Rusland beïnvloedt olieprijs

Hoe lang rijden we nog op goedkope diesel?

11 Oktober 2016 - Niels van der Boom - 4 reacties

Het verdwijnen van de rode landbouwdiesel hield de gemoederen in 2013 flink bezig. Want, we gingen fors meer betalen. Vandaag de dag is het echter een feit dat we voor witte diesel fors minder betalen dan enkele jaren terug voor rode diesel. Maar, hoe lang blijft dit nog duren?

Toegegeven, de situatie ligt iets genuanceerder. Onze zuiderburen betalen voor de  ‘rode mazout’ momenteel 54 eurocent (officiële prijs per 1.000L), terwijl wij het met een prijs van rond de 97 cent moeten doen. Knap vervelend voor bedrijven in de grensstreek. Maar, een kleine opluchting tegenover de prijzen van 2013 en 2014.

54

cent/liter

Betaal je in België voor rode diesel

Tussen juli en september 2015 ging het rap naar beneden met de prijs van dieselolie. Na een stabiel najaar daalde die in december wederom fors, om vervolgens langzaam op te klimmen gedurende dit jaar. Dat een herstel fragiel kan zijn bleek toen we in juli en augustus de olieboer wederom minder hoefde te betalen. Maar, olieland is in beweging.

Donderdag 29 september gaat in de boeken als een historische dag. De OPEC, waarin de veertien belangrijkste olieproducerende landen zijn vertegenwoordigd, kwamen eindelijk tot een besluit om de productie terug te schroeven. Met wel twee procent. Ondanks dat niemand aan de oliekraan heeft gedraaid – alleen de intentie is namelijk uitgesproken, de bevestiging moet in november volgen – gingen de prijzen rap omhoog. Een vat Brent-olie steeg enkele dollars.

Voor het eerst schoof ook Rusland aan bij de onderhandelingen. President Poetin deed dat afgelopen maandag wederom in Istanbul, op een energiecongres. Hier liet hij weten bereid te zijn tot een bevriezing of verlaging van de olieproductie in het land. De prijs reageerde direct. De Brent prijs ging met 1,3 procent omhoog tot 53,18 dollar per vat.

De afspraken en uitspraken komen als een verrassing voor economen, die mogelijk ook echt effect gaat hebben. Met de nadruk op mogelijk. Zo worden vraagtekens gezet bij de cijfers die OPEC hanteert. Feit is dat steeds meer olielanden in een diepgaande crisis raken en flink geraakt worden. Er moet actie worden ondernomen, maar wie zet de eerste stap.

Een stijgende prijs van ruwe olie heeft onherroepelijk effect op wat u aan de pomp of dieselleverancier betaald. Echter, stijgen de prijzen dan kan de productie zomaar ook weer toenemen. Met name de VS heeft dure olieproductie aan banden gelegd. Loont het om dure olie op te pompen, dan zorgt meer aanvoer weer voor lagere brandstofprijzen. Sommige analisten zien de huidige berichtgeving – en daarop reagerende olieprijzen – dan ook als een tussenstap voor de prijzen structureel verhogen.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
4 reacties
wakker 11 Oktober 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10871853/Hoe-lang-rijden-we-nog-op-goedkope-diesel?]Hoe lang rijden we nog op goedkope diesel?[/url]
Nou Niels van der Boom! Dat we voor witte diesel fors minder betalen dan voor rode diesel slaat nergens op met je woord keuze. En daar heeft Belgie niets mee te maken. Ga eerst eens voor onderzoek doen voor je er weer wat uit roggelt.
wakker 11 Oktober 2016
Het verschil tussen rood en wit was in 2013 minimaal 20 cent in nederland.
breton 11 Oktober 2016
Wij betalen hier in Frankrijk 56 ct de liter voor de rode diesel , vorige week vrijdag geleverd .
jan 11 Oktober 2016
waar blijft tie compensatie die wij als boeren zouden krijgen in Nederland?? belgie kan veel goedkoper werken met rode mazout alles gaat in Nederland naar de verdommenis voor de boeren niks is ze gegund denk is verder als regering zijnden
hans 11 Oktober 2016
in belgie 54 voor rood en in nederland 93 bijna 40 cent verschil is op een jaarbasis per bedrijf al gauw 30.000 liter x 40 cent 12.000 euro wat je mis loopt verschil van leven en dood
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Analyse Energie

Amerika zet de toon op oliemarkt

Analyse Olie

Dieseltank laten vullen is weer een dure liefhebberij

Opinie Kasper Walet

Help! De energietransitie verzuipt

Analyse Energie

Grotere voorraden krijgen weinig vat op olieprijs

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden