Nieuwe Europese wet- en regelgeving – de EU Braking Regulation – zorgt ervoor dat vanaf volgend jaar de remmen op sommige snelle trekkers goed op orde moeten zijn. Om te beginnen bij trekkers die 60 km/u of harder rijden. ABS is dan verplicht. Of dit ook voor langzame trekkers de toekomst moet worden wordt nog onderzocht.
Rijsnelheid, gewicht, lengte, breedte. Landbouwtransport kent voor alle facetten van het wegverkeer strenge eisen. Maar niet voor de remmen, behalve dat die voldoende moeten functioneren. De EU brengt daar in 2016 verandering in. Rijdt de trekker harder dan 60 km/u, dan wordt ABS (anti-lock braking system of antiblokkeersysteem) verplicht. Bijzonder: Ook de aanhanger moet hiermee kunnen werken.
Vanaf 1 januari volgend jaar moeten trekkers met een af fabriek ingestelde topsnelheid van 60 km/u of hoger voorzien zijn van een electronic braking system (EBS), zoals het bekende ABS. Een studie naar de impact van ABS op trekkers met een rijsnelheid tussen 40 en 60 km/u loopt nog. Mocht inderdaad blijken dat ook deze categorie daar voldoende baat bij heeft, dan moeten fabrikanten vanaf 2020 standaard ABS inbouwen.
De verplichting van ABS moet de verkeersveiligheid ten goede komen. Ook zorgt het voor een stabielere combinatie. Vooral in combinatie met een aanhanger, die straks ook uitgerust moet zijn. Lang niet alle trekkerfabrikanten kunnen ABS aanbieden. Case en New Holland doen dat onder andere wel, net als Fendt. Het systeem is vaak alleen op de grootste modellen leverbaar, zoals de 900 serie van Fendt. Op dit moment werkt ABS alleen samen in combinatie met luchtremmen. Veel trekkers maken nog gebruik van hydraulische remmen. Het is een uitdaging voor fabrikanten om ABS hier ook te laten functioneren.
Brancheorganisatie Cema ondersteunt de nieuwe regels, maar gelooft niet dat ABS voor langzamere trekkers veel kan bijdragen. Het jaagt de fabrikanten op extra (ontwikkel)kosten en, zo schrijft Cema, is de rijsnelheid vaak niet de oorzaak van een ongeval met tractoren.
Binnen de vrachtwagenbranche is ABS sinds 2007 een verplichting. Nieuwe auto’s moeten sinds 2010 verplicht zijn uitgerust met ABS. Het aantal fabrikanten dat trekkers met een maximale rijsnelheid van 60 km/u aanbiedt is klein. De 800 en 900 serie van Fendt haalt het, de JCB Fastrac (maar alleen in Duitsland) en de 9-serie van Deutz-Fahr. Laatstgenoemde test nog haar ABS-systeem. Wie in Nederland 60 wil halen moet zijn trekker als vrachtwagen laten goedkeuren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.