GPS op maaier en hark

Hooibouwmachines zijn een bron van hightech

17 Augustus 2016 - Redactie Boerenbusiness

Ondanks berichten dat de verkoop van hooibouwmachines fors terugloopt – een direct gevolg van het investeringsbeleid van melkveehouders – deert dit de ontwikkeling van fabrikanten niet. Het gaat niet alleen om breder en sneller maar ook om slimmer. Bijvoorbeeld met de toepassing van Isobus en GPS.

Neem een akkerbouwer en een melkveehouder en begin over sectiebesturing te praten. De akkerbouwer weet wat je bedoelt. Grote kans dat de melkveehouder het allemaal wat vreemd in de oren klinkt. Zeker wanneer hij nog met zijn pendelstrooier rondrijdt.

Maaiers en harken worden met Isobus uitgerust

GPS-techniek is ook op veel moderne (melk)veebedrijven gemeengoed aan het worden, al is het vaak niet meer dan een stuurhulp. Voor kunstmeststrooien of schudden functioneert dit prima. Echter, fabrikanten gaan hun maaiers en harken ook van sectiebesturing en Isobus voorzien. Dit gaat om te beginnen vooral een loonwerker aanspreken, maar waarom niet een grote melkveehouder met eigen mechanisatie? Zo zijn er al bedrijven die over RTK-GPS met automatische kopakkerbesturing beschikken. Op een totale investering van bijna 20.000 euro vallen die kosten dan mee.

Kverneland grossiert in Isobus en sectiebesturing. Nadat deze techniek op veldspuiten, kunstmeststrooiers en zaaimachines is doorgevoerd maakt het nu de stap naar hooibouwmachines. Zo introduceerde het vorige maand de 97150 C, die in ons land als Vicon Andex 1505 wordt verkocht. Een vier rotor hark met maximaal 15 meter werkbreedte. Deze breedte kun je traploos instellen met een minimum van 9,8 meter. Naast het versmallen van het zwad ook om obstakels te ontwijken. De trekker gaat rechtdoor en het zwad blijft dus strak. Daar profiteert de man op de opraapwagen, pers of hakselaar van.

Naast technische snufjes vind je ook ‘gadgets’ in de trekkercabine. De hark kun je met de grote Isomatch Tellus II terminal – die twee beeldschermen heeft – of de Tellus Go aansturen, die het met één scherm doet. Beide zijn Isobus-terminals, wat inhoudt dat een trekker met terminal ook bruikbaar is voor de aansturing. Een automatieksysteem is niet geheel nieuw maar wel handig. Na het heffen van de voorste rotors volgen de achterste automatisch, met behulp van een tijdschakelaar.

Echt bijzonder is de sectiebesturing Geo Control ofwel: sectiebesturing. De terminal weet de werkbreedte en registreert dit in de terminal. Kom je op een plek waar al is geharkt en waar een zwad ligt, dan heffen de rotors automatisch op. Vervolgens dalen ze ook weer automatisch. Dit levert netter werk op en ontlast de chauffeur, die bij 15 meter werkbreedte genoeg heeft om over na te denken.

Ook Krone levert sectiebesturing

Krone werkt al langer aan een dergelijke optie, die daar ICAN heet. Sectiebesturing is leverbaar op de B 1000CV trippelmaaiers, Swadro 2000 vier rotor hark en de Big M 420 zelfrijdende maaier. Die werkt op exact dezelfde wijze als het systeem van Kverneland, maar maakt gebruik van een CCI terminal. Ook Kuhn toonde recent op haar nieuwe 14,7m hark een kopakker-automatiek met behulp van Isobus.

De techniek biedt legio mogelijkheden, die langzaam in de diverse modellenreeksen doordruppelen. Feit is wel: Wie zit daar op te wachten? Om te beginnen de loonwerker of een melkveehouder die het hart bij techniek heeft liggen. Uit de meest recente cijfers van het VDMA, de Duitse branchevereniging voor machinefabrikant, blijkt dat de hooibouwsector een flinke terugslag te verwerken krijgt. Gedurende verkoopseizoen 2015-2016 verkocht het 17 procent minder maaiers, schudders en harken. Dat is het gevolg van een lage melkprijs en investeringsstop onder melkveehouders. GPS en terminals brengen de machinekosten niet naar beneden. De behoefte ligt misschien eerder bij rechttoe rechtaan en kostenefficiënt.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden