De digitalisering in de agrarische handel neemt toe, maar er liggen nog veel kansen. Zo komen er steeds meer nieuwe producten en diensten beschikbaar, waarvan ondernemingen gebruik moeten maken. Als voorbeeld wordt blockchain genoemd. Echter, experts melden dat de kansen tot nu toe weinig worden aangepakt.
"De noodzaak van digitalisering is groot, helemaal in een complexer wordende food- en agrisector", aldus Ruud Huirne, directeur Food & Agri bij Rabobank Nederland, op het Netwerkevent 'Digitalisering in de grondstoffenhandel'. Dit omdat het in bijvoorbeeld in de graanhandel om zeer grote bedragen gaat; vertrouwen en transparantie zijn daarbij belangrijk.
Blockchain als oplossing
Het is voornamelijk blockchain dat als oplossing wordt genoemd om vertrouwen en transparantie te waarborgen. Het is een innovatie welke steeds belangrijker gaat worden. "Bedrijven zullen deze kans moeten aanpakken, anders lopen ze het risico dat ze uit de markt gedrukt worden", beweert Huirne.
Huirne beschrijft blockchain als een 'gedeelde, niet-manipuleerbare administratie'. "Er wordt een bepaalde overeenkomst gesloten tussen een groep, waarbij een niet-manipuleerbaar grootboek wordt gebruikt. Alle informatie is daarbij voor iedereen bruikbaar. Die data kan ook niet verwijderd worden." Ook Nanning de Jong, managing consultant bij Berenschot, is het daarmee eens. Hij voegde eraan toe dat dit gebeurt zonder een machtige centrale partij.
Vraag vanuit de maatschappij
De vraag naar digitalisering komt niet alleen vanuit de vraag naar vertrouwen, maar ook vanuit de maatschappij. Zo vragen bijvoorbeeld de overheid en de consument steeds meer transparantie. Via techniek kan dat gewaarborgd worden, ook om diverse crisissen (bijvoorbeeld de fipronil-affaire) te voorkomen.
Echter, experts maken zich wel zorgen over het gebruik van digitalisering in de agri- en foodsector. Zo noemt De Jong dat de agri- en foodsector behoorlijk achterloopt op bijvoorbeeld de overheid. "De sector kan nog veel leren van de andere sectoren, en ze zullen dat ook snel moeten doen", aldus De Jong.
Transparantie
Een punt van zorg bij ondernemingen is dat blockchain te veel transparantie met zich meebrengt. Je wil namelijk niet dat de concurrent precies weet welke zaken jij doet. Veel van die transacties gebeuren op basis van vertrouwen. De Jong weet daar echter een oplossing voor: "Blockchain hoeft niet voor iedereen zichtbaar te zijn. Dat zou ook te veel energie kosten. Je hebt bijvoorbeeld ook de 'private blockchain'. Daarmee hoeft jouw concurrentiepositie niet in het geding te komen."
Het voordeel van de techniek is ook, volgens Huirne en De Jong dat fraude dan teruggebracht kan worden. Dit door de verhoogde transparantie. Huirne: "Het terugbrengen van fraude is zeer belangrijk, omdat er ieder jaar voor maar liefst €40 miljard aan fraude wordt gepleegd in de voedselsector."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.