|
  • Abonneren
  • |
  • Contact
    • Ik heb een vraag
    • Contact
    • Vacatures
    • Over ons
    • Adverteren
  • |
  • Inloggen
Boerenbusiness logo
  • Noteringen
  • Marktdossiers
  • Forum
  • Agroweer
  • Akkerbouw
    • Nieuwsoverzicht
    • Aardappelen
    • Uien
    • Graan
    • Mest
    • Grond
    • Gewastour
    • Inside Aardappelen

      Prognoseprijs pootgoed HZPC daalt, maar toch goed

    • Inside Aardappelen

      Vlokken leggen bodem van beton in aardappelmarkt

    • Inside Aardappelen

      Aardappelmarkt even in standje neutraal

  • Melk
    • Nieuwsoverzicht
    • Melkprijsvergelijker
    • Mengvoerprijsindicator
    • Termijnmarkt
    • Mest
    • Grond
    • Forum
    • Ruwvoertour
    • Inside Melk

      Zuivelmarkt gaat los: vet en kaas trekken sprintje

    • Nieuws Melk

      Rendement melkveehouder begonnen aan herstel

    • Inside Melk

      Bel zakt bijna weg uit top 3 in Melkprijsvergelijker

  • Varkens
    • Nieuwsoverzicht
    • Mengvoerprijsindicator
    • Mest
    • Grond
    • Forum
    • Inside Varkens

      Overaanbod slaat om in zoektocht naar varkens

    • Nieuws Varkens

      Danish Crown schrapt half maart de B-prijs

    • Nieuws Varkens

      Westfleisch kampt weer met coronabesmettingen

  • Granen & Grondstof
    • Nieuwsoverzicht
    • Technische analyse
    • Termijnmarkt
    • Forum
    • Beursnoteringen
    • Inside Granen

      Waarom de Russische tarwetax een ramp is

    • Inside Granen & Grondstof

      Rusland gaat ook soja-export beperken

    • Inside Granen & Grondstof

      Tarweprijs stijgt naar hoogste punt in 6 jaar

  • Agribusiness
    • Nieuwsoverzicht
    • Grond
    • Forum
    • Koersen
    • Opinie Jaap Majoor

      Als de man van Rabobank, was ik juist trots op de boer

    • Opinie Han de Jong

      Gaan we van vreselijk jaar naar een geweldig 2021?

    • Inside Financieel

      Dollarzwakte nadelig voor Europese export

  • Energie
    • Nieuwsoverzicht
    • Technische analyse
    • Beursnoteringen
    • Forum
    • Inside Energie

      Olieprijs wint terrein door lagere voorraden

    • Nieuws Energie

      De investeringsaftrek voor energie en milieu in 2021

    • Analyse Energie

      Wind zorg voor rust op energiemarkt

  • Inloggen
  • Abonneren
  • Home
  • Akkerbouw
  • Melk
  • Varkens
  • Granen & Grondstof
  • Agribusiness
  • Energie
  • Inloggen

Streven naar compleetpakket

Fendt wil graag serieus genomen worden

16 September 2015 - Niels van der Boom - 5 reacties

Veel fabrikanten streven ernaar full liner te worden maar Fendt is één van de weinig die flinke stappen zet. Het merk is al jaren het paradepaartje van Agco en profiteert daar flink van. Een ijzersterk imago ligt daaraan ten grondslag. Wat al langer werd gedacht – en directeur Paffen beaamde – bleek afgelopen week waarheid. Fendt komt met een eigen lijn hooibouwwerktuigen.

Wat mist is het gevoel dat de Vario trekker uitstraalt

Fendt bewandelt duidelijk het pad van full liner binnen agrarisch gebied. Machines kopen bij een andere fabrikant, andere verf erop en klaar ben je. Daar lijkt het voorlopig in Marktoberdorf ook bij te blijven. Binnen gigabedrijf Agco is een enorm pakket aan machines aanwezig om samen wat moois te maken. Wat mist is het Fendt gevoel dat de variotrekker duidelijk wel uitstraalt.

Met de lancering van de Vario, de eerste praktisch bruibare CVT-transmissie binnen trekkerland, veranderde Fendt haar imago van solide trekpaard naar technisch koploper. De Rolls Royce onder de trekkers, met dito prijskaartje. Een uitvinding uit de jaren 70 laat ze anno 2015 nog steeds niet in de kou staan. In de loop der jaren heeft ook Fendt ontwikkeld en haar reputatie verder uit weten te bouwen. Niet langer Duitse boeren willen Fendt rijden. Elders in West Europa is het marktaandeel flink uitgebreid. Knap voor iemand die zich op het topsegment richt.

Een trekker van Fendt pik je er zo tussenuit, wanneer je mensen blind laat testen. Dat is bij hun nevenproducten wel anders. Uitzondering daarop is de hakselaar. Een ambitieus project waar het merk jaren aan werkte. Dit toont nog eens aan welke situatie ze in Marktoberdorf genieten binnen moederbedrijf Agco. Zij zijn de speerpunt, die moet uitblinken op innovatie. Massey Ferguson moet het hebben van zijn wereldwijde acceptatie. Valtra mikt op specialiteit in Scandinavië.

Het bedrijf weet als geen ander waar een boer in West Europa naar vraagt wanneer hij een trekker wil. Compact, veel vermogen en het liefst met een hoog aantal (nuttige) snufjes. Die succesformule kan het nog maar moeilijk wegzetten in Noord Amerika. Daar wordt aan de grootte minder waarde gehecht, wil men simpel met weinig onderhoud en zijn ze bovendien een lager prijspeil gewend. Het nieuwe paradepaard wordt daarom zelfs in Challenger kleuren uitgegeven. Van het Fendt groen en rood wordt een Amerikaanse boer niet warm.

Fendt volgt de strategie van Apple. Geen slecht idee

Afgezien van de Katana hakselaar wijkt het werktuigenpallet af van het vaste stramien. De grootpakpers wordt door Hesston gebouwd en de maaidorsers rollen bij wat ooit Laverda was van de band in Breganze, Italië. De kleur en stickers moeten het hem doen. Ook voor de nieuwe hooibouwmachines vertrouwt Fendt op hun grootste verkooppunt. Erg vergelijkbaar met bijvoorbeeld Apple. Dat hoeft geen slechte strategie te zijn. Apple is het meest winstgevende bedrijf wereldwijd.

Zoals gezegd klopt Fendt aan bij Fella voor maaiers, schudders en harken. Na de akkerbouwers moet ook de (melk)veehouder en loonwerker de noodzaak voelen zijn machinepark groen-rood te laten kleuren. Wat mist is de geest van Fendt die door het product waait. Anders zijn. Innovatief zijn. Niet alleen kijken naar meer verkopen en meer winst maken. Ondertussen wordt het speelveld voor verkopers verder vertroebeld. Fella blijft zelf machines verkopen in Europa. Want, het heeft de naam. In Groot-Brittannië biedt MF herkenbaarheid. Met alleen Duitsland en Frankrijk gaat Fendt het ook niet redden. De vraag is dus welke koers zal worden gevaren. Heeft Fendt grote plannen?

Of de kleur, MF rood, Fella rood of Fendt groen, werkelijk verschillen maakt in verkoopaantallen zal de tijd uitwijzen. De bouwer uit Beieren kan nu een compleet pakket aanbieden voor op het grasland. Want, ook opraapwagens komen er. Daarvoor werd een alliantie gesloten met wederom een Duitse fabrikant; Stolpen. Die bouwt nu al wagens voor Deutz-Fahr en Kverneland. Mogen we de beweringen geloven, dan vinden we daar wel de innovatieve geest van Fendt in terug. Maar, een snelle vingertelling leert dat reeds zes grote bedrijven actief zijn. In een groeiende markt is dat geen probleem. Maar is dat het geval?

Resteert de vraagt: Blijft het hierbij? Het antwoord – denk ik – nee. Fendt liet al iets zien van een elektrisch aangedreven zwadhark. Daarmee kan het zich onderscheiden. Een rondebalenpers en wikkelaar missen ook nog. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wat te denken van de akkerbouwsector? Kan Fendt daarmee zijn imperium uitbreiden of ziet de boer dat full liner gebeuren niet zitten?

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel- en granenmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktflits Granen.
n.vanderboom@boerenbusiness.nl

© DCA MultiMedia. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA MultiMedia.


Gerelateerde artikelen

AGCO/Fendt sluit fabrieken en niet als enige

Reacties Reageer
Gebruiker
Westbrabander 16 September 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10865770/Fendt-wil-graag-serieus-genomen-worden]Fendt wil graag serieus genomen worden[/url]
Ik heb er niet zoveel mee en koop gewoon een werktuig wat voor mijn bedrijf het beste past. Full liners zie je al langer in Noord-Amerika maar in de praktijk zie je daar de boeren alle kleuren aan elkaar knopen.
Een trekker van Fendt is het helemaal en de combine is het net niet, bij Claas is het net andersom.
Gebruiker
Flevoknol 16 September 2015
Fendt is het ook niet. Twee jaar geleden overgestapt naar ander merk. Ik had zo veel problemen met de vario bak. Het ergste vind ik dat de dealer er voor wegloopt. 18 jaar Fendt gereden maar je wordt mooi te kijk gezet. Ik rij nu John Deer dat is ook wel is wat maar de dealer is top!
Gebruiker
bert 16 September 2015
Klopt de dealers laat zekers te wensen over daarom ben ik als fendt rijder al jare weg bij de 2 grote importeurs van Nederland
Gebruiker
bert 16 September 2015
Klopt de dealers laat zekers te wensen over daarom ben ik als fendt rijder al jare weg bij de 2 grote importeurs van Nederland
Gebruiker
T pomper 16 September 2015
Als alles groen en rood moet worden waar om kan de pers dan alleen maar als mf in Nederland gekocht worden en niet in fendt groen ...? En een beetje rood
Gebruiker
info 9 April 2017
Dat een dealer invloed heeft op het functioneren van een trekker is niet nieuw en dat een merk tussen iemands oren zit is ook bekend , dat een trekker van welk merk dan ook door iedereen kapot te krijgen is is ook niet nieuw en dat er een concurrentie is tussen merken is gezond . Het is voor een onderneming belangrijk als hij een trekker koopt en hij moet alleen voor een voermengwagen hij alleen een goede motor en aftakas nodig heeft , en al het andere van nul en gene waarde is en de koper er ook geen geld aan moet besteden , het verhoogd alleen de kostprijs van het voeren. De rest mag u zelf invullen
U kunt niet meer reageren.
Meer over
Fendtfull linerhooibouw
Boerenbusiness forum
  • Uienmarkt zit in een impasse
  • Rust roest
  • LTO: Landbouwgrond ontwikkelen in de Noordzee
  • Schokkende trendbreuk in aardappelareaal
  • Positieve trend op zuivelmarkt zet door
  • FrieslandCampina geeft topvrouw bonus mee
  • Info
  • Over ons
  • Tip de redactie
  • Vacatures
  • Contact
  • Service
  • Inloggen
  • Abonnee worden
  • Download de app
  • Adverteren
  • Blijf op de hoogte
  • Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
  • © DCA Multimedia 2021
  • |
  • Algemene voorwaarden
  • |
  • Privacy
  • |
  • Cookie statement
  • |
  • Disclaimer