Tijdens de National Farm Machinery Show in de Verenigde Staten (VS) kondigt Case IH een autonoom voertuigprogramma aan. In 2016 liet de fabrikant al een robottrekker zien. Op korte termijn zie je die nog niet in het veld rijden, maar een eerste stap wordt wel gemaakt.
Op de Farm Progress Show stal Case IH in 2016 de show met hun conceptvoertuig zonder cabine. Gelijktijdig toonde concullega New Holland een soortgelijke robottrekker, maar dan mét cabine. Ook Case IH gaat dit pad nu bewandelen. Op de National Farm Machinery Show in Louisville, Kentucky, presenteert het bedrijf hun strategie.
De fabrikant zegt wereldwijd met gebruikers te hebben gesproken voor het opstellen van hun autonomie- en automatiseringsprogramma voor de landbouw. Die is in 5 stappen opgedeeld voor de toekomst.
5 stappen van autonomie volgens Case IH:
"Het is niet gezegd dat het bedrijf deze 5 stappen in die volgorde doorloopt", zegt precisielandbouw productmanager Robert Zemenchik. "De categorieën tonen louter aan wat mogelijk is. Het machinepark kan tegelijkertijd verschillende categorieën beslaan. Zo maken veel van onze klanten al gebruik van gps-besturing en bestuurder ondersteunde autonomie."
Pilot autonoom trekkerprogramma
Dit jaar start Case IH een pilot autonoom trekkerprogramma in samenwerking met het Californische bedrijf Bolthouse Farms. Het doel is om erachter te komen hoe autonome voertuigtechniek het beste kan worden toegepast in de boerenpraktijk. Zemenchik is van mening dat alleen op het bedrijf zelf kan worden uitgevonden hoe autonomie het beste past.
Bolthouse Farms is de grootste wortelteler in de VS met bedrijven in 4 staten en Canada. Zij zien robottrekkers als een volgende stap op het bedrijf. De pilot start met het automatiseren van de hoofdgrondbewerking en diepe grondbewerking. Repeterende werkzaamheden die robots prima zelf uit kunnen voeren. Case IH gaat hier een kleine vloot aan autonome Case IH Quadtrac knik-rupstrekkers voor inzetten (met hun eigen schijveneggen en woelers). Praktische informatie moet onder meer data opleveren over de invloeden van verschillende bewerkingen, grondsoorten, weersomstandigheden en sensing.
Feedback
"Het hoofddoel is om agronomisch advies van de chauffeurs te ontvangen", aldus Zemenchik. Vervolgens kunnen wij de techniek verfijnen en optimaliseren voor de praktijk. Daarnaast leren we waar een landbouwbedrijf behoefte aan heeft als het om autonomie gaat. Voor Brian Grant, directeur van Bolthouse Farms, is de grote winst voor hun bedrijf dat efficiënter kan worden gewerkt met minder kosten.
Details over de technische kant van het verhaal vertelt Case IH nog niet. Het blijft bij 1 spaarzame foto van 2 kniktrekkers, waarvoor 1 chauffeur nodig is. De tweede trekker (slave) repeteert de werkzaamheden van de eerste (master). Een trucje waar Fendt in 2015 al mee experimenteerde onder de naam GuideConnect.
Samenwerking
CNH werkt samen met het Amerikaanse bedrijf Autonomous Solutions Incorporated (ASI) voor de sensoren. Radar, Lidar, gps en videobeelden moeten de nodige veiligheid bieden. ASI biedt die techniek merkonafhankelijk aan. NH toonde in de VS een T8 met die techniek opgebouwd.
Op de Sima en Agritechnica in 2017 was een T7 te zien die hiermee was uitgerust. Groot voordeel, ten opzichte van de robottrekker die Case IH eerder bouwde, is dat je als chauffeur in de cabine kunt springen en zo de trekker over de weg kunt vervoeren of gebruiken voor allerhande werkzaamheden.
(Tekst gaat verder onder de foto)
CNH werkt samen met firma ASI voor de sensoren die nodig zijn voor een robottrekker.Pratende zaaibedbereider
Los van het autonome programma, maar zeker onlosmakelijk verbonden, is een ander noviteit die Case IH lanceert op de Amerikaanse machineshow. AFS Soil Command zorgt ervoor dat de zaaibedbereider ‘praat’ met de trekker. Dit moet een gelijkmatiger en vlakker zaaibed opleveren. Wil een robottrekker dezelfde kwaliteit werk afleveren als een bemand exemplaar, dan moeten trekker en werktuig in samenspel kunnen opereren.
Ideaal zaaibed
Volgens de fabrikant is de opkomst van het zaad soms verre van ideaal, omdat het zaaibed niet nauwkeurig genoeg is bereid. Onkundig gebruik van de machines ligt hieraan ten grondslag. Is de machine eenmaal afgesteld, dan wordt er te weinig naar omgekeken, meent Case IH. Door continu informatie door te sturen naar de terminal in de trekker weet je als chauffeur wat buiten gebeurt.
Daarvoor is iedere triltand voorzien van een sensor, die is verbonden met een potmeter. Trilt de tand te veel, dan rij je te hard en is het zaaibed ongelijk. Ligt het zaaibed vlak, dan kan de zaaimachine harder rijden, ligt het zaad beter op diepte en is de opkomst egaler. Dat is de theorie erachter.
111 sensoren
Case IH levert Soil Command af fabriek vanaf 2019 op de Amerikaanse Tiger-Mate cultivator. Via Isobus wordt informatie over de machine weergegeven op je trekkerterminal. Met werkbreedtes tot 18,4 meter beschikt de machine over een maximum van 111 triltanden. Dat zijn veel sensoren die allemaal kapot kunnen gaan. Toch is het onoverkomelijk. Agrifac toonde recent nog dat hun nieuwe veldspuit wel 600 sensoren heeft.
De fabrikant claimt dat ze robuuste technologie gebruiken, maar de vraag blijft wel of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Zit er echter geen bestuurder meer in de stoel, dan valt meer te zeggen voor de oplossing. Vindt er een opstopping plaats of knalt de machine op een steen, dan kan de trekker zelf ingrijpen.Soil Command laat je zaaibedbereider praten met de trekker voor een egaler zaaibed.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.