6- & 7-serie vernieuwd

Nieuwe motor komt met veel extra's bij Deutz

8 Juli 2016 - Niels van der Boom

Om aan de Tier 4 Final (Stage 4) emissie eisen te voldoen heeft moederbedrijf SDF er bij Deutz-Fahr voor gekozen om niet alleen de motor te updaten en extra emissietechniek te voegen. Het design kreeg (wederom) een make-over en er komt een versnellingsoptie bij.

Deutz vernieuwt alle zescilinder trekkers in de 6- en 7-serie. Die werden afgelopen week in Dresden geïntroduceerd aan dealers en pers. De 6-serie is nu opgedeeld in de 6155 en 6165 – met een korte wielbasis – en de 6175, 6185, 6195 en 6215 met een lange wielbasis. De laatste drie cijfers staan ongeveer voor het maximale vermogen in pk’s zonder boost. Overigens hebben maar vier van de tien modellen een boost. Nieuwe viercilinder modellen volgen volgend jaar.

In de 7-serie veranderen de types niet en blijft het vermogen gelijk. De 7230 en 7250 worden wel in een nieuw jasje gestoken. De 7210 – het voorheen kleinste type – laat de fabrikant uit Lauingen vallen. De grootste 9-serie blijft eveneens ongewijzigd omdat het al het meest doorontwikkeld was. Functies en het uiterlijk van de 9340 TTV worden nu naar beneden doorgetrokken. Over de 11-serie geen woord.

Bij de 7-serie heb je alleen keuze uit een CVT-transmissie (TTV). Bij 6-serie is ieder model met een TTV, powershift of RCshift transmissie uit te rusten. Die laatste is nieuw. De vernieuwde powershift telt 30 versnellingen voor- en 15 achteruit. Er zijn 5 groepen met 6 powershifttrappen. De RCshift-optie is dezelfde bak maar dan met schakelautomatiek, zoals concurrenten ook steeds vaker hanteren. Je kunt hem dan volautomatisch of halfautomatisch laten schakelen, of het zelf doen. Zo’n automatische powershift is een goedkoper alternatief voor een CVT, simpeler en hij moet brandstof besparen.

Van buitenaf valt de nieuwe Maxivision 2 cabine op. De motorkap heeft een nieuw design gekregen, die gelijk ligt met de grootste modellen. Onder die haaiensnuit ligt een TCD 6,1 liter blok, die motorenbouwer Deutz heeft aangepast voor de nieuwe emissie eisen. Naast een SCR-katalysator (Adblue) krijg je er nu ook uitlaatgasrecirculatie en een dieselpartikelfilter bij. Het koelsysteem behelst een elektrisch gestuurde Visco-fan. Het volledige koelsysteem wordt nu uit aluminium gebouwd.

Een nieuw type voorasvering moet de chauffeur meer comfort bieden. In de cabine zijn op details het gebruiksgemak verbeterd. Bijvoorbeeld met een 5” kleurenscherm in het dashboard en een aangepaste armleuning. Zo zijn alle hydrauliekventielen nu proportioneel te bedienen. Er is een uitvoering met mechanische en een met elektronische aansturing. Een mix van beide kan ook. Op het TTV-model kun je nu voor een 170 l/min hydrauliekpomp kiezen.


De 6-serie zescilinder modellen worden allemaal in een nieuw jasje gestoken. Ze krijgen er iets meer pk's bij. Opvallend is de volautomatisch schakelende powershiftbak.


De 7-serie is minder rigoureus aangepakt. Het kleinste model komt te vervallen. Alle zescilinder modellen hebben nu hetzelfde uiterlijk, cabine en bediening.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Achtergrond Stikstofstemming

Succesje Adema met rouwrandje veehouderij

Achtergrond mest

Derogatie beëindigd door druk Timmermans

Achtergrond Stikstofstemming

Omtzigts ministersplannen lonken na landbouwdebat

Achtergrond Stikstofstemming

Lang schaduwregeren geeft irritatie en chagrijn

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden