De Autonomous Tractor Corporation uit Fargo, North Dakota, kwam al een aantal keer eerder in het nieuws met hun opvallend concept: Een autonoom werkende trekker. Echter, de Spirit verkeert nog in de prototype fase. Om boeren op een korte termijn te helpen heeft ATC een alternatief. Het verkoopt een doe-het-zelf kit om een oude trekker van de allernieuwste motortechniek en besturing te voorzien.
Volgens Terry Anderson – het grote brein achter ATC – willen boeren wel graag autonoom hun trekker laten werken, maar ook de mogelijkheid hebben om zelf achter het stuur te zitten. Daarnaast is er ook vraag naar het upgraden van een oude trekker met de nieuwste motor- en aandrijftechniek. Het Amerikaanse bedrijf komt daarom met drie doe-het-zelf producten om een oude trekker gereed te maken voor de toekomst.
De motortechniek wordt verkocht onder de naam eDrive. Het gaat om een diesel-elektrische motor die 200 pk vermogen heeft. Heb je meer vermogen nodig, dan plaats je gewoon twee van deze powerpacks op het frame. (Gemakshalve wordt uitgegaan van een kniktrekker). De elektrische aandrijving vervangt tevens de transmissie, het differentieel en de assen. Ieder wiel wordt door een 125 pk zware elektrische wielmotor aangedreven.
De nieuwe aandrijftechniek vergt ook een andere besturing. Zo moet je hem met een joystick sturen en wordt in de cabine een terminal gemonteerd. Met de joystick en terminal bedien je tevens het werktuig. Het frame en de cabine zijn de enige onderdelen die onaangeroerd blijven.
Om de trekker autonoom zijn werk te laten doen – zonder dat je constant in de stoel moet zitten – is het Auto-Drive besturingssysteem benodigd. Daarvoor gebruikt het geen GPS, omdat het signaal hiervan volgens ATC te onbetrouwbaar is. In plaats daarvan wordt de trekker bestuurt met behulp van lasers en een radiosignaal. Dat wordt FieldSmart genoemd. Techniek die afkomstig is uit het leger en die Anderson ook op zijn Spirit trekker toepast. Op het dak worden sensoren gebouwd die ervoor moeten zorgen dat de trekker niet ergens tegen opbotst.
Anderson is overtuigt dat de E-drive elektrische aandrijving tien tot twintig procent zuiniger is dan de oude mechanische aandrijving met dieselmotor. Bovendien moet hij langer meegaan en minder onderhoud vergen. Het derde product van ATC heet IMS (Implement Management System). Hiermee wordt het werktuig achter de autonome trekker bediend en gecontroleerd. Dat is noodzaak wanneer je trekker onbemand aan het werk is.
Deze zomer gaat ATC hun systemen introduceren in de Verenigde Staten. Om te beginnen zal alleen de Auto-Drive besturing worden aangeboden. De startprijs bedraagt naar verwachting 30.000 dollar. Anderson is nog op zoek naar een partner die kan helpen bij de distributie en installatie.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.