Ooit bij stil gestaan, dat bedrijven met het hoogste marketingbudget en verkoopapparaat het meest verkopen aan agrarische ondernemers. Klinkt logisch toch? Immers, onbekend maakt onbemind. En als er een boodschap is, moet die worden verkondigd. Keerzijde van deze medaille is, dat dit verandering en innovatie in de weg staat.
En verandering is nou zo hard nodig in de tuin –en akkerbouw. We moeten als sector anticiperen op veel zaken die ons de laatste jaren tegemoet komen. We hebben structureel te maken met warmere en drogere weersomstandigheden, strengere milieueisen -en mestwetgeving. Ook het spuiten van gewassen tegen schimmels en onkruiden is kritischer geworden. Kortom, genoeg knelpunten die moeten worden aangepakt.
‘Achter de dominee gaat een harde koopman schuil’, is het gezegde. Iedereen die landbouwartikelen verkoopt, van ruwvoer tot kunstmest, heeft het beste voor met de klant. Als teler bent u jarenlang tevreden met het product. Geweldig! U blij en de verkopende partij dolgelukkig. Stel we hebben hier te maken met een meststof, dan mag u zich best de vragen stellen: past het op dit moment landbouwkundig nog in mijn bouwplan? En hoe groot is het gat tussen landbouwkundige werking en commerciële belangen?
Verkoopcijfers, bedrijfscontinuïteit en productkwaliteit. Deze grootheden zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Maar ook onderhevig aan de tijdgeest. Een prachtvoorbeeld vind ik de houding van de farmaceutische industrie in de discussie over het verlagen van het antibioticagebruik in de veehouderij en de houdbaarheidsdatum van de ‘huidige’ antibioticageneratie…..
Ik wens u een behoudende vaart toe …..of toch maar: behoudend de vaart erin houden?
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.