Data is het stokpaardje van de landbouw vandaag de dag. Steeds meer technologiebedrijven ontdekken dat (big) data ze veel kan brengen. Niet in de laatste plaats omwille de mogelijke financiële opbrengsten. Daardoor ontstaan allerlei kruisverbanden tussen bijvoorbeeld een trekkerfabrikant en bijvoorbeeld een teeltspecialist, om maar een zijstraat te noemen. Wat betekent dat voor de boer? Die data is toch van hem?
In een recente column sprak ook NAJK-bestuurslid Doeko van ’t Westeinde zich uit over deze kwestie. Allerlei bedrijven staan te trappelen om data met elkaar te delen, maar werkt dit ook in mijn nadeel? Een geheel terechte vraag en zeker een die je als agrarisch ondernemer moet stellen. De lijn tussen noodzaak en misbruik is lastig te omschrijven en flinterdun. Het opstellen van een gedragscode voor data is een stap in de goede richting, maar daarmee kunnen we niet op onze lauweren rusten.
Bedrijven niet bereid tot betalen
In de Verenigde Staten is, in navolging van de opkomst van precisielandbouw, ook het verzamelen en inzetten van big data is reeds verder uitgekristalliseerd. Hier zie je initiatieven ontstaan, vanuit de boeren zelf, om data te clusteren en niet klakkeloos met iedereen te delen. Commerciële partijen beschikken graag over big data om daar financieel voordeel uit te halen. Waarom mag een agrarisch ondernemer dat dan ook niet doen? Crux is dat de bedrijven absoluut niet bereid zijn om in de buidel te tasten. Wellicht omdat er meer dan voldoende mogelijkheden zijn gratis informatie te vergaren.
Voordeel voor de boer of het bedrijf?
Waar ik mij persoonlijk ‘zorgen’ om maak is de samenwerkingsslag die plaatsvindt. Zorgen is een groot woord, maar waardoor wordt dit gedreven? Is dat om de boer een vlekkeloze service te bieden of om de fabrikant zijn winst te laten maximaliseren? Ik vraag het me soms af. Nederland is koploper in Europa als het gaat om de adoptie van gps-technologie. Laten we met elkaar afspreken ook koploper in big data te worden door nu actie te ondernemen. Bescherm data en geef een duidelijk signaal af: Data is geen vrij goed en vertegenwoordigt waarde. Die waarde wordt bepaald door de vragende partij.
Big data van groot nut
Met lovende woorden ontving de agrosector het ABN Amro rapport over de milieu-impact van de Nederlandse agrarische sector. Daarin wordt ook big data aangestipt, als belangrijk argument om het milieu mee te sparen. Eerder kon u op Boerenbusiness lezen dat data ook van nut is bij klimaatverandering. Ontkennen dat big data op uw bedrijf geen meerwaarde heeft is onjuist. Misschien denkt u er zelf zo over, maar afnemers zeker niet. Zij willen dolgraag weten wat u spuit, hoeveel u strooit en wat dat in kilo’s product oplevert.
Onderschat het belang niet
Wordt het belang van big data niet overtrokken? Ik heb het me vaker afgevraagd, maar blijf me verbazen over de snelheid waarmee de data revolutie zich ontwikkelt. Die is niet misselijk. Google en Facebook zijn 2 lichtende voorbeelden. Zij zijn megagroot geworden door data slim in te zetten. Het is wachten tot de Google en Facebook van de landbouw opstaan en deze revolutie een zet geven. Wordt dat John Deere, Monsanto of misschien wel Dacom? Wie zal het zeggen. De ervaring leert mij inmiddels dat we het onderwerp niet mogen onderschatten. Doet u dat wel, dan nemen andere voor u de beslissing. Dat kan weleens verkeerd uitpakken. Let dus op uw data!
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/tech/artikel/10875405/boer-let-op-het-belang-van-uw-data][/url]