Sinds de smartphone – en tablet – hun intrede hebben gedaan binnen de agrarische sector is ook de aandacht op agrarische apps flink toegenomen. In ruim drie jaar tijd is het aanbod enorm toegenomen. Het blijft echter wachten op een echte doorbraak. Die blijft uit.
Agrarisch onderzoeksbureau Agridirect deed eind vorig jaar onderzoek naar het gebruik van agrarische apps. Een op de op vijf boeren maakt er gebruik van, zo kopt het persbericht. Ruim 20 procent dus. 21,2 procent van 400 ondervraagde boeren en tuinbouwers om precies te zijn. Bijna TACHTIG procent gebruikt dus géén agrarische app. Sorry maar dat vind ik dus best veel. Mits de overige 66.600 niet-ondervraagde Nederlandse boeren ook deze trend volgen, uiteraard.
Nu is de vraag; hoeveel van die 400 deelnemers gebruiken überhaupt een smartphone en/of tablet? Belt de helft nog vrolijk met zijn Nokia 3310 of swipen ze zich een ongeluk. Gemakshalve ga ik er van uit dat ze om te beginnen alleen maar smartphone-eigenaren hebben ondervraagd.
84,8 respondenten geven aan wél een agrarische app te gebruiken. Wat die apps zijn heeft Agridirect ook uitgezocht. Driekwart maakt gebruik van een weer app. Trek je daar Buienrader, Weeronline, Buienalarm en consorten vanaf, dan blijft er weinig over vrees ik. Ik noem dat geen agrarische apps, zoals de Agro Weather App dat bijvoorbeeld wel is. 50 procent gebruikt apps om agrarisch nieuws te volgen. Nu is Boerenbusiness.nl de enige agrarische nieuwswebsite met een app dus goed nieuws voor ons. Tot zover.
Op plek drie, vier, vijf en zes vind je apps met onderwerpen die het aanbod goed weerspiegelen. Bestelapps zijn ‘populair’ (krap 38 gebruikers in het onderzoek) en toeleveranciers hebben dat ook Dik Voormekaar in de meeste gevallen. Daarna volgt advies voor akkerbouwers, advies voor veehouders en productinformatie. Opvallend - vind ik - is de lage score van software (apps) die hardware aanstuurt. Bijvoorbeeld een voersysteem, melkrobot of werktuig. Daar ligt de grootste uitdaging en fabrikanten negeren dat collectief. Komt dat omdat zij de uitkomst van dit onderzoek vooraf al konden voorspellen – en ze iets weten wat ik niet weet – of omdat ze liever computers, terminals, aanraakschermen en wat al meer verkopen?
Om te scoren moet een app je werk uit handen nemen en iets toevoegen waardoor je besluit de oude methode vaarwel te zeggen. Wie sms’t er nog met de komst van Whatsapp en Telegram? Binnen de agrarische sector ontbreken nog teveel van dat soort doorbraken. Uiteraard zal het behouden denken van boeren daar ook niet bij helpen. Feit is echter dat die oplossingen er nauwelijks zijn.
Zowel op het erf van een (melk)veehouder als akkerbouwer automatiseren machines in rap tempo. Je staat niet langer verbluft te kijken wanneer in de koeienstal drie of meer robots aan het werk zijn. Die kunnen prima via een app bestuurd worden. Fabrikanten als Lely werken daar hard aan. Zijn het dan misschien de boeren zelf die liever niet op hun telefoon of app vertrouwen?
We vertrouwen nog altijd op consumenten elektronica en dat is voor boeren een heikel punt. Je kunt wel een zogenaamde ‘rugged’ telefoon aanschaffen maar die hebben tranentrekkend slechte specificaties. Een topmodel smartphone werkt ook voor een boer geweldig, maar bijna allemaal hebben ze wel deuken en een barst in het scherm. Misschien mogen we het de fabrikanten dus ook niet helemaal kwalijk nemen. Verschillende machinefabrikanten bieden een besturing aan via de tablet. Hobbelt je dure iPad heel de dag mee in een stoffige cabine, dan bevordert dat de levensduur zeker niet.
Hopelijk hebben leveranciers, app ontwikkelaars en fabrikanten het uithoudingsvermogen om deze ontwikkeling op gang te houden en verder te versnellen. Breng in kaart wat boeren nu echt willen hebben en geef duidelijk voorlichting over de voordelen. In vijf jaar tijd groeide het aantal agrarische app gebruikers van 0 naar 20 procent. Laten we over vijf jaar zorgen dat ten minste 20 procent géén app gebruikt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10868941/Slaan-agro-app-bouwers-de-plank-volledig-mis?]Slaan agro app bouwers de plank volledig mis?[/url]