Photoagriculture / Shutterstock.com

Ruwvoertour Voerstrategie

Vers gras in voerstrategie van melkveebedrijf in trek

24 Maart 2022 - Ruben van der Maas

Een uitgekiende voerstrategie luistert dit jaar bij melkveebedrijven extra nauw met de huidige prijsrisico's (hoge kosten krachtvoer), politieke risico's (wet- en regelgeving) en weerrisico's. Hoe anticiperen melkveehouders hierop en wat passen zij aan in hun voerstrategie. We vroegen het de tien deelnemers aan de Boerenbusiness Ruwvoertour. Bij hen blijkt vers gras dit jaar populair.

De focus bij de Nederlandse melkveehouders door de hoge kosten van krachtvoer veranderd, signaleert Remco Fuite, specialist voeding bij Agrifirm. Extra aandacht wordt dit jaar geïnvesteerd in de teelt van het ruwvoer als gras en snijmaïs. Een grote variabele blijft daarbij altijd de weersomstandigheden in het groeiseizoen. Fuite verwacht dat er komend seizoen meer aandacht komt voor vers gras in de vorm van beweiding, maar ook stalvoeren om mogelijk de kosten te drukken. "Afhankelijk van grondsoort en ruwvoerpositie wordt er mogelijk verder in het seizoen wel bezuinigd op kunstmest", denkt Fuite. Uiteindelijk is zijn advies om land waar ruwvoer voor melkvee wordt geproduceerd wel goed te blijven bemesten. "Het is van belang om - zeker voor het melkvee - jonge snedes te maaien om een goede voederwaarde in het kuilgras te krijgen."

Vers gras in rantsoen
Het beeld van Fuite wordt bevestigd door de deelnemers van de Ruwvoertour. Vers gras is misschien wel belangrijker dan ooit. Frank Rooker (NH) en Bert Wissels (Gld) starten met die reden dan ook extra vroeg met beweiden. "Dat gaat in deze tijd van het jaar op z'n mooist. De temperatuur is top en het gras is smakelijk", aldus Rooker. Robert Welhuis (Dr.) gaat dit seizoen meer de focus leggen op het stalvoeren dan hij de afgelopen jaren deed. Zodra het land het toe laat en de grasgroei toeneemt, wil Welhuis starten. 

Andere manieren zoeken
Wat betreft de kunstmest en krachtvoer is hier ook een kleine verschuiving. Ondanks de grote prijsstijging heeft voor de eerst snede alleen Hans Schoenmakers (NBr) minder kunstmest gestrooid. Bij Schoenmakers is er 32 kuub drijfmest samen met 8 kuub mineralen concentraat bemest per hectare. De mineralenconcentraat is bewerkte dunne fractie varkensmest, die als proef aangevoerd is als kunstmest. De drijfmest en mineralenconcentraat is als een homogeen product bemest. Hierdoor is er bespaard op kunstmest. Bij latere snedes is de verwachting bij de helft van de deelnemers dat er minder kunstmest gaat worden gestrooid. Hieronder in de diagram de verwachting van het krachtvoer vooruitzicht bij de deelnemers.

Diagram krachtvoer

Duidelijk is te zien dat ondernemers ook door blijven voeren. Toch wordt er door andere melkveehouders wel bespaard. Uiteindelijk verwachten zei dit met goed ruwvoer of vers gras te compenseren, want over minder melk leveren wordt niet gedacht.

"Niet direct te veranderen"
De helft van de deelnemer van de Ruwvoertour geeft ook aan "niet direct te veranderen in de bedrijfsvoering". Daarin tegen geeft de andere helft aan de focus van de bedrijfsvoering extra onder de aandacht te brengen. Denk aan 'Proberen om meer liters uit ruwvoer te melken' of 'Probeer nog meer op de kosten te letten'. Ook efficiënter bemesten om kunstmest te besparen, is een doel van een deel van de melkveehouders: 'sleepslangen met veel water om rendement grasland te verhogen'. "Erg goed om als ondernemers in de melkveehouderij over deze strategieën na te blijven denken. Wanneer focus niet goed is en er onderwerpen blijven liggen, kan het in deze tijden duidelijk te merken zijn in de portemonnee", besluit Fuite.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Ruben van der Maas

Stagiair bij de Boerenbusiness Ruwvoertour

Analyse Ruwvoer

Aanbod goede snijmaïs houdt niet over

Analyse Ruwvoer

Bijproduct worden steeds vriendelijker voor kopers

Analyse Ruwvoer

Voorjaarskriebels remmen vraag naar ruwvoer

Analyse Ruwvoer

Voorjaar trekt meer aandacht dan voermarkt

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden