Trekkermarkt onder druk

Ook Nederland heeft plek voor 500 pk trekkers

19 Juli 2016 - Niels van der Boom

Vorige maand noteerde Fendt-importeur Mechan Groep zijn tweede order voor een 1050 Vario. Alhoewel twee stuks een bescheiden aantal is, biedt ons land toch plek voor zo’n bakbeest. Boerenbusiness sprak met directeur Merijn Aldewereld over de honger naar vermogen.

Direct na de officiële introductie van de nieuwe 1000 Vario-serie – in augustus 2015 – berichtte de Nederlandse Fendt-dealer Van Iperen er een verkocht te hebben. Dat  bleek geen marketingstunt. Half juni volgt een tweede order van dealer Van der Sluis. Twee akkerbouw- loonwerkers hebben het 500 pk beest gekocht.

Het zijn pioniers die voorop willen lopen

Merijn Aldewereld, directeur van de Fendt-poot van Mechan Groep, is tevreden met het resultaat: ‘We hebben vooraf geen doel gesteld over hoeveel we er willen verkopen. Dat het er geen twintig worden spreekt voor zichzelf. Van de 939 Vario, het huidige topmodel met 390 pk, verkopen we er ook maar enkele per jaar. Als we er volgend jaar geen één verkopen is dat ook geen ramp. Het is een bewuste keuze geweest van de kopers om voor de 1050 te kiezen. Het zijn pioniers die voorop willen lopen.’

De focus van trekkerbouwers lijkt – naast het bouwen van de grootste en zwaarste trekker – ook steeds meer te liggen op een compacte machine met veel motorvermogen. Staat het idee van de 1000 Vario hier niet haaks op? ‘Zaken als brandstofverbruik en bandenslijtage worden steeds belangrijker’, merkt Aldewereld op. ‘In de komende jaren zal de trekkermarkt meer richting gaan kiezen, waarbij het wordt ondersteunt door de ontwikkeling van elektronica. Is het bijvoorbeeld slimmer om twee kleine trekkers te kopen of één grote? Met behulp van robottechniek en GPS kun je in de toekomst wellicht een tweede trekker de eerste laten volgen. Fendt heeft dat systeem enkele jaren geleden al getoond.’

Volgens Aldewereld treed bij de hoogste vermogensklasse een kip-ei discussie op. ‘Het punt is dat er ook geschikte machines aanwezig moeten zijn om achter een trekker van 500 pk te gebruiken. Daar richten de twee kopers zich nu op, samen met machinefabrikanten. Naar verwachting worden de eerste trekkers rond de jaarwisseling afgeleverd.’

Ondanks dat de twee kopers zelf een akkerbouwbedrijf hebben zal de vraag vanuit die kant waarschijnlijk minimaal zijn in ons land. Mechan Groep ziet dit jaar de verkoop van ‘zware’ trekkers zelfs afnemen binnen het akkerbouwsegment. Aldewereld: ‘Onze akkerbouwklanten kiezen het meeste voor de 700, 800 en 900 serie. De drie zwaarste in het gamma van Fendt. Vooral die laatste twee – met vermogens van 220 tot 390 pk – worden dit jaar minder verkocht. Het is duidelijk merkbaar dat de melkveehouderij het zwaar heeft. De 300-serie is daar de koploper maar alle trekkerverkopen verlopen nu moeilijk. Wel zien we duidelijk dat na introductie er meer aanvragen zijn. Op de Agrotechniek Holland beurs in Biddinghuizen introduceren we de nieuwe 500 Vario S4 serie. We hopen uiteraard dat na deze lancering de interesse eveneens gaat toenemen.’

Fendt staat binnen de Nederlandse trekkermarkt al jaren op een solide derde plek, na New Holland en John Deere. Daar zal volgens de Fendt-directeur weinig verandering in komen. ‘De nummers één en twee hebben een veel breder programma aan trekkers met meer modellen. Zou je de segmenten eruit lichten waarin Fendt sterk is, dan komen we misschien veel hoger uit.’

We hebben beide de ambitie om de landelijke importeur te worden

Vorige week – 14 juli – maakte Agrifirm bekend de overige 51 procent van haar aandelen in Agrimech, waar mechanisatiebedrijf Abemec onder valt, ook aan BayWa te verkopen. Krijgt Mechan Groep nu geen last van het Calimero-effect nu het tegenover een enorme trekkerimporteur staat?  ‘Met de volledige overname door Baywa verandert er niets aan de situatie’, meent Aldewereld. Abemec en Mechan Groep – voorheen De Vor – werken al vijftig jaar naast elkaar bij de import van Fendt in Nederland. Het is bekend dat zowel Abemec als Mechan Groep graag landelijk importeur willen zijn. De relatie is echter goed.’

Aldewereld kwam zelf 2,5 jaar geleden aan het roer te staan van de Fendt poot van de Agco-importeur. Een herstructurering bij Fendt, MF en Valtra had soms wat voeten in de aarde maar, volgens Aldewereld is de rust weergekeerd. ‘Het is allemaal goed verlopen. De markt staat echter onder druk door situatie waar de landbouw zich in bevindt en dat is duidelijk merkbaar.’

Mechan Groep is eigendom van investeringsbedrijf ZGB Europe uit Geldrop. Zij kochten het bedrijf in 2002 van Cebeco, die zich meer op de veehouderij wilde richten. Mechan importeert alle Agco trekkermerken alsmede Agco’s hooibouwmerk Fella. Abemec verkoopt alleen Fendt en Massey Ferguson. Het pakket landbouwmachines omvat grote niet-Agco merken als Krone en Lemken.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden