Column Pascal Philipsen

Het bedrog van een valse voedselutopie

12 Augustus 2013 - Pascal Philipsen - 4 reacties

Iedereen wil een mooi en rijk leven voor zichzelf en zijn familie. Het denken en handelen naar zelfverrijking kent echter een keerzijde. Zo willen we goedkoop eten, op vakantie  blijven gaan en de nieuwste IT-gadgets hebben.  Omdat we dit gewend zijn. Goedkoop, lekker en veel eten is in onze Westerse maatschappij aan de orde. Ingegeven door grote voedingsconcerns, die dagelijks zorgen voor de nodige ongezonde voedselverleidingen die we niet kunnen weerstaan.

Minder eten van gezonde en eerlijke kwaliteitsvoeding is lastig, ongemakkelijk en ongebruikelijk. Helaas worden alle negatieve consequenties door de veeleters niet gedragen. Voedselproductie -en bereiding is immers een ver-van-mijn-bed-show. De meeste consumenten zal het een worst zijn waar hun eten vandaan komt en hoe eerlijk het wordt bereid. Zolang het maar in overvloed en in lage prijs voorhanden is, is er geen vuiltje aan de lucht. Toch lijkt er een kentering nabij aangaande ons huidige voedselsysteem.

Agrarische ondernemers en plattelandsarbeiders zijn namelijk al meer dan uitgeknepen en marges voor alle partijen in de agrifoodketen staan zwaar onder druk. Produceren zonder menselijke maat en zonder binding met moeder natuur kent een grens. Zeker bij de prognose dat er op relatief korte termijn twee miljard mensen bijkomen. De zoektocht naar een ideaal duurzaam voedselsysteem voor onze wereld is in volle gang. We mogen vaststellen dat de zaken complexer liggen dan we voor mogelijk houden. Bovendien is alles met elkaar verweven.

Toch denken vele groeperingen en gelukzoekers een uitweg te hebben gevonden in ‘dierenleed’. Althans dat is naar eigen zeggen.Een bevlogen manier om kritische zaken in de voedselproductiekolom aan het daglicht bloot te stellen is door idealen in vurige schoonheid naar voren te brengen. Kritisch maatschappelijke organisaties die voor dieren en de natuur opkomen, zorgen voor opschudding, maar niet voor verandering. Sommige dierenrechten-ngo’s verliezen de realiteit uit het oog.

Ze zorgen voor een valse utopie. "Een betere wereld zonder bio-industrie". Het woord ‘dierenleed’ en ‘plofkip’ zijn gemeengoed geworden. Deze valse profeten hebben de beste bedoelingen en spreken het sentiment aan bij een grote groep mensen. Om deze boodschap krachtig en eenduidig te houden, kiest men voor slechts één thematiek: vermeend dierenleed. De oplossing voor onze problemen, alleluia!

Verandering door extremisme of door een revolutie te ontketenen werkt meestal averechts. In Nederland voelen veel burgers zich aangesproken door de ‘dierenleed-boodschap’, maar de gemiddelde consument trekt zich er maar bar weinig van aan. We hebben inderdaad de luxe en weelde en vooral overvloed in eten, dat we tijd over hebben om na te denken over het recht van het landbouwhuisdier. Maar bereiken we niet meer samen met partners in de voedselketen? De opschuddende activiteiten van een Wakker Dier lopen absoluut niet synchroon met de marginale veranderingen die zij bewerkstelligen.

Het bewustzijn en daarmee het aankoopgedrag van de consument wordt door deze diergroeperingen aangesproken….over de rug van boeren, verwerkers en supermarkten. Een valse utopie wordt als een vegetarische worst voorgehouden met goedkope, niet op feiten gecheckte communicatieboodschappen. Ik snap het wel, maar begrijpen doe ik het niet.

Een mooie wereld voor jezelf bestaat niet. Er is altijd wel een negatieve consequentie dat daar tegenover staat. En niet zeuren als onwetende burger dat het allemaal zo zielig is, terwijl je als consument toch voor de kiloknaller gaat. Laat je vooral beetnemen door valse profeten. Hoe je het ook wetenschappelijk benadert: we vinden vlees lekker en de vleesconsumptie in ontwikkelde landen loopt alleen maar op.

En een heerlijk sappig stukje kweekbiefstuk ligt nog lang niet op ons bordje. Dus laten we in gezamenlijkheid gaan voor een duurzame intensieve veehouderij met respect voor dier, mens en milieu. Veehouders zijn hier al volop mee bezig. En als u ervoor betaalt wat het waard is, zal het verduurzamen nog sneller gaan. En wilt u vegetarisch eten, ook prima. Mijn zegen hebt u.

Smakelijk eten!

Pascal Philipsen*
* deze analyse heeft Pascal Philipsen geschreven op persoonlijke titel.

Pascal Philipsen

Pascal Philipsen is regiomanager Zuid-Nederland en bemesting specialist bij Timac Agro Nederland.
Reacties
4 reacties
schoenmakers1 12 Augustus 2013
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/pascal-philipsen/item/10832067/Het-bedrog-van-een-valse-voedselutopie]Het bedrog van een valse voedselutopie[/url]
het meest duurzaam is het vee in de zogenaamde megastallen stoppen
buschers 12 Augustus 2013
we moeten als veehouders onze producten alleenmaar in 't buitenland
gaan vekopen.
Zelfde als met de babypoeder van laatst.
komt er vanzelf wel weaardering voor ons pracht producht.
Dré Tholen 13 Augustus 2013
Zeer interessant bericht waar ik het mee eens ben.Onze maatschappij zit nu eenmaal zo in elkaar en iedereen mag en kan en doet zijn zegje. Laat die enkelingen maar schrijven en reageren de meerderheid krijgen ze niet mee. Ik gun ze veel honger tot dat ze omvallen, dan is er een opstandeling minder. Deze mensen zouden dit in Afrika of Z.Amerikaanse landen moeten gaan berichten, veel succes!!!!
erik 13 Augustus 2013
Ik denk dat dit gedrag ook op alle primaire producenten van toepassing is. Laten we dus niet zielig gaan doen, zo zit de maatschappij op dit moment in elkaar.
GuidoJ 11 September 2013
Het kletsverhaal is altijd dat de consumens niet bereid zou zijn meer te betalen voor beter/bio-vlees en voedsel. Onzin, blijkt keer op keer. Kijk ook naar het mega-succes van MARQT..! Lees dit verhaal ook even, als je gelooft dat de consument niet wil betalen voor kwaliteit..
http://www.wanttoknow.nl/nieuws/10-hogere-prijs-voor-n-duurzaam-product-geen-probleem/
Ik geloof dat duurkoop uiteindelijk goed-koop is. (Kijk naar de inflatie van het woord 'goedkoop' alleen al.. Alleen maar op prijs gefocussed..!)
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden