In februari publiceert brancheorganisatie Fedecom de verkoopcijfers voor trekkers over 2016. Daarnaast het resultaat per merk over 2015. De verkoop dipte afgelopen jaar wederom. Het slechtste resultaat in jaren. Hoe verging het de verkoop in landen om ons heen?
De penibele situatie in de melkveehouderij heeft ongetwijfeld zijn uitwerking op de trekkerverkoop gehad. Sinds de vrije marktwerking is dat het geval. Toch zijn ook akkerbouw- en loonbedrijven niet meer zo 'koopgraag'. In de afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in nieuw materiaal. Daarnaast merken veel loonbedrijven duidelijk dat hun veehouderijklanten minder te besteden hebben. Even pas op de plaats dus en niet te 'gek' doen.
Niet in de laatste plaats wegen ook de kosten mee. De regel 1.000 gulden per pk is inmiddels vervangen door 1.000 euro per pk. Het zijn de enorm scherpe financieringsvoorwaarden die ondernemers over de streep moeten trekken. Fedecom, de brancheorganisatie voor landbouwmechanisatiebedrijven en fabrikanten, registreert alleen trekkers die dealers aan eindgebruikers afleveren. Hoeveel trekkers nog eens verkocht zijn door middel van grijze import is maar de vraag. Wellicht dat dit de verkoopcijfers vertroebelt.
De verkoop gedurende twaalf maanden in 2016 was goed voor 2.711 nieuwe landbouwtrekkers. Daarnaast verkochten dealers in totaal ruim 600 compacttrekkers. Met een eindresultaat van goed 2.700 stuks komt afgelopen jaar nog iets lager uit dan 2015. Het verschil is met 42 stuks echter zeer klein. Na de topjaren 2008 en 2011 zit de verkoop alsmaar in een dalende lijn. Het is maar de vraag of 2017 hier verandering in gaat brengen.
Omwille de mededingingswet is Fedecom verplicht de verkoopaantallen per merk met een jaar vertraging te publiceren. We praten nu dus over 2015. In dat jaar hield New Holland stand als nummer één. Het verschil met John Deere – de nummer twee – is 38 stuks ofwel; bijna 1,5 procent marktaandeel. Op drie vinden we Fendt met 377 stuks. Voor de nummer vier, Case IH, moeten we nog een stapje terug doen. In totaal 279 landbouwtrekkers.
Inmiddels staat New Holland voor het zevende jaar op rij op de nummer een positie in ons land. In 2008 had John Deere die plek voor het laatst te pakken, al is het verschil soms klein. In 2014 'won' NH nipt met slechts 4 trekkers!
In aantallen maakt John Deere de grootste verlaging mee. Het verkocht in 2015 82 minder trekkers ten opzichte van een jaar eerder. Fendt heeft een iets kleiner verlies te verwerken. Opvallend is wellicht dat Zetor een forse terugval voor de kiezen krijgt. Het verkocht slechts 15 trekkers in een jaar tijd. Daarmee is de verkoop van het merk in één jaar meer dan gehalveerd. In topjaar 2008 waren dat er 205! Dat heeft deels te maken met het wisselen van importeur, maar ongetwijfeld ook met de situatie bij melkveehouders. Bij andere merken is dat lastiger uit te filteren. Positieve uitblinkers zijn er ook: Claas, Kubota en Valtra zagen het resultaat in 2015 substantieel verbeteren.
Kijken we naar de 'grote' landen om ons heen, dan stelt ons totale verkoopaantal nauwelijks wat voor. Duitsland – die de koppositie in Europa heeft overgenomen van Frankrijk in 2015 – was in 2016 goed voor 28.746 stuks, waarvan goed 21.000 boven de 50 pk. Bij landbouwtrekkers is John Deere nipt de leider, al verkocht het wel bijna 1.000 trekkers minder. Fendt staat op twee maar moet nog meer inleveren. Bijna 1.050 minder trekkers. New Holland vinden we er pas op plek zes. Frankrijk, de Europese nummer twee, heeft nog geen definitieve cijfers gepubliceerd. Naar schatting ligt het verkoopaantal rond de 25.000 stuks in totaal (landbouw en compact). Dat is meer dan in 2015, maar nog steeds laag voor de mechanisatiesector in het land. Ondanks financieel ondersteunende maatregelen hebben lage melkprijzen en een slechte graanoogst veel invloed. John Deere is er marktleider, nipt gevolgd door New Holland. Claas vinden we op drie. Dat lukt het merk zelfs in thuisland Duitsland niet. Met de trekkerfabriek in Le Mans beschouwen de Fransen het als eigen. Het is tenslotte een beetje Renault.
De nummer drie – Europa breed – is Italië met 18.300 trekkers. Dat is echter inclusief compacts. New Holland is er heer en meester. Dat mag verwacht worden. John Deere speelt een veel kleinere rol. Italianen kopen graag eigen trekkers, getuige de verkoopaantallen van Landini, Same en Lamborghini. Die behalen de SDF en Argo groep nergens anders in Europa. In het Verenigd Koninkrijk is John Deere met 30 procent merkaandeel niet van de troon te stoten. Dit zijn echter cijfers uit 2015. Afgelopen jaar werden 10.600 trekkers verkocht. Een lichte daling.
Twaalf Europese landen hebben inmiddels hun verkoopcijfers bekend gemaakt. Hieruit kunnen we opmaken dat New Holland in Europa de marktleider is. In vijf landen staat het op één met de trekkerverkoop. Belangrijke landen voor het Fiat groep merk zijn onder andere Italië en Polen. Opvallend is dat John Deere (die in één land minder aan kop gaat) vooral de grote landen domineert. Duitsland, Frankrijk het VK en Spanje. New Holland doet het vooral goed op de kleine bestemmingen. Ook het patriotisme van kopers is merkbaar. In Zweden staat Valtra stevig bovenaan en Oostenrijkers kopen Steyr of Lindner. Duitsland kent de unieke situatie waarin van de vijf grootste merken er vier (grotendeels) in eigen land worden geproduceerd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10873365/New-Holland-en-John-Deere-in-gevecht-om-plek-één]New Holland en John Deere in gevecht om plek één[/url]
Een echte kerel rijd fendt.
Elk merk heeft zijn goede en slechtere types, wij rijden al 30 jaar JD. Maar sinds de 7R types is het gedaan met JD. Elke dag een storing !!! En als de dealer er een slaatje uit wil slaan ... Hebben ondertussen al 2 andere gekocht en zijn zéér tevreden.