Tijdens de eerste ‘FarmHack’ bij aardappelteler Jacob van den Borne won het idee Digital Eye. De organisatie gaat nu verder met deze techniek. Een camera maakt automatisch foto’s in het veld van probleemplekken. Door die naast elkaar te leggen ontstaat hopelijk meer duidelijkheid. Er zijn verschillende toepassingen te bedenken.
De Digital Eye techniek kan worden gebruikt om gewasafwijkingen op te sporen, analyses te ondersteunen met optische beelden of gewoon om over extra visuele informatie te beschikken. Tijdens de hack-bijeenkomst werd een prototype ontwikkeld om op de trekker te monteren. Je kunt onder het rijden zelf een foto maken of vooraf instellen. Iedere keer dat de trekker langs het punt komt maakt de camera automatisch een foto. Monteer hem op de trekker voor de spuit en je krijgt een tijdreeks van hoe het gewas er op die plek uitziet. De mensen achter Digital Eye en FarmHack kijken nu verder hoe de techniek in de praktijk kan worden toegepast.
Zien jullie het nut van dit idee in en hoe kan het verbeterd worden? Dat waren de hoofdvragen. Daarvoor zijn verschillende akkerbouwers in Flevoland bezocht. Ideeën variëren van het aanleggen van een bedrijfsgeschiedenis opbouwen tot het vastleggen van experimenten. Vast kwam te staan dat de techniek breed toepasbaar moet zijn en te gebruiken met bestaande managementsoftware.
Het continue foto’s maken gedurende het seizoen stelt nogal wat eisen aan de camera. Daarvoor is een GoPro actiecamera uitgetest en die functioneert prima, zo blijkt. Hij is bestand tegen, vocht, vuil en stof en kan via de smartphone worden bediend. De instap is zeer laagdrempelig. Met behulp van de GPS op je telefoon wordt de locatie van iedere foto vastgelegd. De volgende stap is dat de aandachtsplekken automatisch worden gefotografeerd.
Het team achter de techniek is enthousiast over de feedback die ze hebben ontvangen en gaan daarom door met de ontwikkeling. Zo gaat het in gesprek met verschillende partners om de ontwikkeling gefinancierd te krijgen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.