Weerupdate Wegtransport

Duitse boer moet tol voor trekker betalen

26 Juni 2018 - Niels van der Boom

Duitse boeren en loonwerkers moeten vanaf 1 juli tol gaan betalen wanneer ze met hun landbouwvoertuigen op tolwegen rijden. Duitsland kent sinds 2007 een tolsysteem voor vrachtwagens. Rijdt een trekker harder dan 40 kilometer per uur, dan moet je eveneens betalen. De wetswijziging leidt tot veel verontwaardiging.

Duitsland kent flink wat kilometers tolweg; 12.800 kilometer snelweg en 2.300 kilometer provinciale wegen. Sinds 2007 moeten vrachtwagens betalen om daar overheen te rijden. Hoeveel je betaalt is afhankelijk van hoe 'schoon' het voertuig is en hoeveel assen hij telt, inclusief aanhanger. Het minimumgewicht is 7,5 ton.

Alleen voor loonwerk
Boeren en loonwerkers waren tot voorkort vrijgesteld van deze 'mautpflicht'. Daar komt op 1 juli verandering in. Voer je werkzaamheden uit voor het eigen bedrijf, dan is er niets aan de hand. Help je echter de buurman, dan moet je betalen. Ook het loonbedrijf en de machineringen (werktuigencoöperaties) moeten tol betalen voor voertuigen die harder dan 40 kilometer per uur rijden; de wet geldt ook voor bosbouwvoertuigen. Het leidt tot grote verontwaardiging. Verschillende deelstaten, waaronder Rijnland-Palts, nemen het heft in eigen hand en trachten de landelijke wet te blokkeren.

11,3

cent

per kilometer betaal je voor een Tier 4 trekker

Of voor trekkers straks een speciaal tarief geldt, is nog niet duidelijk. Het systeem is nu puur op vrachtwagens gericht. Dit zou betekenen dat je voor een Tier 4 trekker 11,3 eurocent per kilometer betaalt; met een tandem als kipper erachter, loopt dat op tot 13,8 cent per kilometer. Rijd je 1 dag aardappelen of maïs heen en weer, dan kan dat aardig oplopen. In het land zijn alle landbouw- en bosbouwvoertuigen van een kenteken voorzien. Controleren is dus geen probleem, al is het wel de vraag hoe onderscheidt wordt gemaakt tussen eigen werk en loonwerk.

Nederlandse gebruikers
Wat dit betekent voor Nederlandse bedrijven die in Duitsland komen, is onbekend. Deze trekkers en machines zijn van een GV-kenteken voorzien. Het kan dus zomaar zijn dat je een envelop thuiskrijgt. Speciale flitspalen moeten controle houden op de tolheffing.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden