
peer 17 Maart 2020
het is nu een kenteken volgend jaa r keuren van je trekker en zo gaan we door
het is al eens bewezen dat het weer een leuk verdien model is van de handel. kijk naar de auto er staat altijd op je rekening bij vullen ruitensprooier vloeistof en meer van dat soort fratsen
Eerkens 17 Maart 2020
Er is toch niets mis mee dat je met goed materieel bij de weg rijdt en dat dit gecontroleerd wordt en dus een paar centen kost?
Wil jij op jouw geweten hebben dat je een verkeersongeval veroorzaakt met ondeugdelijk materieel?
Deelnemen aan het verkeer schept verplichtingen.
En wat betreft verwijzen naar "bijvullen ruitensproeier tank", als je die zelf voortijd even vult( wat ik wel doe) dan wordt dit ook niet berekent, is dit wel het geval dan kun je het bedrijf daar op wijzen.
Zegt ook iets over de band die je hebt met jouw garagebedrijf.
Ik denk zelfs dat hel veel mensen dit op prijs stellen, weten misschien helemaal niet waar deze zit.
drent 17 Maart 2020
een apk is maar een moment opname, zegt niks over ondeugdelijkheid en daar komt bij dat de meeste boeren de boel wel voor elkaar hebben uitgezonderd de hobbyboer.
regelbedenker 17 Maart 2020
wat is de toegevoegde waarde van die keuring, ben ik dan nergens meer verantwoordelijk voor, of is het alleen een extra kostenpost die nergens niks toevoegt?
kikker 17 Maart 2020
in deze tijd van crisis en overleven zit niemand te wachten op wat voor extra kosten dan ook. snijden in de kosten komt eerst en dan maar kijken wat mij meer plezier geeft mijn abonnement op boeren b of dat op de Donald duck ?
Eerkens 17 Maart 2020
Meerwaarde is dat een APK feitelijk een steekproef is of het voertuig aan de wettelijke eisen voldoet, als eigenaar ben je altijd verantwoordelijk voor jouw eigendommen , na invoering van de APK voor auto's zijn de eerste jaren heel wat wrakken verdwenen.
En dit is al een tijd geleden besloten en niet nu we een Corona crisis hebben.
Je kan ook gewoon besluiten om niet aan het verkeer deel te nemen, hoef je je ook niet te ergeren aan deze wetgeving.
Gijs 22 Maart 2020
Niet lullen, gewoon je nummerbord poetsen. De trekkers moeten met grote vrachtwagen gelijk gesteld worden; erger nog, het zijn levensgevaarlijke voertuigen en zij rijden het wegdek kapot. De 30 euro mag best naar 1.000 euro. Liever helemaal van de openbare weg.
Student 1 April 2020
Voor iedere trekker direct een of twee witte volgplaten bijbestellen jongens. Dan ben je wat betreft je machine park overal van af. Je gaat toch niet al je machines op eigen kenteken zetten moet je kijken wat dat kost. Hooguit een platte aanhangwagen of een paar kipers waar je veel mee over de weg gaat.

Ben benieuwd hoe lang het duurt voor wegenbelasting hardop gezegd gaat worden in de politiek.
Peter 1 April 2020
Beste Erkens, ik keur mijn trekker zelf als ik de grote beurt een keer per jaar er aan doe niks mis mee lijkt me! Heb geen onnozele nodig die mij een papiertje uit schrijft en een vette rekening. Er zijn landen daar rijden miljoenen afgekeurde auto s uit west Europa die uit elkaar vallen van de rotheit en die worden niet eens gekeurd! Als volgens u onze trekkers gekeurd moeten worden stel ik voor dat ze uw plaserte ook eens moeten keuren!
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Opinie Niels van der Boom

Holman ontketent onterechte aardappelhetze

Opinie Niels van der Boom

Koester je loonwerker nu het nog kan

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden