Trekker met 400 pk

Start John Deere elektro-revolutie?

11 April 2018 - 6 reacties

Machinefabrikant John Deere lanceerde in 2016 zijn eerste 100% elektrisch aangedreven trekker: 'Sesam. Het enorme accupakket is zijn grootste manco. Na 3 uur rijden, moet je 4 uur opladen. Dit voorjaar lanceert de fabrikant een nieuw model, die het totaal anders aanpakt.

De fabrikanten van auto’s, vrachtwagens, bussen en trekkers zijn het allemaal met elkaar eens: dieselmotoren hebben niet het eeuwige leven. Dat begint voor de oude, vervuilende motoren al in de grote steden. Inmiddels worden deadlines genoemd die variëren van 2025 tot 2040. Ook in machinesectoren, de mijnbouw en grondverzet, doet de elektromotor zijn intreden. Vaak zijn de fabrikanten hier al veel verder met hun ontwikkeling.

Accupakket
John Deere lanceerde in 2016 Sesam; een standaardtrekker die is uitgerust met een 130 kW (177 pk) accupakket. Het bijzondere is dat deze accu binnen de standaard dimensies van het voertuig past. "Met de huidige accutechnologie gaat deze accu ongeveer 4 uur mee", legt product ingenieur Philipp Lehmann uit tegen OEM Off-Highway. "Vervolgens laad je hem in 3 uur tijd op, wat in de praktijk tot problemen leidt."

(Tekst gaat verder onder de foto)Op de Sima lanceerde John Deere hun eerste (prototype) 100% elektrische trekker.

Om lange werkdagen te kunnen maken, is een aansluiting op het elektriciteitsnet nodig. De benodigde elektriciteit wordt opgewekt door zonne- of windenergie of een biogas-installatie. Allemaal 'schone' energiebronnen die binnen de landbouw goed inpasbaar zijn. De zoektocht naar zo’n voertuig startte in 2014 en in 2017 werden de eerste praktijktesten uitgevoerd. Begin 2018 presenteert het team zijn eerste bevindingen en die zijn op zijn zachtst gezegd onconventioneel.

Sleepslangsysteem
De foto’s van John Deere tonen een prototype dat niet met Photoshop in elkaar is gezet. Het gaat om een onbemande trekker met in de fronthef een kabelsysteem dat zich laat vergelijken met een sleepslangbemester. De trekker wordt altijd aan het lijntje gehouden, om hem zodoende van stroom te voorzien. Dat is nodig, want het maximale vermogen bedraagt maar liefst 300 kW; omgerekend een dikke 400 pk. Daarvan is 200 kW (270 pk) beschikbaar om werktuigen mee aan te drijven. De rest is benodigd voor tractie.

"Alle overbodige onderdelen hebben we van het voertuig gestript", zegt projectleider Lehmann. "Het gaat dan om de cabine en dieselmotor, en daarmee alle benodigde onderdelen zoals de brandstoftank. Ook de aangedreven vooras is verdwenen. Wat overblijft zijn de achteras, hydrauliek, aftakas en een driepuntshef. Daarbij komen 2 elektromotoren. Eén voor tractie en 1 voor de hydrauliek en aftakas. De elektrotrekker heeft een speciaal ontwikkelde versnellingsbak."

(Tekst gaat verder onder de foto)Een haspelsysteem zorgt ervoor dat het voertuig continu met het stroomnet verbonden is.

Trekkervloot
In de toekomst ziet Lehmann mogelijkheden voor een vloot aan trekkers die gezamenlijk op het land werken, om zo voldoende capaciteit te behalen. Het ‘zwermconcept’ moet zich echter nog bewijzen. Een voordeel is dat het uitgeklede elektro-hert in theorie goedkoper is dan een conventionele trekker. Op dit moment zijn de benodigde sensoren relatief prijzig. Koopt John Deere die groot in, dan dalen de kosten.

Volgens 1 van de ontwikkelaars, Nicolai Tarasinski, hangt het succes van een zwermconcept af van de verkaveling; niet de bedrijfsgrootte. "De perceelgrootte en uniformiteit van de bodem zijn zeer belangrijk. Percelen die beregend worden zijn veelal homogeen, gelijk van grootte, vlak en recht van vorm. In de woestijn zijn er goede mogelijkheden, wanneer je kunt beregenen. Nabijgelegen zonnepanelen leveren de benodigde stroom."

Kansen voor Nederland
De woestijn is leuk, maar Nederland en vergelijkbare poldergebieden zijn misschien een nog betere testomgeving voor John Deere. Water wordt immers een groter probleem. In een gebied als Flevoland is de verkaveling ideaal voor een dergelijk systeem. Een nadeel, voor fabrikanten, is het feit dat Nederland relatief dichtbevolkt is. Ontbrekende wetgeving zorgt ervoor dat bedrijven enigszins huiverig zijn om autonome voertuigen grootschalig in te zetten.Op de foto's toont John Deere een werkend prototype, geen artist impression, zo lijkt het.Foto's: John Deere

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel- en granenmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktflits Granen.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
6 reacties
Han 26 April 2018
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/10878172/start-john-deere-elektro-revolutie][/url]
Vroeger hadden ze dit al bij praktijk school Emmeloord
concludeur 27 April 2018
whoop whoop ja dikke Renaults
Kjol 27 April 2018
Welke halve zool sleept nu een kabel achter zijn trekker aan? Bij JD zijn ze volgens mij volledig het spoor bijster geraakt.
Abonnee
vrijbuiter 28 April 2018
Die met hun sleepslangen zijn dat gewoon.
Einstein 28 April 2018
Gewoon een stroomkabel doordeweeks mestslang en sleepslangen kan CO2 neutraal
Klaiboer 28 April 2018
En voor aan het land een dieselaggregaat van 400 pk
Einstein 28 April 2018
Jazeker een ouwe zonder roetfilter
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Nieuws Mechanisatie

John Deere VS start na een maand weer op

Nieuws Mechanisatie

John Deere lamgelegd door grootste staking in 35 jaar

Analyse Jaarcijfers

Machinebouwers stapelen record op record

Nieuws Beurs

Koers John Deere lift mee op granenrally

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief