Dijkhuizen hekelt acties

Laatste woord over plofkip is aan consument

14 Januari 2013

De consument moet zelf de keuze maken om wel of geen plofkip te kopen en dat moet gebeuren op basis van eerlijke informatie. Dat stelt Aalt Dijkhuizen, bestuursvoorzitter van de Wageningen University in een column. Hij hekelt de acties van onder meer Wakker Dier om supermarkten te dwingen de plofkip uit de schappen te halen.

‘Dierenwelzijn is een gevoelig punt, vooral voor varkens en kippen in Nederland. Vaak wordt ‘biologisch’ gezien als het meest duurzaam. Dat is wat betreft het gebruik aan grondstoffen en uitstoot van broeikasgassen per kilo product aantoonbaar onjuist", schrijft Dijkhuizen in de column op de site van Nevedi, de Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie. Hij legt uit dat biologisch gehouden dieren meer ruimte hebben, maar langzamer groeien en minder produceren. Daardoor is meer voer nodig en dus ook meer grond en grondstoffen.

De keus komt uiteindelijk neer op een betere behandeling van dieren of minder uitstoot van broeikasgassen, zegt Dijkhuizen, en het moet niet zo zijn dat "een paar mensen van Wakker Dier dat bepalen". ‘Wat mij betreft hoort het laatste woord aan de consument.’

De Nederlandse veehouderij is volgens Dijkhuizen ‘de meest productieve en daarmee de schoonste ter wereld". Hij pleit voor intensievere landbouw wereldwijd om een tekort aan voedsel te voorkomen.

Bron: ANP

Regenradar
Powered by Agroweer
Animo Agribusiness Award toont grote innovatiekracht

Boerenbusiness Agribusiness Award

Animo Agribusiness Award toont grote innovatiekracht

‘Innoveren belangrijk in agrifood, ook in tegenspoed'

Interview Aalt Dijkhuizen

‘Innoveren belangrijk in agrifood, ook in tegenspoed'

'Maak Aalt Dijkhuizen minister van Landbouw'

Nieuws Politiek

'Maak Aalt Dijkhuizen minister van Landbouw'

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief