De compacte 6R- en 6M-series van John Deere worden voor de Noord-Amerikaanse markt dit jaar al in een nieuw jasje gestoken. In tegenstelling tot Europa kent dit continent geen uitloopregeling voor oude motoren, waardoor emissie eisen direct effect hebben. Deere vernieuwd daarom haar midrange modellen. Het vermogen wordt iets opgeschroefd. Ook de bediening krijgt een flinke update.
De ‘grote’ 6-serie van John Deere kent twee stromingen: 6M en 6R. Eerstgenoemde is de budget uitvoering, met de oude cabine en meer basic bediening. De 6R is hun ‘premium’ trekker en in Nederland razend populair. Vooral de viercilinder 6125R is voor alle takken van sport een handig trekkertje. Daarnaast zijn er ook nog de 6MC en 6RC, die zich vooral op de veehouderij en groensector richten.
De 6M- en 6R-series bestaan uit zeven modellen. Dat blijft zo, maar er zijn verschuivingen. Daarvoor moet je je hoofd erbij houden. Deere kent drie framegroottes. Small-frame, mid-frame en large-frame. Dit heeft te maken met het type motor. Er zijn drie viercilinder modellen met een kort frame. De 6145 heeft een viercilindermotor maar in een zescilinder mid-frame. De 6155 gebruikt datzelfde frame, maar dan met een zescilinder blok. De grootste drie types (2 bij de 6M) hebben een zwaardere motor en large-frame. Door deze wisseltruc is het 2016 type van de 6130 ineens een ‘echte’ viercilinder met kort frame geworden. Nieuw bij de 6M is dat het model 6195M geheel nieuw is. Voorheen was het zwaarste model de 6170M.
Standaard is de 6M uitgerust met een 40 km/u topsnelheid en closed-center hydrauliekpomp, die meer olie levert voor een hogere hefcapaciteit en betere voorladerbediening. Je kunt hem met een kruipbak, mechanische cabinevering en af fabriek AutoTrac GPS uitrusten. Ook een geïntegreerde fronthef en PTO zijn leverbaar.
Bij de 6R heeft John Deere een aantal details verbeterd. Uit de motor wordt 5 pk meer vermogen geperst. De bediening en cabine zijn op details verbeterd en direct met GPS besturing te leveren. Zes elektrisch bediende hydrauliekventielen zijn maximaal mogelijk. Het ventielenblok op de achterbrug is beter gepositioneerd, wat het zicht ten goede komt.
De bediening van alle 6R trekkers is gelijk. Dit is de vierde generatie CommandCenter armleunbediening. Die monteert Deere op alle trekkers, tot aan de 9R knik- en rupstrekkers aan toe. Dat moet het voor chauffeurs gemakkelijker maken om een nieuwe trekker te doorgronden.
Hoeveel extra vermogen de motor via een boost (Intelligent Power Management) levert hangt af van het type. Op de 6145R en 6215R is dit zelfs maximaal 40 pk. Deere biedt drie transmissies: Een CVT, Direct Drive full powershift met automatische schakeling en AutoQuad+ ECO transmissie. Die laatste is eco omdat hij zijn topsnelheid bij een gereduceerd toerental haalt. Om aan de Tier 4 Final emissie eisen te voldoen voegt JD Adblue toe, naast een DOC en DPF.
De drie grootste zescilinders zijn dit jaar al leverbaar in Europa, in verband met onze emissie eisen. De kleinere types volgen volgend jaar. Verwacht ze echter niet eerder dan eind 2016. Tegelijk met de introductie in Noord-Amerika werd ook een nieuwe serie voorladers gelanceerd.
Oud vs nieuw voorheen
6105M/R 6110M/R 6130
6115M/R 6120M/R 6230
6125M/R 6130M/R 6430
6130M/R - 6530/6534
6140M/R 6145M/R 6630
6150M/R 6155M/R 6830
6170M/R 6175M/R 6930
6190R 6195M/R nieuw 7430
6210R 6215R 7530
De 6M herken je aan de 'oude' cabine van de 6020 en 6030 serie. Ook de bediening is simpeler. Op alle 6-serie modellen vind je straks een blauwe dop voor Adblue naast de instapkant.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.