Wat is het geheim?

Veldspuit de heilige graal voor machinefabrikant

6 November 2015 - Niels van der Boom - 1 reactie

Grote machinefabrikanten zonder spuittechniek komen steeds vaker met zo’n machine op de proppen. Fabrikant met alleen getrokken en gedragen machines bouwen een zelfrijder, terwijl fabrikanten van zelfrijders juist naar getrokken toe gaan. Waarom die stormloop?

Veldspuiten zijn de heilige graal voor iedere fabrikant

Een veldspuit – of hij nu gedragen, getrokken of zelfrijdend is – lijkt een heilige graal voor machinefabrikanten. Vooral onder producenten van grondbewerkings- en zaaimachines is het een populaire stap om deze machines in het programma erbij te nemen. Daarmee proberen ze zichzelf als full liner binnen de akkerbouwsector te profileren, zodat je met één merk kunt bewerken, zaaien en beschermen.


Er zijn tegenwoordig nog maar weinig fabrikanten die geen veldspuit in het programma hebben. Vaak wordt daarvoor een ander merk overgenomen. Zo deed Kuhn het bijvoorbeeld, door het eveneens Franse Blanchard te kopen. Afgezien van het thuisland loopt de verkoop in Europa nog niet storm. Het Duitse Horsch was al jaren schaduw eigenaar van het merk Leeb, dat tegenwoordig onder de naam van haar eigenaar door het leven gaat. Vogel & Noot is een van de laatste die heeft aangekondigd een veldspuit aan haar productprogramma toe te voegen.

Amazone is een van de bedrijven die goed heeft geboerd met spuiten. Na overname van het Oost-Duitse BBG verwierf het een serie veldspuiten. Inmiddels is het een uitgebreid en zeer belangrijke productgroep voor het bedrijf. Daarmee is het marktleider in ons land. Ook John Deere  behaalde veel succes na overname van Douven.

Lemken steekt niet onder stoelen of banken dat het een zelfrijder wil

Naast nieuwkomers zijn er ook bedrijven die hun programma uitbreiden. Na gedragen en getrokken machines heeft Kverneland nu ook een zelfrijder in het programma. Challenger doet het juist andersom. Na jarenlang zelfrijders te hebben gebouwd in Grubbenvorst toonde het eerder dit jaar een getrokken model. Lemken - eveneens spuitenfabrikant na overname van RDS - steekt niet onder stoelen of banken dat het graag een zelfrijder wil aan gaan bieden.

Waarom is juist een veldspuit interessant voor fabrikanten? Daarvoor zijn verschillende redenen te noemen. De markt is in beweging. De komst van GPS is een van de katalysatoren. Een spuit is anno 2015 hoogstaande techniek. Twintig jaar geleden was dat wel anders. Dat doet de markt veranderen, door heel Europa heen. Er wordt kritischer gekeken naar het toedienen van gewasbeschermingsmiddelen. Daarbij hoort de juiste apparatuur, die al dan niet met subsidiegeld wordt aangeschaft.

Een zaaimachine van Lemken of Amazone presteert door de boot genomen in Nederland net zo goed als in Duitsland, Frankrijk of Polen. Bij veldspuiten ligt dat echter anders. Een Duitser wil graag kleine bomen en hard rijden. Een Fransman ziet graag spuitbomen die tweedelig opklappen en een Nederland wil het liefst zoveel mogelijk techniek. Afsluiten per dop bijvoorbeeld en als het kan nog op 52 meter breedte ook. Dat levert een markt met veel potentie op. Geen klant is hetzelfde. Ieder land kent daarom zijn eigen merken die zeer specifiek produceren. Engeland is het land van zelfrijders. In Nederland en België zijn getrokken spelers actief.

De aanwas van spuitmachines lijkt nog lang niet te zijn beëindigd. Zo kreeg ons land er vorige week nog een nieuw merk bij. In sommige gevallen gaat het om machines die alleen ter aanvulling dienen op het bestaande pakket. Maar, een enkeling kijkt met een frisse blik naar de techniek en komt zo met een ander ontwerp. Horsch weet daar bijvoorbeeld hoge ogen mee te gooien, en is nu ook officieel in Nederland vertegenwoordigd. Ondanks het aantal merken blijft er nog genoeg te ontwikkelen want, geen klant en zijn wensen zijn hetzelfde.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
vijd 7 November 2015
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10866622/Veldspuit-de-heilige-graal-voor-machinefabrikant]Veldspuit de heilige graal voor machinefabrikant[/url]
Leuk verhaal! Alleen jammer dat het non-fictie is :-(
U kunt niet meer reageren.

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden