Het verdwijnen van de rode landbouwdiesel hield de gemoederen in 2013 flink bezig. Want, we gingen fors meer betalen. Vandaag de dag is het echter een feit dat we voor witte diesel fors minder betalen dan enkele jaren terug voor rode diesel. Maar, hoe lang blijft dit nog duren?
Toegegeven, de situatie ligt iets genuanceerder. Onze zuiderburen betalen voor de ‘rode mazout’ momenteel 54 eurocent (officiële prijs per 1.000L), terwijl wij het met een prijs van rond de 97 cent moeten doen. Knap vervelend voor bedrijven in de grensstreek. Maar, een kleine opluchting tegenover de prijzen van 2013 en 2014.
Tussen juli en september 2015 ging het rap naar beneden met de prijs van dieselolie. Na een stabiel najaar daalde die in december wederom fors, om vervolgens langzaam op te klimmen gedurende dit jaar. Dat een herstel fragiel kan zijn bleek toen we in juli en augustus de olieboer wederom minder hoefde te betalen. Maar, olieland is in beweging.
Donderdag 29 september gaat in de boeken als een historische dag. De OPEC, waarin de veertien belangrijkste olieproducerende landen zijn vertegenwoordigd, kwamen eindelijk tot een besluit om de productie terug te schroeven. Met wel twee procent. Ondanks dat niemand aan de oliekraan heeft gedraaid – alleen de intentie is namelijk uitgesproken, de bevestiging moet in november volgen – gingen de prijzen rap omhoog. Een vat Brent-olie steeg enkele dollars.
Voor het eerst schoof ook Rusland aan bij de onderhandelingen. President Poetin deed dat afgelopen maandag wederom in Istanbul, op een energiecongres. Hier liet hij weten bereid te zijn tot een bevriezing of verlaging van de olieproductie in het land. De prijs reageerde direct. De Brent prijs ging met 1,3 procent omhoog tot 53,18 dollar per vat.
De afspraken en uitspraken komen als een verrassing voor economen, die mogelijk ook echt effect gaat hebben. Met de nadruk op mogelijk. Zo worden vraagtekens gezet bij de cijfers die OPEC hanteert. Feit is dat steeds meer olielanden in een diepgaande crisis raken en flink geraakt worden. Er moet actie worden ondernomen, maar wie zet de eerste stap.
Een stijgende prijs van ruwe olie heeft onherroepelijk effect op wat u aan de pomp of dieselleverancier betaald. Echter, stijgen de prijzen dan kan de productie zomaar ook weer toenemen. Met name de VS heeft dure olieproductie aan banden gelegd. Loont het om dure olie op te pompen, dan zorgt meer aanvoer weer voor lagere brandstofprijzen. Sommige analisten zien de huidige berichtgeving – en daarop reagerende olieprijzen – dan ook als een tussenstap voor de prijzen structureel verhogen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10871853/Hoe-lang-rijden-we-nog-op-goedkope-diesel?]Hoe lang rijden we nog op goedkope diesel?[/url]