Streven naar compleetpakket

Fendt wil graag serieus genomen worden

16 September 2015 - 5 reacties

Veel fabrikanten streven ernaar full liner te worden maar Fendt is één van de weinig die flinke stappen zet. Het merk is al jaren het paradepaartje van Agco en profiteert daar flink van. Een ijzersterk imago ligt daaraan ten grondslag. Wat al langer werd gedacht – en directeur Paffen beaamde – bleek afgelopen week waarheid. Fendt komt met een eigen lijn hooibouwwerktuigen.

Wat mist is het gevoel dat de Vario trekker uitstraalt

Fendt bewandelt duidelijk het pad van full liner binnen agrarisch gebied. Machines kopen bij een andere fabrikant, andere verf erop en klaar ben je. Daar lijkt het voorlopig in Marktoberdorf ook bij te blijven. Binnen gigabedrijf Agco is een enorm pakket aan machines aanwezig om samen wat moois te maken. Wat mist is het Fendt gevoel dat de variotrekker duidelijk wel uitstraalt.

Met de lancering van de Vario, de eerste praktisch bruibare CVT-transmissie binnen trekkerland, veranderde Fendt haar imago van solide trekpaard naar technisch koploper. De Rolls Royce onder de trekkers, met dito prijskaartje. Een uitvinding uit de jaren 70 laat ze anno 2015 nog steeds niet in de kou staan. In de loop der jaren heeft ook Fendt ontwikkeld en haar reputatie verder uit weten te bouwen. Niet langer Duitse boeren willen Fendt rijden. Elders in West Europa is het marktaandeel flink uitgebreid. Knap voor iemand die zich op het topsegment richt.

Een trekker van Fendt pik je er zo tussenuit, wanneer je mensen blind laat testen. Dat is bij hun nevenproducten wel anders. Uitzondering daarop is de hakselaar. Een ambitieus project waar het merk jaren aan werkte. Dit toont nog eens aan welke situatie ze in Marktoberdorf genieten binnen moederbedrijf Agco. Zij zijn de speerpunt, die moet uitblinken op innovatie. Massey Ferguson moet het hebben van zijn wereldwijde acceptatie. Valtra mikt op specialiteit in Scandinavië.

Het bedrijf weet als geen ander waar een boer in West Europa naar vraagt wanneer hij een trekker wil. Compact, veel vermogen en het liefst met een hoog aantal (nuttige) snufjes. Die succesformule kan het nog maar moeilijk wegzetten in Noord Amerika. Daar wordt aan de grootte minder waarde gehecht, wil men simpel met weinig onderhoud en zijn ze bovendien een lager prijspeil gewend. Het nieuwe paradepaard wordt daarom zelfs in Challenger kleuren uitgegeven. Van het Fendt groen en rood wordt een Amerikaanse boer niet warm.

Fendt volgt de strategie van Apple. Geen slecht idee

Afgezien van de Katana hakselaar wijkt het werktuigenpallet af van het vaste stramien. De grootpakpers wordt door Hesston gebouwd en de maaidorsers rollen bij wat ooit Laverda was van de band in Breganze, Italië. De kleur en stickers moeten het hem doen. Ook voor de nieuwe hooibouwmachines vertrouwt Fendt op hun grootste verkooppunt. Erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld Apple. Dat hoeft geen slechte strategie te zijn. Apple is het meest winstgevende bedrijf wereldwijd.

Zoals gezegd klopt Fendt aan bij Fella voor maaiers, schudders en harken. Na de akkerbouwers moet ook de (melk)veehouder en loonwerker de noodzaak voelen zijn machinepark groen-rood te laten kleuren. Wat mist is de geest van Fendt die door het product waait. Anders zijn. Innovatief zijn. Niet alleen kijken naar meer verkopen en meer winst maken. Ondertussen wordt het speelveld voor verkopers verder vertroebeld. Fella blijft zelf machines verkopen in Europa. Want, het heeft de naam. In Groot-Brittannië biedt MF herkenbaarheid. Met alleen Duitsland en Frankrijk gaat Fendt het ook niet redden. De vraag is dus welke koers zal worden gevaren. Heeft Fendt grote plannen?

Of de kleur, MF rood, Fella rood of Fendt groen, werkelijk verschillen maakt in verkoopaantallen zal de tijd uitwijzen. De bouwer uit Beieren kan nu een compleet pakket aanbieden voor op het grasland. Want, ook opraapwagens komen er. Daarvoor werd een alliantie gesloten met wederom een Duitse fabrikant; Stolpen. Die bouwt nu al wagens voor Deutz-Fahr en Kverneland. Mogen we de beweringen geloven, dan vinden we daar wel de innovatieve geest van Fendt in terug. Maar, een snelle vingertelling leert dat reeds zes grote bedrijven actief zijn. In een groeiende markt is dat geen probleem. Maar is dat het geval?

Resteert de vraagt: Blijft het hierbij? Het antwoord – denk ik – nee. Fendt liet al iets zien van een elektrisch aangedreven zwadhark. Daarmee kan het zich onderscheiden. Een rondebalenpers en wikkelaar missen ook nog. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat te denken van de akkerbouwsector? Kan Fendt daarmee zijn imperium uitbreiden of ziet de boer dat full liner gebeuren niet zitten?

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel- en granenmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktflits Granen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
5 reacties
Westbrabander 16 September 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10865770/Fendt-wil-graag-serieus-genomen-worden]Fendt wil graag serieus genomen worden[/url]
Ik heb er niet zoveel mee en koop gewoon een werktuig wat voor mijn bedrijf het beste past. Full liners zie je al langer in Noord-Amerika maar in de praktijk zie je daar de boeren alle kleuren aan elkaar knopen.
Een trekker van Fendt is het helemaal en de combine is het net niet, bij Claas is het net andersom.
Flevoknol 16 September 2015
Fendt is het ook niet. Twee jaar geleden overgestapt naar ander merk. Ik had zo veel problemen met de vario bak. Het ergste vind ik dat de dealer er voor wegloopt. 18 jaar Fendt gereden maar je wordt mooi te kijk gezet. Ik rij nu John Deer dat is ook wel is wat maar de dealer is top!
bert 16 September 2015
Klopt de dealers laat zekers te wensen over daarom ben ik als fendt rijder al jare weg bij de 2 grote importeurs van Nederland
bert 16 September 2015
Klopt de dealers laat zekers te wensen over daarom ben ik als fendt rijder al jare weg bij de 2 grote importeurs van Nederland
T pomper 16 September 2015
Als alles groen en rood moet worden waar om kan de pers dan alleen maar als mf in Nederland gekocht worden en niet in fendt groen ...? En een beetje rood
info 9 April 2017
Dat een dealer invloed heeft op het functioneren van een trekker is niet nieuw en dat een merk tussen iemands oren zit is ook bekend , dat een trekker van welk merk dan ook door iedereen kapot te krijgen is is ook niet nieuw en dat er een concurrentie is tussen merken is gezond . Het is voor een onderneming belangrijk als hij een trekker koopt en hij moet alleen voor een voermengwagen hij alleen een goede motor en aftakas nodig heeft , en al het andere van nul en gene waarde is en de koper er ook geen geld aan moet besteden , het verhoogd alleen de kostprijs van het voeren. De rest mag u zelf invullen
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Grote 3 vechten om de trekkermarkt

Nieuws Trekkerverkoop

Grote 3 vechten om de trekkermarkt

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief